Denna ständiga fråga om kvalitet, Ahlsell har inte monopol på kvalitetsprodukter. Du kan oftast hitta samma varor på andra ställen, samma RSK-nummer är samma vara.
Rinkabyrör är väl det mest välkända företaget, med ett stort utbud av varor.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Dyrt, som vanligt men helt rimligt tyvärr.
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ju rätt saftiga materialpåslag men totalsumman känns inte så galen.

Eftersom det är så rackarns fin lista så kan du ju jämföra mot att köpa sakerna själv på t ex rinkabyrör och se vad skillnaden skulle bli.
Vad skulle han få ut av det, ett ogjort arbete!
 
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Ja
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Det finns så mycket experter här att de inte blir rörmokare o kör runt o hjälper villaägare skit billigt fattar inte jag!
Vi alla måste tjäna pengar o få mat på bordet betala moms skatt o arbetsgivare avgifter!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
M MHK2 skrev:
Vad skulle han få ut av det, ett ogjort arbete!
TS skulle få en bra bild över vilket materialpåslag rörmokaren tagit och då kan ta med det i beräkningen om han vill anställa samma igen. Är han nöjd med jobbet så finns det också all möjlighet att prata/förhandla materialkostnader/påslag innan nästa jobb vilket såklart även är viktigt även om det väljs någon annan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Materialåtgång helt ok. Tid för arbete svårt att bedöma har tydligen varit där två gånger kan också vara rimligt.
 
  • Gilla
Hasse Nordlander1 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hur ställer sig hantverkarskrået till kvalitén på kulventilerna som använts? Verkar vara av fabrikatet Bårebo (egentligen från Italienska IVR?) och säljs av woody. Ingen träff i RSK-databasen vad jag kan se vid en snabb sökning på RSK-nr som anges i fakturan.

https://woody.se/innemiljo/el-vvs/armatur/kulventiler/barebo-multikulventil-ivr20-invandig-ganga

Saknar kulventiler och conex-kopplingen då dessa inte finns hos Ahlsell, men detta är pris via ett konto som troligen knappt använts och troligen har rätt dåliga rabatter;
Skärmdump av en beställningslista med olika VVS-artiklar och deras priser i SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rejäl skrev:
Den ser rimlig ut..
Ser tom väldigt rimlig ut. Va rädd om honom.
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
F Freddandson skrev:
Tror ni en kopp svart kaffe på cirkel k faktiskt kostar 34:-? Den kostar troligen runt 1.50:-. Och jag kan säkert brygga en kopp hemma för runt 40 öre. Men är jag inte hemma så får jag gladeligen betala om jag vill ha en kopp kaffe.
När jag går in på circle k så får jag veta priset i förväg, likaså på restaurangen som nämndes i ett annat inlägg.

Hantverkaren lurar kunden genom att ge sken av en rabatt som inte finns. Det är lika illa som företag som ger sken av rabatt på Black Friday, men som egentligen bara höjt ursprungliga priset.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/L5a6wJ/har-luras-kunderna-under-black-friday-rean

– Det här här det vanligaste sättet, man använder sig av ett jämförelsepris som inte använts tidigare. Det kan kollas olika saker också, som ordinarie pris eller rekommenderat pris. Men i slutändan är det vilket som, är det i ett rea-sammanhang ska priset ha använts av butiken för att man ska kunna använda sig av det, säger Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
S svedbo skrev:
Hej
Materialen har jag ingen uppfattning om, men har han/hon o handlat det så går det ju och verifiera via fraktsedel/kvitto.. tiden däremot 7 timmar känns lite för högt, bör inte ta mer än 3-4timmar atr byta, kranar och ventilerna. Är du nöjd med resultatet i övrigt så skulle jag nog släppa det..
Som driftingenjör så vet jag att detta jobb tar ungefär en halvtimme. Men man har inte gjort efter beställning utan bytt ut en konsol som inte längre behövs eftersom man antagligen har annan mätarplats utanför huset. Då skall det bara vara en ventil där.
 
Jag tror många konsumenter tror att hantverkaren handlar åt dem när de kör till Ahlsell, när hantverkaren egentligen kör dit för att handla material till sin firma som denne sedan kan sälja till kund.

Skitmart idé, du slipper ha lager, all tid du lägger ner på det debiteras kund och du kan göra en bra avans på prylarna för du säljer dem enligt en kraftigt uppblåst prislista (som Ahlsell menar inte ska användas mot kund).

Sen är man förvånad över att kunderna känner sig lurade 🙄
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..
Så du menar på fullaste allvar att alla Rörisar ska handla på Rinkaby rör? Har dom tre butiker?
Vi beställer på Rinkaby när det är billigare där än hos vår grossist, vilket det ofta är.
 
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
H Hasse Nordlander1 skrev:
I vilken värld lever du i 1500:- - 2000:- snacka går ju 😂
Om du inte helt missat, "Om du gör jobbet själv" så är det nog du själv som lever i ett parellt universum😅

15 min sök på produkter gav nedan priser. Svårt att hitta riktigt billig va konsoll. Men hade man lagt ner lite tid så hade det säkert gått att hitta en billiagre där. Aamzon har bla en för 519:- men jag kan inte avgöra om det är en likvärdig. Vissa av produketrna är TS Artikelnummer. några utbytta då de inte enkelt gått att hitta på konsumentvänlig butik.

Totalt 1722 inkl moms. gör väl att min kalkyl på 1500-2000:- inte är helt verklighetfrånvänd. Övertygad om att det hade gått att hitta någon 100 eller två samtidigt som det alltid komemr komma till något.

Nedan priser är inkl moms, till skillan mot priserna i TS faktura som är exkl moms...

5208020​
vattenmätarkonsoll
751​
vvs bad
inv R20 Kulventil 20
173​
RR
inv R20 Kulventil 25
275​
rr
2435330​
32XR20 TA -PRK-KOPPLING
206​
rr
1985274​
Sexkantnippel 3229 R25
29​
honbach
1986132​
Bussning 3231 R25xR20
27​
honbach
1988054​
Muff invändig gänga R25 3275
59​
honbach
1982875​
Vinkelkoppling R25 3261
84​
honbach
1982859​
Vinkelkoppling R20 3261
59​
honbach
6079397​
VATETTE Klämringskoppling 22xG20
59​
honbach
Totalt
1722​
inkl moms
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hasse Nordlander1 skrev:
I vilken värld lever du i 1500:- - 2000:- snacka går ju 😂
1266:- för vattenmätarkonsol inklusive ventiler och vinklar av känt märke. tillkommer lite delar för att få ihop det, men det borde inte kosta så många hundralappar mer totalt.

https://rorfokus.se/produkt/vattenmatarkonsol-lk-s190-220v-g25utv-x-22mm




Men det jag undrar över är varför det ens ska sitta en konsol där och varför den byttes?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.