Sittställning
D dadozzz skrev:
Och när du lägger till panel så anger du serienummer som är under meny

Installatör och 10: Serienummer
Samt masterkod?
Den biten kommer jag inte 100 ihåg, vill du länka till den sidan man reggar panelen ?

2V424R ser panel id ut iaf masterkod är väl den kod man valt alternativt 8888 eller 9999 eller nåt, jag har dålig koll :p
 
Sittställning Forlowt skrev:
Den biten kommer jag inte 100 ihåg, vill du länka till den sidan man reggar panelen ?

2V424R ser panel id ut iaf masterkod är väl den kod man valt alternativt 8888 eller 9999 eller nåt, jag har dålig koll :p

Wow jag fick igång det! Haha lite osannolikt, jag skulle googla fram den här sidan där de instruerar hur man ska registera panelen.

Då hittar jag en forumpost också och I den stå det att man ska använda

visonic.tycomonitor.com med ipn 052.058.105.181 och panel id plus sin vanliga kod som man larmar av och på med. Sagt och gjort så hoppade den igång precis

Tackar för all support!
 
  • Gilla
b218492 och 1 till
  • Laddar…
N nicke_ask skrev:
Hej.

Skaffade mig ett begagnat Powermaser -10 larm med IP modul i.
Har konfigurerat upp allting och fått allt att fungera med appen och konton.
Dock får jag problem när jag aktiverara konfigurering med pgm mot appen , provat båe Visonic Go och Connectalarm med samma resultat

Det som händer är att om jag inte sätter några parametrara för pgm, dvs låter dem vara "ej satt" så funkar appen hur bra som helst och jag kan slå på , stänga av och manövrera larmet hur jag vill

Dock tänkte jag använda pgm utgången till att slå på ett relä som sedan styr mina interna IP kameror mm invändig när larmet är aktiverat.

Men så fort jag aktiverar pgm antingen vid hemma eller vid borta så slutar appen prata med larmet, detta händer drek jag akiverara någonting. Det står att larmet är uppkopplat, dvs lyser grönt i hörnet men jag kan inte styra alamret alls från appen. Detta händer som sagt bara när pgm är aktiverat i installationsmenyn.

Enda sättet att återetablera kontakten är att gå in i installationsmenyn , sen välja ok så att hvdcentralen startar om, å hoppar kommunikationen igång igen, men sen så fort jag aktiverar något händer samma sak igen

Larmet fortsätter svara på ping så det lever men kör jag LAN test i det läget står det bara "väntar" men inget mer händer. Tror det är serrern som inte riktigt fungerara eftersom larmet i övrigt funkar bra och gå manövrera utan problem från centralen eller handkontroller, bara appen som dör

Någon mer som känner igen problemet som också använder sig av pgm utgången och fått det att fungera. Har en version av mjukvara som heter SW 19.412 . Någon som kan testa aktivera pgm i ert larm och se om ni får samma fel. Jag behöver inte ha något inkopplat på pgm utgången utan det räcker aktivera pgm, tex slå på vid hemma eller borta ..

har också provat mot ett par olika servrar utan någon skllnad

tacksam för hjälp om någon vet vad som strulareller kan prova samma som jag gör..
Jag får samma beteende i 18.412 men bara för någon minut, sen återkom ikonerna.
 
  • Skärmdump av smart enhet interface för larmsystem-kontroll, med alternativ för programmering och siren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M massy skrev:
Hur fungerar det med Garda Alarm och PowerMaster 10?

Kan man plocka ur sim-kortet och installera en PowerLink med ethernet? Min efterforskning tyder på ja, men missar jag något, allra helst specifikt till Garda Alarm?

När 3g/2g läggs ner kommer sim-modulen inte fungera längre och Garda Alarm tycker mina föräldrar ska köpa en ny larmbox för ~20k sek..... Vore fördelaktigt om jag kunde plugga i en PowerLink bara istället...
Är väldigt sen på bollen nu :)
Jag har en box med firmware 18 som både innehåller SIM-modul och PowerLink.
SIM-modulen kan man byta och jag har för mig att boxar med firmware 18 och uppåt har stöd för LTE/4G.
 
B b218492 skrev:
Är väldigt sen på bollen nu :)
Jag har en box med firmware 18 som både innehåller SIM-modul och PowerLink.
SIM-modulen kan man byta och jag har för mig att boxar med firmware 18 och uppåt har stöd för LTE/4G.
Tack för svar, jag kom egentligen fram till något liknande. Larmbolaget försökte först övertyga mina föräldrar att de behövde helt nytt system för över 20 000 kr bara för mobilnätet skulle läggas ned. Helt absurt när det verkade finnas 4g moduler för ca 1000 kr.

Slutade i alla fall med att de kom med ett mycket mycket mycket rimligare erbjudande som de tog. Så provade aldrig mina teorier om sim-kort modulen.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nu börjar min PowerMaster 10 bli lite trött. Lite skumma pixelfel på displayen.
Har Visonic lagt ner sin verksamhet?
Vad är deras senaste och bästa just nu att välja? Vill ha något kompatibelt med alla prylar jag har idag.

PowerMaster-360R eller PowerMaster-33 EXP G2?
Behöver inga finesser mer än att det vore smidigt med att ha IP modul och kunna köra någon app för av/på larmning och inte bara via GSM.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Nu börjar min PowerMaster 10 bli lite trött. Lite skumma pixelfel på displayen.
Har Visonic lagt ner sin verksamhet?
Vad är deras senaste och bästa just nu att välja? Vill ha något kompatibelt med alla prylar jag har idag.

PowerMaster-360R eller PowerMaster-33 EXP G2?
Behöver inga finesser mer än att det vore smidigt med att ha IP modul och kunna köra någon app för av/på larmning och inte bara via GSM.
Vet inte hur det är med det.
Men dom verkar ju leva, och jag har haft ett sådant i vårat förra hus.
Köpte det här:
https://protexus.se/
Dock verkar inte hårdvaran uppdaterats på länge?
 
Försöker få in min PM10 i HomeAssistant men lyckas inte connecta mot panelen. Inte ska man väl behöva ändra något i panelen? Kör med en Powerlink.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Nu börjar min PowerMaster 10 bli lite trött. Lite skumma pixelfel på displayen.
Har Visonic lagt ner sin verksamhet?
Vad är deras senaste och bästa just nu att välja? Vill ha något kompatibelt med alla prylar jag har idag.

PowerMaster-360R eller PowerMaster-33 EXP G2?
Behöver inga finesser mer än att det vore smidigt med att ha IP modul och kunna köra någon app för av/på larmning och inte bara via GSM.
Det utskick som protexus skickat ut till oss pm10 ägare (för att uppgradera för 2g/3g nedsläckningen) så skall man kunna byta enhet till HomeIQ som skall kunna använd allt gammalt också.
 
N nombz skrev:
....så skall man kunna byta enhet till HomeIQ som skall kunna använd allt gammalt också.
Nja, IQ Home med dess IQ-panel är det. Jag bytte min Powermaster 10 (när nätdelen gick sönder) till en IQ-panel.
 
A ante_ante skrev:
Försöker få in min PM10 i HomeAssistant men lyckas inte connecta mot panelen. Inte ska man väl behöva ändra något i panelen? Kör med en Powerlink.
Har inte testat integration PM10 - HomeAssistant men googlade och hittade denna info:
https://community.home-assistant.io/t/visonic-powermax-and-powermaster-integration/316702
som I sin tur pekar på:
https://github.com/davesmeghead/visonic/wiki#visonic-alarm-panel-for-home-assistant

Innehåller kanske något du kan ha nytta av.
 
N nombz skrev:
Det utskick som protexus skickat ut till oss pm10 ägare (för att uppgradera för 2g/3g nedsläckningen) så skall man kunna byta enhet till HomeIQ som skall kunna använd allt gammalt också.
Vet inte vad en IQ-panel kostar men om PM10:an har version 18 eller nyare så behöver man bara byta SIM-modulen, har sett priser på strax under 3000, finns kanske billigare.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Vet inte hur det är med det.
Men dom verkar ju leva, och jag har haft ett sådant i vårat förra hus.
Köpte det här:
[länk]
Dock verkar inte hårdvaran uppdaterats på länge?
Har en zon (garage) jag skulle vilja larma på med automatik varje kväll. Få ett förvarningspip bara i den zonen och sen ska den larmas på. Skulle jag vara i garaget vid den tiden kan jag gå till en panel och larma av alt gå in i huset och larma av där då det händer så sällan. PM10 saknar detta men någon som kan tro om det finns i IQ Home?
 
B b218492 skrev:
Vet inte vad en IQ-panel kostar men om PM10:an har version 18 eller nyare så behöver man bara byta SIM-modulen, har sett priser på strax under 3000, finns kanske billigare.
Ja, absolut. Svarade bara på om man kan byta panel till något som är bakåtkompatibelt. Protexus berättar ju också i utskicket att det bara är under 18.04 som man behöver byta panel.
Har sett 4g modulen för 2500 i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.