BirgitS
F fsn skrev:
Ja, det gör den alltid men det spelar ingen roll. I år är aktien +94%, på ett år +49% och på 5år +850%.

Du förstår säkert att det blir jävligt knepigt att säga att man inte får nåt tillbaka från arbetsgivaren om man har ett optionsprogram om man varit mek hos Tesla i 5år med optionsprogram. Ponera att Tesla skriver kollektivavtal och samtidigt dumpar optionsprogram, tror du det landar positivt hos de anställda mekanikerna?
Det finns inget i kollektivavtalen som förbjuder optionsprogram. Det är fritt fram för även företag med kollektivavtal att ha det om de tycker att det är en bra motivation för de anställda.

Synd om den anställd som fick ut aktier 1 nov. -21 då kursen var 407 USD och nu är den 247 (och 3 jan -23 var det nere på 113).
Aktiemarknadsgraf som visar prisförändringar över tid, från 2019 till 2023, volatilitet, uppåtgående och nedåtgående trender.
https://se.tradingview.com/symbols/NASDAQ-TSLA/

Fram och tillbaks i tre år nu, från 232 till 247, täcker ju inte ens inflationen.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag ifrågasätter är hur du kan backa upp ditt uttalande om att mekanikerna får ett avtal från Tesla under premissen ”take it or leave it”. Där är ju avsaknaden av kollektivavtal snarare en garant för att man kan göra individuella ändringar i avtalet om båda parter är överens.
Det är ju bara att läsa inlägget innan ditt, svart på vitt vad som gäller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, och de kräver inte att färre företag ska ha kollektivavtal utan de tycker att det gärna kan bli fler företag i arbetsgivarorganisationerna och därmed fler kollektivavtal. .
Och arbetsgivarna ligger förmodligen på organisationerna extra mycket nu när facken spänner musklerna och utnyttjar sin fulla makt med mycket tragiska konsekvenser.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju framkommit (direkt eller i länkar) i tråden exakt hur mycket som sätts av till pensioner (mer än i kollektivavtalet), deltidspension (0 %) och att arbetstidsförkortning inte förekommer.

Samma sak om hur Tesla har täckt upp på verkstäderna. Däremot behöver det ju inte ha stått exakt de ord som jag använde utan något som betyder samma sak.
Länka gärna till de inläggen för jag har letat men hittar inte.

Sedan är det inte orimligt att Tesla flyger in mekaniker för att täcka upp. Av den enkla anledningen att 9 strejkar i Umeå (https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/). Om jag blivit ombedd att täcka upp i där och bott i Stockholm/Malmö/Göteborg hade jag inte varit jättesugen på att ta bussen.
 
D Dilato skrev:
Jag får nog (även om det bär mig emot 🤓) hålla med Nissens här.

Alla banker jag varit i kontakt med säger samma sak:

Ett lånelöfte är ett förhandsbesked från banken om hur mycket du får låna för att köpa bostad.

Du kan låna upp till 85 procent av bostadens värde.


Det betyder att du måste ha minst 15 procent i kontantinsats när du köper en ny bostad.

Det är ett villkorat förhandsbesked som visar hur mycket du får låna för att köpa en bostad.
Med ett lånelöfte vet du vad din ekonomi klarar och hur högt du kan gå i budgivningen när drömbostaden dyker upp.
Det är ett vedertaget begrepp att man menar hur mycket man får köpa för. Tom min bankman säger så. Men visst ska man vara helt korrekt så är det enbart lånet som menas. Men man behöver inte vara autist i onödan.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bara att läsa inlägget innan ditt, svart på vitt vad som gäller.
Nu har jag läst tre gånger, ingenstans ser jag att det står att man som anställd inte kan påverka avtalet.
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Perfekt för aktiv trading?
Om mekanikerna vore duktiga på det skulle jag tro att de inte vore mekaniker längre 😉
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Du anser alltså att den Svenska modellen ska baseras på godtycklighet?
Att inget är 100% har jag sedan länge accepterat.
 
D Dilato skrev:
Från artikeln i DN:
Hur ser det ut med pensionen på Tesla?

– Från 25 års ålder betalas tjänstepension in, 4,5 procent av inkomsten.
Kollektivavtalet innebär också 4,5 procent men där finns också deltidspension som ger ytterligare 2,1 procent, det har vi inte.
– Vi har ingen arbetstidsförkortning heller.

Övertidsersättningen?
– Den är bra, vi får mer än kollektivavtalet eftersom den räknas ut procentuellt utifrån månadslönen, säger Olof Sjöström.

Ni erbjuds aktier i företaget?
– Jag fick 8 000 dollar i aktier när jag började som betalats ut under fyra år.

Men det räcker med att Elon Musk twittrar något konstigt så dyker aktiekursen.

– Har man gjort ett bra arbete kan man få något som kallas Performance award, sist fick jag 500 kronor. Det kan man välja att få i aktier

Jag har inte blivit rik på aktierna men de som jobbat längre har nog gjort sig en hacka.

Låter som att Tesla erbjuder hyfsade villkor?
– Visst, jobbar man mycket övertid blir det pengar. Men problemet är brist på trygghet och inflytande.
Folk vågar inte yttra sig kritiskt.
Och detta är allt som som gör att facken tappat det totalt och gör allt för att tvinga TM Sweden AB till k-avtal för? Det måste finnas massor av andra bolag som har sämre villkor för sina anställda, som är större?! Men det är klart att då är det väl nån sosse som äger bolaget....
 
  • Gilla
gufor02 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och detta är allt som som gör att facken tappat det totalt och gör allt för att tvinga TM Sweden AB till k-avtal för? Det måste finnas massor av andra bolag som har sämre villkor för sina anställda, som är större?! Men det är klart att då är det väl nån sosse som äger bolaget....
Kollektivavtal är på väldigt många sidor. Denna version är på 66 sidor: https://www.ifmetall.se/globalasset...ment/kollektivavtal/img-avtalet-2021-2023.pdf
Det handlar inte om bara några siffror.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ett vedertaget begrepp att man menar hur mycket man får köpa för.
Man får köpa för hur mycket man vill/kan, men man får inte låna mer än löftet.

Man kan köpa ett dyrare hus men det banken tittar på är återbetalningsförmåga, ett jättedyrt hus betalar ju inga räntor eller amorteringar, det är din inkomst som sätter gränsen.

Priset (marknadsvärdet) på huset bestämmer däremot belåningsgrad och amorteringskrav.

Jag skulle kunna köpa ett hus för 5 miljoner men får inte låna mer än 1,5 för min inkomst räcker inte till mer.

Resten får jag ta jag från kapitalet.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man får köpa för hur mycket man vill/kan, men man får inte låna mer än löftet.

Man kan köpa ett dyrare hus men det banken tittar på är återbetalningsförmåga, ett jättedyrt hus betalar ju inga räntor eller amorteringar, det är din inkomst som sätter gränsen.

Priset (marknadsvärdet) på huset bestämmer däremot belåningsgrad och amorteringskrav.

Jag skulle kunna köpa ett hus för 5 miljoner men får inte låna mer än 1,5 för min inkomst räcker inte till mer.

Resten får jag ta jag från kapitalet.
Om man säger "Jag har fått lånelöfte på 17 miljoner". Så menar man antingen jag har fått löfte att låna 17 miljoner eller så menar man att man fått ett löfte på en köpeskilling på 17. Båda varianterna förekommer.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kollektivavtal är på väldigt många sidor. Denna version är på 66 sidor: [länk]
Det handlar inte om bara några siffror.
Precis, det handlar om risken om kollaps för det svenska systemet
 
Déjà vu....
 
  • Gilla
Fisch
  • Laddar…
Jag var på en lackverkstad idag som skyltade med att de är officiell partner till Tesla och att de lagar krockskadade Tesla-bilar. Jag frågade om de fortfarande lagade Teslor och fick till svar:
- Ja, varför skulle vi inte göra det?

Inte hela branschen som verkar ha samma inställning i alla fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.