12 794 läst · 37 svar
13k läst
37 svar
Man ska inte läsa om sjukdomar.... Eller soteld ;)
Hur kan mjölkkartonger ge förutsättningar till soteld de brinner ju som fnöske och man behöver ju bara en halv för att tända. Tror inte alls att det påverkar, utan orsaken var fuktig ved och strypta luftspjäll, dvs pyreldning.
Det är flera saker som spelar in när det kommer till det och det är vad för ved som används ifall det är gran eller tall eller lövträd då gran framförallt innehåller mycket mer tjära eller kåda och sen fuktighetsgraden då det går åt mycket energi för att driva ur fukten och det i sin tur sänker temperaturen på gasen och ger en dålig förbränning (som innebär att mycket brännbara saker ej förbränns)
Se det som en destilationskollon som används för råolja för att få ut olika saker som bensin till asfalt och istället för att ta ut det på olika nivåer så fastnar det på väggarna i skorsten och är den då murad så kan den absorbera in en hel del brännbara vätskor och blir det varmt nog så det börjar brinna så brinner det ordentligt och det kan suga in en väldans massa syre
Men om jag förstått det hela rätt så blir det lite av en kombination av funktionen av en "rocket stove" och en pulsjet motor och därav det ljudet som vissa upplevt
Så det finns en anledning varför skorsten ska vara isolerad och det är för att du får bättre fart på röken ut så när det är tjära i röken så ska den inte kondenseras på väggarna och rinna ner eller fastna och sen skydda huset mot värmen som blir om det blir en skorstensbrand så inte tak eller väggar tar eld av värmen som tränger igenom, så bäst är ju en stålskorsten så blir det avlagringar så rinner de ner när det blir varmt eller så är det så lite att de brinner upp eftersom
Men tänker man sig hur tjäran är uppbygd så går den att separera vid olika temperaturer och det mest trögflytande kondenseras och suger upp längst ner och ju mer lättflygtigt det blir ju längre upp kondenseras det men då är temperaturen så pass låg i skorsten att det inte antänds men eldar man på ordentligt så man får det att tända längst ner så kommer allt att tändas ganska snart och då är det en ordentlig låga som suger lust och det kan gå att släcka med att man stänger alla ställen den kan få in luft så du kväver elden om den inte är så varm att den självantänder eller att den inte släks helt då och då riskerar att nått går sönder av tryckskilnader så bästa sättet är ju att kväva elden i skorsten med salt eller liknande och hälla vatten ner i skorsten skulle jag inte tro är en bra ide då det först kan orsaka ett högt tryck och komma upp fort igen som ånga och kan spräcka murstocken av tempskilnader lite som att hälla vatten på en självtänd oljebrand
men som jag hört så är det just när man ska rensa skorsten med typ zink som man riskerar att starta en skorstensbrand så vid sådanna tillfällen ska man vara vaken och ha uppsikt över allt som mest
så har ni en bra kamin eller panna som använder sig av dubbel förbränning så den först bränner veden och sen bränner alla bränbara ämnen som fortfarande är kvar så ser jag inte nån risk för soteld eller skorstensbrand om man eldar med ved som är torr nog för det ska funka men jag tror risken var mycket större i en öppen spis än en morden kamin men det betyder inte att den inte finns och betydligt mindre att hända om man har en stål pipa så det inte kan lagras på samma sätt så tänk på vad ni eldar nu när det blir vinter
Se det som en destilationskollon som används för råolja för att få ut olika saker som bensin till asfalt och istället för att ta ut det på olika nivåer så fastnar det på väggarna i skorsten och är den då murad så kan den absorbera in en hel del brännbara vätskor och blir det varmt nog så det börjar brinna så brinner det ordentligt och det kan suga in en väldans massa syre
Men om jag förstått det hela rätt så blir det lite av en kombination av funktionen av en "rocket stove" och en pulsjet motor och därav det ljudet som vissa upplevt
Så det finns en anledning varför skorsten ska vara isolerad och det är för att du får bättre fart på röken ut så när det är tjära i röken så ska den inte kondenseras på väggarna och rinna ner eller fastna och sen skydda huset mot värmen som blir om det blir en skorstensbrand så inte tak eller väggar tar eld av värmen som tränger igenom, så bäst är ju en stålskorsten så blir det avlagringar så rinner de ner när det blir varmt eller så är det så lite att de brinner upp eftersom
Men tänker man sig hur tjäran är uppbygd så går den att separera vid olika temperaturer och det mest trögflytande kondenseras och suger upp längst ner och ju mer lättflygtigt det blir ju längre upp kondenseras det men då är temperaturen så pass låg i skorsten att det inte antänds men eldar man på ordentligt så man får det att tända längst ner så kommer allt att tändas ganska snart och då är det en ordentlig låga som suger lust och det kan gå att släcka med att man stänger alla ställen den kan få in luft så du kväver elden om den inte är så varm att den självantänder eller att den inte släks helt då och då riskerar att nått går sönder av tryckskilnader så bästa sättet är ju att kväva elden i skorsten med salt eller liknande och hälla vatten ner i skorsten skulle jag inte tro är en bra ide då det först kan orsaka ett högt tryck och komma upp fort igen som ånga och kan spräcka murstocken av tempskilnader lite som att hälla vatten på en självtänd oljebrand
men som jag hört så är det just när man ska rensa skorsten med typ zink som man riskerar att starta en skorstensbrand så vid sådanna tillfällen ska man vara vaken och ha uppsikt över allt som mest
så har ni en bra kamin eller panna som använder sig av dubbel förbränning så den först bränner veden och sen bränner alla bränbara ämnen som fortfarande är kvar så ser jag inte nån risk för soteld eller skorstensbrand om man eldar med ved som är torr nog för det ska funka men jag tror risken var mycket större i en öppen spis än en morden kamin men det betyder inte att den inte finns och betydligt mindre att hända om man har en stål pipa så det inte kan lagras på samma sätt så tänk på vad ni eldar nu när det blir vinter
I tråden nämns vikten av att veden är torr..., här har jag ett väldigt bra tips.
Man ser ju inte sällan vedtravar täckta av presenning långt ned på sidorna. Det är inte rätt insåg jag för länge sedan, utan täckningen skall bara vara på ovansidan, men det bästa tipsen fick jag av en kompis... lika viktigt som att stoppa regnet från att väta ned veden är att stoppa markfukten från att kondensera på undersidan av pressen, sa kompisen! Man lägger alltså en presenning på marken (eller allra helst på ett lager SJ-pall eller dyligt,så att man kommer upp lite över marken. Sedan staplar man veden och täcker naturligtvis ovansidan. Det är en otrolig skillnad! Med tät press under håller sig veden riktigt torr. Det är endast om underlaget består av "naket" berg som veden håller sig torr utan att man har ett tätskikt under
Man ser ju inte sällan vedtravar täckta av presenning långt ned på sidorna. Det är inte rätt insåg jag för länge sedan, utan täckningen skall bara vara på ovansidan, men det bästa tipsen fick jag av en kompis... lika viktigt som att stoppa regnet från att väta ned veden är att stoppa markfukten från att kondensera på undersidan av pressen, sa kompisen! Man lägger alltså en presenning på marken (eller allra helst på ett lager SJ-pall eller dyligt,så att man kommer upp lite över marken. Sedan staplar man veden och täcker naturligtvis ovansidan. Det är en otrolig skillnad! Med tät press under håller sig veden riktigt torr. Det är endast om underlaget består av "naket" berg som veden håller sig torr utan att man har ett tätskikt under
Var o skulle köpa skorstensrens på jula, en det var tömt... Tom på deras centrallager.
Kom nu på att jag glömde fuktprovaren.. Får åka dit igen
Hur ska man räkna på hur mycket ved som behövs på en säsong?
Kom nu på att jag glömde fuktprovaren.. Får åka dit igen
Hur ska man räkna på hur mycket ved som behövs på en säsong?
det beror mycket på hur du eldar ifall det är för all värme eller om det är kompletteringdkp09 skrev:
för eldar du för att få ner elräkningen och har ett värmesystem för el och har bara en kamin eller om du kör med en panna som ska värma allt som varmvatten och sen spelar det en stor roll om det är en effektiv panna eller en mindre bra kamin som inte har en så hög verkningsgrad
men teoretisk energiinehåll i ved är ca 4kWh/kg ved men då pratar man helt torr och 100% verkningsgrad så det är ganska högt jämfört med vad du kan räkna med beroende på eldningssätt och behov
Gammalt inlägg men genom att så många skriver att lösningen är att inte pyrelda och bara använda torr ved så är inte det hela sanningen.D09 skrev:
Jag hade soteld för några dagar sedan och brandkåren kom och inspekterade och modulskorsten såg fin ut inuti.
Deras teori var alldeles för fort ved och ett jäkla drag i kaminen.
Det hände i sommarstugan och jag hade inte varit där på 2 mån, fick igång brasan direkt, la inte inte i för mycket ved i timmen ( mindre än 3 kg/ h), 10 minus ute och torrt väder, efter 3 timmar brummar det det rejält, går ut och ser att en massa gnistor kommer ur skorstenen ( har aldrig hänt på 12 år , sotar regelbundet). Skorstenen inomhus är snorvarm. Stänger spjälen och ringer brandkåren. Elden/ gnistorna slutar efter ca 6 min.
Min erfarenhet är att ha koll på det brummande ljudet så du kan stoppa elden i tid.
Hade jag fortsatt elda hade risken varit stor med fullt utvecklad eld ur skorstenen och sedan att material runt skorsten på loftet börjat brinna.
Liknande trådar
-
Problem med ID Lock - kan inte låsa upp (eller låsa automatiskt)
Fönster & Dörrar -
Bygga om existerande inglasat uterum till vinterisolerat uterum
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hajom skjutdörr som inte går att låsa upp
Fönster & Dörrar -
Kodlås som INTE är lätt att låsa
Fönster & Dörrar -
Fönsterlås som inte längre går att låsa upp
Fönster & Dörrar