R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Snarare reagerade jag på förslaget att det skulle vara arbetsgivarens ansvar. Det är för mig en självklarhet att det är polisens ansvar. Ett myndighetsjobb. Polisen är en neutral part.
Vad skrev jag då. Jag tycker att polisen kunde varit med o svarat på dom frågorna..
 
Att lämna dödsbesked måste vara det allra värsta man kan behöva göra som polis. Troligtvis värre än att hitta den döde.

Jag hörde en historia om polisen som kom och skulle berätta att dottern omkommit i en mc olycka. Föräldrarna hade svårt att förstå hon låg och sov i sitt rum. De visste inte att hon smitit ut på natten.
 
Tragiskt. Som flera påtalar verkar mastmontaget misstänkt. Ofta vid tragiska olyckor finns flera samverkande faktorer då vi normalt har både hängslen och livrem, men Haverikommissionen brukar ta fram riktigt bra rapporter så tids nog får vi se.
P paralun skrev:
Jo det är med stor sannolikhet så och klart mer komplicerat när svenska polisen ska meddela polisen i annat land inkl landets ambassad om en avliden person.
De verkar ha varit rätt illa åtgångna, polisens DVI-team har arbetat med identifieringen. Inledningsvis var man även svävande på 4 eller 5 drabbade.

Från DVI:
"Identifieringsprocessen bedrivs enligt Interpols riktlinjer för identifiering.

Kroppar med okänd identitet undersöks med hjälp av DNA-prov och tandstatus. Hänsyn tas till ålder, kännetecken och tillhörigheter. Uppgifterna matchas mot den information som polisen samlar in om personer som har anmälts saknade i samband med händelsen. Tand- och sjukvården bidrar med tandvårdsjournaler, röntgenbilder och läkarjournaler."

Gissningsvis vill man vara helt säker på ID och inte bara gå på ex. ID06.
 
R
H Hans G2 skrev:
Tragiskt. Som flera påtalar verkar mastmontaget misstänkt. Ofta vid tragiska olyckor finns flera samverkande faktorer då vi normalt har både hängslen och livrem, men Haverikommissionen brukar ta fram riktigt bra rapporter så tids nog får vi se.

De verkar ha varit rätt illa åtgångna, polisens DVI-team har arbetat med identifieringen. Inledningsvis var man även svävande på 4 eller 5 drabbade.

Från DVI:
"Identifieringsprocessen bedrivs enligt Interpols riktlinjer för identifiering.

Kroppar med okänd identitet undersöks med hjälp av DNA-prov och tandstatus. Hänsyn tas till ålder, kännetecken och tillhörigheter. Uppgifterna matchas mot den information som polisen samlar in om personer som har anmälts saknade i samband med händelsen. Tand- och sjukvården bidrar med tandvårdsjournaler, röntgenbilder och läkarjournaler."

Gissningsvis vill man vara helt säker på ID och inte bara gå på ex. ID06.
Den enda som får ta del av ID06 är Skatteverket så vill polisen det så måste det vara ihop med Skatteverket…
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag är övertygad om att man bultat ihop alla sektioner annars borde ha flyttat på sig tillräckligt för att hissen skulle åka in på den sektionen. däremot kan man ha slarvat när man satte ihop dessa sektioner.
Ändarna är konade så dom "låser" sig med varandra så dom kan inte glida från varandra i det horisontela planet.
Dessa skarvad då dom är konade har en förmåga att bita ihop rätt rejält, har flertalet gånger bett kranförare lasta 500 till 1ton på kroken och likförbannat står man med koben, järnspett o bryter för att få konorna att gå isär.

Jag vidhåller att man helt glömt bulta eller bara dragit förhand tills man inte orkar pga nylonmutter och helt enkelt glömt att dra det med maskin eller 3/4"skaftet.
 
  • Gilla
joppe joppe och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Hissolyckan i Sundbyberg är inte den första olyckan som sker på en byggarbetsplats där Andersson Company Byggnads är ansvarigt byggbolag. En anställd har tidigare fallit genom en schaktöppning och vid ett annat tillfälle klämdes två anställda fast under ett betongblock.
Tomas Kullberg, enhetschef på Byggnads Stockholm, säger att de stora byggföretagen i Stockholms län nu infört stopp för den här typen av hissar på sina byggen tills de är besiktigade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...olaget-innan-hissolyckan-i-sundbyberg--mrccyc
 
Här är bilder från Flashbacktråden som med stor sannolikhet visar att bultarna som binder ihop mastbitarna saknades när toppsektionen lossnade.

På bilden på hissen liggandes på marken så borde bulthålen varit sönderslitna om dom suttit där.

Bilden från taket visar att toppen har slitit med sig grinden som sitter i ställningen men inget från våningen under.

På bilden som visar hela fasaden så ser man masten mellan ställningarna klädda med osb. man behöver nästan veta vad man tittar efter för att se skillnad på masten och ställingsdelar.
 
  • En byggarbetsplats i snöväder med en byggnad omgiven av ställningar och arbetare i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd konstruktionsställning, snöfall, fyra gula markeringar, person i förgrunden med ryggen vänd mot kameran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med kran, snö, byggnader, pågående konstruktion, stadslandskap, industriellt tema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Man kan inte skylla på manualen i alla fall...

Två illustrationer av säkerhetsmissar: ovanskat utrustningsfel och risk för fallolyckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sulo1105 och 5 till
  • Laddar…
R
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Här är bilder från Flashbacktråden som med stor sannolikhet visar att bultarna som binder ihop mastbitarna saknades när toppsektionen lossnade.

På bilden på hissen liggandes på marken så borde bulthålen varit sönderslitna om dom suttit där.

Bilden från taket visar att toppen har slitit med sig grinden som sitter i ställningen men inget från våningen under.

På bilden som visar hela fasaden så ser man masten mellan ställningarna klädda med osb. man behöver nästan veta vad man tittar efter för att se skillnad på masten och ställingsdelar.
Fan vad klantigt vilken miss😢
 
  • Ledsen
Revhiet1
  • Laddar…
Precis, allt tyder på att detta var första gången efter påbyggnaden som hissen kördes ända upp. Åtminstone med lite last.
 
  • Gilla
Louise Axén
  • Laddar…
C
H Hans G2 skrev:
Man kan inte skylla på manualen i alla fall...
Tecknad bild: Person faller från arbetsplattform, skruv lossnar, olycksfallsfara, arbetsmiljö, säkerhetsrisk, konstruktionsfel.
Nä, det där känns minst sagt spot-on. Förutom att det drabbade någon annan än montören då.

Är nog några som har en j-vla ågren just nu...
 
  • Gilla
Linda Wiveka Olsson och 1 till
  • Laddar…
R
En 6:e ska ha hoppat och överlevt skriver Aftonbladet…
 
Måste ju ha hoppat till våningsplanet. Ingen kan överleva 20m.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Måste ju ha hoppat till våningsplanet. Ingen kan överleva 20m.
Låter vettigt men det har hänt att folk har överlevt högre höjder..
 
  • Gilla
mbo2019 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det verkar svårt att identifiera de avlidna kan dom knappast ha haft personalliggare, så det är svartjobbare då?

Personalliggare i byggbranschen
Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats.

https://skatteverket.se/foretag/arb...ebyggbranschen.4.7be5268414bea0646949797.html
 
  • Gilla
vette461
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.