Just det, den har jag missat. Jag har en till brandvarnare med jag satt output på FIRE för det. Vad är skillnaden? Kommer texten du har klippt in från manualen?
 
I Italiese skrev:
Just det, den har jag missat. Jag har en till brandvarnare med jag satt output på FIRE för det. Vad är skillnaden? Kommer texten du har klippt in från manualen?
FIRE är för själva ljudsignalen. Den ljuder vid larm.

SMOKE är för strömförsörjning av detektorn.
Dvs om du sätter OUTPUT 2 till SMOKE.
Sedan kopplar du +12v till C på output 2
Därefter NC på output 2 till +12v på detektorn.
Därefter GND på detektorn till - på panelen.

Så att panelen kan bryta strömmen till rökdetektorn.


Ja texten kommer från SPCs onlinemanual.
 
S sebastiannielsen skrev:
FIRE är för själva ljudsignalen. Den ljuder vid larm.

SMOKE är för strömförsörjning av detektorn.
Dvs om du sätter OUTPUT 2 till SMOKE.
Sedan kopplar du +12v till C på output 2
Därefter NC på output 2 till +12v på detektorn.
Därefter GND på detektorn till - på panelen.

Så att panelen kan bryta strömmen till rökdetektorn.


Ja texten kommer från SPCs onlinemanual.
Ok, men är det inte FIRE output type också strömförsörjande? Jag vill att sirenen sätts igång när rök detekteras.

Säg att jag har 2 såna rökdetektorer ska man koppla varsin i en output eller kan de kopplas i en och samma?
 
Redigerat:
I Italiese skrev:
Ok, men är det inte FIRE output type också strömförsörjande? Jag vill att sirenen sätts igång när rök detekteras.

Säg att jag har 2 såna rökdetektorer ska man koppla varsin i en output eller kan de kopplas i en och samma?
Skillnaden är att FIRE strömsätts när rök detekteras. Så den ska du ha till sirenen som tutar.

SMOKE tappar ström 3 sek vid återställning av FIRE. Den har du till rökdetektorerna.

Ja du kan koppla flera rökdetektorer parallelt till samma SMOKE-utgång. Sålänge som en FIRE-zon ligger dragen, kommer SMOKE tappa ström 3 sek vid återställning.
 
Jag har konfigurerat och kopplat min spc för 7-8 år sen och har inte ändrat så mkt sen dess, så känner nu att jag är väldig rostig och trög att komma ihåg hur allt funkade ihop....

Då hade jag kopplat en liknande rökdetektor enligt följande (Smoke output har jag precis skapat och aldrig använt så bortse från det):
Skärmbild av säkerhetssystemets gränssnitt visar inställningar för inmatningar och utmatningar med några fält markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trådarna från detektorn har jag kopplat till 0V, 12V, OP5 och en av C-inputs.
Jag tror att jag testade då och allt funkade enligt mina önskemål, dvs larm och siren på när rök detekterades samt att det gick att nollställa via appen, men nu blir jag förvirrad och inte längre säker att allt är gjort rätt, eller?
 
Redigerat:
I Italiese skrev:
Jag har konfigurerat och kopplat min spc för 7-8 år sen och har inte ändrat så mkt sen dess, så känner nu att jag är väldig rostig och trög att komma ihåg hur allt funkade ihop....

Då hade jag kopplat en liknande rökdetektor enligt följande (Smoke output har jag precis skapat och aldrig använt så bortse från det):
[bild]
Trådarna från detektorn har jag kopplat till 0V, 12V, OP5 och en av C-inputs.
Jag tror att jag testade då och allt funkade enligt mina önskemål, dvs larm och siren på när rök detekterades samt att det gick att nollställa via appen, men nu blir jag förvirrad och inte längre säker att allt är gjort rätt, eller?
Då har du förmodligen en rökdetektor med automatisk återställning, eller så har du kopplat FIRE_NC på rökdetektor, FIRE_C på +12v och FIRE_NO till tuta.


Då får du liknande funktion, att rökdetektor nollställs direkt vid larm, tutan kör, och du kan återställa via panel/app.
 
Vilka terminaler i centralen menar du med FIRE?
Var nyfiken och kollade nu, jag har en ECO1000BREL12L, så inte automatisk. Kopplat så:
centralen OP5 -> rökdetektor Supply In - (minus)
Zone Input C -> common
12V -> Rökd Supply +
0V->NC (lite osäker på detta, kan inte se kabeln)
Elektrisk kopplingsschema, reläterminaler, diodbeteckning, strömstyrning, instruktionstabell, systemintegration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Italiese skrev:
Vilka terminaler i centralen menar du med FIRE?
Var nyfiken och kollade nu, jag har en ECO1000BREL12L, så inte automatisk. Kopplat så:
centralen OP5 -> rökdetektor Supply In - (minus)
Zone Input C -> common
12V -> Rökd Supply +
0V->NC (lite osäker på detta, kan inte se kabeln)
[bild]
aah då förstår jag hur du kopplat.
Du har då kopplat så att du har FIRE (OP5) så att den ger ström hela tiden, och när larmet går, så bryts spänningen till detektorn, vilket gör att detektorn återställs i larmögonblicket. (Vilket gör att panelen "tar över" larmet från rökdetektorn)

Det enda du behöver göra är att ändra FIRE till SMOKE. Om detta inte fungerar så sätter du SMOKE som inverterad.

FIRE ska du alltså använda till själva tutan, inte till röksensorn.


Med vilka terminaler, så menade jag ifall du använt OP3 (vilket är ett relä, med NC, COM och NO). Nu har du använt OP5 vilket enbart ger en transistorutgång, så du har ju ingen tuta.
 
Redigerat:
Vad bra att du har förstått, för att jag blir mer och mer förvirrat på vad jag har gjort och hur jag lyckades 😅🤨

Har svårt att fatta hur utgångarna funkar. Som du såg i min tidigare bild har jag tilldelat den interna och externa sirenerna till 2 olika utgångar, men förstår inte hur jag ska koppla sirenen direkt till FIRE.
 
I Italiese skrev:
Vad bra att du har förstått, för att jag blir mer och mer förvirrat på vad jag har gjort och hur jag lyckades 😅🤨

Har svårt att fatta hur utgångarna funkar. Som du såg i min tidigare bild har jag tilldelat den interna och externa sirenerna till 2 olika utgångar, men förstår inte hur jag ska koppla sirenen direkt till FIRE.
Om du vill ha en brandsiren, så sätter du motsvarande utgång till FIRE output type och kopplar tutan till motsvarande utgång.
OP1 är EXT+ samt EXT-, ger +12v ut vid aktivering.
OP2 är INT+ samt INT-, ger +12v ut vid aktivering.
OP3 är C, NC, NO (reläutgång), drar vid aktivering.
OP4, 5, 6 är en transistorutgång som ger jord (GND) vid aktivering.
 
Jag trodde att det var vad jag hade gjort men kanske är bara ute och cyklar? Jag vill att sirenerna ska låta både när det rörelsedetektorerna eller rökdetektor löser ut.
Skärmbild av en tabell med kontrollenhetsutgångar, innefattar signaler för klocka, intern/extern klocka, och larm.
Jag tror iaf att output 2 och 3 är rätt enligt kopplingarna som jag har i centralen. Lite osäker på output 1 och varför jag satt den till Chime då jag har ingenting kopplat till EX- Ex+
 
I Italiese skrev:
Jag trodde att det var vad jag hade gjort men kanske är bara ute och cyklar? Jag vill att sirenerna ska låta både när det rörelsedetektorerna eller rökdetektor löser ut.
[bild]
Jag tror iaf att output 2 och 3 är rätt enligt kopplingarna som jag har i centralen. Lite osäker på output 1 och varför jag satt den till Chime då jag har ingenting kopplat till EX- Ex+
Så som jag förstått det som så aktiveras enbart External Bell (OP3) + FIRE vid brandlarm. Du får väl testa, utlös en rökdetektor och se vilka sirener som ljuder.
 
S sebastiannielsen skrev:
Så som jag förstått det som så aktiveras enbart External Bell (OP3) + FIRE vid brandlarm. Du får väl testa, utlös en rökdetektor och se vilka sirener som ljuder.
Jepp får testa lite imorgon och ser vad som händer...
 
É
Jag undrar om jag kopplat mina brandvarnare rätt. När man skruvar ur dem manuellt så larmar dem (lite onödigt men gör inte så mycket). Sätter man i dem igen kan man återställa.

När man får ett riktigt larm (sprayar rök) så larmar dem, och enda sättet att återställa är genom att skruva ur dem och sätta tillbaka dem igen.

I inget av fallen lyckas jag göra något via appen när larmet väl är igång. "Isolera" eller "bortkoppla" gör ingen skillnad. Väljer man isolera (eller om det var bortkoppla) ser det ok ut i appens startsita (SPC connect) men det tjuter ju fortfarande.

Jag har kopplat brandvarnarna så att 0V går via en utgång "System - Rök".

Är detta normalt beteende? Är det meningen att larm ska man inte kunna få tyst på utan att någon fysiskt är på plats och skruvar ur och i brandvarnaren igen?Andra familjemedlemmar lär inte förstå att de måste sätta tillbaka den igen för att få tyst på sirenen.

Ena brandvarnaren har varit i gång några år men jag noterade detta nu när jag testar ut min nya brandvarnare. Kopplad på samma utgång för 0V, men med egen ingång.

Edit: Airtech DP721R med sockel DB702.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.