5 983 läst · 6 svar
6k läst
6 svar
L-stöd vid tomthöjning
Vi har i samråd med husfiman och schaktfirman beslutat att höja tomten ca 1 meter för att lösa ett dräneringsproblem. Husgrunden (gjutenplatta) kommer att vila på sprängsten som ligger på berggrund. Resten av tomten skall höjas i nivå med plattan. Tomten sluttar mot gatan och vi har blivit rekommenderade att avsluta med L-stöd mot gatan.
Frågor:
- Är L-stöd det bästa alternativet, vi har fått ett pris på ca 1000 kr per meter + moms inkl. material, frakt och arbete.
- Hur fungerar L-stöd i kombination med dränering, dras rör igenom eller under?
- Vilken typ av fylle är bäst, vi kommer att höja ca 600 kvm med en medelhöjd på ca 0,5 meter, ca 300 kbm?
Frågor:
- Är L-stöd det bästa alternativet, vi har fått ett pris på ca 1000 kr per meter + moms inkl. material, frakt och arbete.
- Hur fungerar L-stöd i kombination med dränering, dras rör igenom eller under?
- Vilken typ av fylle är bäst, vi kommer att höja ca 600 kvm med en medelhöjd på ca 0,5 meter, ca 300 kbm?
L-stöd är väl inte den snyggaste lösningen men den är mycket stadig så jag tycker att det är en bra lösning. Vill man så kan man ju bygga en dekor utanför.
Innanför skulle jag fylla med i princip vilka mjuka mssor som helst. Sten upp till liten badboll är ok också. Se till att ha en 15 cm jord i toppen bara så får gräset bra fäste
Innanför skulle jag fylla med i princip vilka mjuka mssor som helst. Sten upp till liten badboll är ok också. Se till att ha en 15 cm jord i toppen bara så får gräset bra fäste
Det är nog rätt normalt skulle jag tro för ett färdigt jobb. Bara elementen brukar ligga på 13-1500 per meter sen tillkommer grus grävning och jobbet att ställa dit dem.
Vill man jobba lite så kan man tjäna rejält på att göra egna element
Vill man jobba lite så kan man tjäna rejält på att göra egna element
Tack för det.
att gjuta själv är inte aktuellt. Vet någon var man kan se de olika L-stöds ytorna, prisskillnad?
I mitt pris ingår gräv, grus, material, transport och utplacering, Alles! skall jag ta det?
att gjuta själv är inte aktuellt. Vet någon var man kan se de olika L-stöds ytorna, prisskillnad?
I mitt pris ingår gräv, grus, material, transport och utplacering, Alles! skall jag ta det?
Liknande trådar
-
Marksättning vid dräneringsbrunn
Vatten & Avlopp -
Vad tänka på att eftrfråga vid omfattande markarbete
Grund & Markarbeten -
Inte tätt vid golvbrunnsil
Badrum -
Bygga staket bredvid L-stöd, fastsättning mark.
Byggmaterial & Byggteknik -
Syll på eller bredvid L-stöd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus