R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du är så nära lösningen på ditt problem. Så nära! 😂
Du är som ett troll eller en trollslända som bara irriterar o flyger förbi😉
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför säljer inte t.ex. ICA till nettopriser?
Eftersom det på kvittot från Ica inte står:

Frysbil 5 mil à 100 kr/mil
Lagermedarbetare 500 kr/h
Kassamedarbetare 500 kr/h
Hyra av truck för avlastning
Osv

För skulle det göra det, vore nettopriser rimliga.

Utan det Ica gör är motsvarande det en hantverkare som säljer till fast pris gör.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
10.000kr för två kulventiler 😂😂😂 damn, tänk om ja hade hyrt in han för min nyligen vvs dragning i plattan…
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det är väl bara att köpa en sådan här: [länk]
Och leta upp den lilla fyrkantiga brunnen i gatan precis utanför din tomt.
Tjohej! Det kan bli jäkligt dyrt för Dig om ventilen pajar! Den får Du inte röra! Hoppas Du inte är rörmokare!
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du är som ett troll eller en trollslända som bara irriterar o flyger förbi😉
Ja, det är helt klart så. Du tar av någon anledning åt dig och blir irriterad.
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja, det är helt klart så. Du tar av någon anledning åt dig och blir irriterad.
Nej inte irriterad d t blev jag i våra första konversationer, nu ser jag igenom sakerna😉
Men fortfarande så är det brukligt att svara på andras inlägg eller tycker du inte det?
Om du bara vill skämta o förlöjliga så finns det lämpliga trådar till detta…

Du vet väl att kärlek oftast börjar med bråk😉
 
Redigerat:
Fairlane
F Freddandson skrev:
Så du hade hellre sett ett högre timpris och lägre material pris? Slutsumman kommer ju bli den samma… 😄
Om slutsumman blir samma eller något helt annat beror på jobbet. Om det är ett jobb som tar mycket tid, men knappt något material så blir det dyrare för kunden med ett högt timpris och mindre påslag på material. I ett annat fall, mycket material, lite arbetstid blir det tvärtom billigare för kunden.

Som kund föredrar jag ändå ett högre timpris och lägre materialpåslag då det känna ärligare att betala för hantverkaren kompetens. Det sticker i ögonen på kunden att priset på materialet är dubbelt mot vad man själv skulle köpt det för.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Så 89miljoner i ren vinst är skäliga påslag?
Vinsten var högre än så, dom 89 miljonerna var aktieutdelningen.

Men, det i sin tur innebär att omsättningen är hög, precis om alla stora bolag har hög omsättning.

Det intressanta är vinstmarginalen som i denna ICA-handlarns fall (ICA Maxi Umeå) var typ 11.1%
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Baserat på ahlsells prislista, så har han ungefär lagt på 100% på sitt inköp. Mao ca 50% marginal, vilket i de flesta brancher får anses högt.. Det är vad man än tycker dock rimligt för småsaker. Men kanske lite väl närigt för de dyrare produkterna. Så möjligen runt 1000:- i överkant på sista raden.

Detta är annars ett jobb de flesat hyffsat händiga hade klarat själva. Då hade man nog löst det för 1500-2000:- inkl moms. Byta kopplingar är ju inte direkt supersvårt.
I vilken värld lever du i 1500:- - 2000:- snacka går ju 😂
 
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Känns helt rimligt. Sen huruvida hantverkaren lagt på någon hundring på materialet elller ej ser jag som ovidkommnde i det stora hela.
 
  • Gilla
Johnny57
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Du förstod alltså inte min poäng 👍
Då får du förtydliga din poäng.
 
H Hasse Nordlander1 skrev:
I vilken värld lever du i 1500:- - 2000:- snacka går ju 😂
Nja, sådär mycket mer än 2000:- ska det nog inte kosta om man köper grejerna från Rinkaby och gör det själv. Det där är ingen raketforskning heller. Ett enkelt jobb.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Varför är konsolen bytt? Varför konsol över huvud taget?
Om det ändå måste sitta en konsol där hade man väl kunnat välja en med inbyggda ventiler?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför säljer inte t.ex. ICA till nettopriser?
Jag har inte skrivit att någon skall sälja till nettopris.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Du är säker på att denna kulventil har samma kvalitet som den Du fått monterad?
Läs tråden och fundera på om jag har fått någon kulventil bytt på sistone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.