Inte helt lätt att få tag i en Ngenic Tune idag! Såg en på Tradera.. slutade på 5500 kr :p "Lustigt" med tanke på vad den kostade att köpa direkt från Ngenic eller t.ex. Tibber för 1-2 år sedan, som man kan se här i tråden. Jag beställde häromdagen från EON för 4500 kr.

Syfte för mig blir att få jämnare temperatur på min uppvärmning via fjärrvärme + få innegivare för att ta bort att det gasar på när det visserligen är kallt men även soligt & vindstilla, då kan jag lätt få +2-3-4 grader mot vad jag vill ha. Och semesterläge! Något jag saknar på min superenkla styrpanel från Alfa Laval som endast har en ratt med plus/minus + utegivare. Kopplingen till Home Assistant blir en fin bonus!
 
nikasp
Ska bli intressant vad Tune kan göra. Skulle ha fått den installerad igår men sköt framåt lite.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Ska bli intressant vad Tune kan göra. Skulle ha fått den installerad igår men sköt framåt lite.
Installera den så fort du har chansen så den får lära att känna ditt hus inför vintern .
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
K Krca skrev:
Installera den så fort du har chansen så den får lära att känna ditt hus inför vintern .
Jag har haft den på vänt hela sommaren pga tvättstugerenovering som nyligen blev klart. Energibolaget var tvungen att flytta fram gårdagens installation pga förhinder så hoppas de kommer inom någon vecka nu.

Får klura lite och diskutera var tempgivaren ska sitta då vi skaffat luftvärmepump i vardagsrummet som annars vore givet.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har haft den på vänt hela sommaren pga tvättstugerenovering som nyligen blev klart. Energibolaget var tvungen att flytta fram gårdagens installation pga förhinder så hoppas de kommer inom någon vecka nu.

Får klura lite och diskutera var tempgivaren ska sitta då vi skaffat luftvärmepump i vardagsrummet som annars vore givet.
Jag kör på tre innegivare , en i vardagsrummet där jag har kamin , en på övervåningen där värmen går upp naturligt och en i utbygget längst bort från kaminen . Den som styr är den i utbygget , har den nedställd på 18,5 grad och detta har funkat fint .
 
nikasp
K Krca skrev:
Jag kör på tre innegivare , en i vardagsrummet där jag har kamin , en på övervåningen där värmen går upp naturligt och en i utbygget längst bort från kaminen . Den som styr är den i utbygget , har den nedställd på 18,5 grad och detta har funkat fint .
Aha så du använder de två som inte styr som termometrar för att kunna kolla i appen? Såg appen för första gången idag, en kollega som precis installerat hos sig.
 
  • Gilla
Krca
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Aha så du använder de två som inte styr som termometrar för att kunna kolla i appen? Såg appen för första gången idag, en kollega som precis installerat hos sig.
Ja precis lite nyfiken så , se hur jämn värmen blir och så i huset .
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Någon mer än jag där appen ballat ur?

Den 26/10 rapporterar den ett helt orimligt värde, och därefter har rapporterar appen 10ggr högre ackumulerad förbrukning.

Är i kontakt med Ngenic vars enda lösning är att nolla all felaktig data.
 
  • Mobilskärmbild visar elförbrukning, elpris, sparande över en månad. Diagram och statistik i en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobils gränssnitt visar grafik för utomhustemperatur, justering av styrpunkt, energiförbrukning och elpris för dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För mig ser allt normalt ut. Även för oktober där du hade din ”peak”. Hur har du fått in förbrukningen i kWh?
 
73tusen kWh på ett dygn!!!
J* massa hembränning den dan!!
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
För mig ser allt normalt ut. Även för oktober där du hade din ”peak”. Hur har du fått in förbrukningen i kWh?
Jag har en Ngenic Track monterad på elmätaren, den integrerar automagiskt med appen.
M MrDizzy skrev:
73tusen kWh på ett dygn!!!
J* massa hembränning den dan!!
Jag brygger ju bara öl 😅 (Och har ett hönshus 🤔)
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Haha, undrar vad min grannar gjorde med skarvsladden förra vintern när det såg ut såhär hos mig.
Appskärmdump visar elanvändning, ingen solenergiproduktion, totalförbrukning 435,1 kWh för dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.