74 164 läst · 664 svar
74k läst
664 svar
Bygghissolyckan i Sundbyberg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Att lämna dödsbesked måste vara det allra värsta man kan behöva göra som polis. Troligtvis värre än att hitta den döde.
Jag hörde en historia om polisen som kom och skulle berätta att dottern omkommit i en mc olycka. Föräldrarna hade svårt att förstå hon låg och sov i sitt rum. De visste inte att hon smitit ut på natten.
Jag hörde en historia om polisen som kom och skulle berätta att dottern omkommit i en mc olycka. Föräldrarna hade svårt att förstå hon låg och sov i sitt rum. De visste inte att hon smitit ut på natten.
Tragiskt. Som flera påtalar verkar mastmontaget misstänkt. Ofta vid tragiska olyckor finns flera samverkande faktorer då vi normalt har både hängslen och livrem, men Haverikommissionen brukar ta fram riktigt bra rapporter så tids nog får vi se.
Från DVI:
"Identifieringsprocessen bedrivs enligt Interpols riktlinjer för identifiering.
Kroppar med okänd identitet undersöks med hjälp av DNA-prov och tandstatus. Hänsyn tas till ålder, kännetecken och tillhörigheter. Uppgifterna matchas mot den information som polisen samlar in om personer som har anmälts saknade i samband med händelsen. Tand- och sjukvården bidrar med tandvårdsjournaler, röntgenbilder och läkarjournaler."
Gissningsvis vill man vara helt säker på ID och inte bara gå på ex. ID06.
De verkar ha varit rätt illa åtgångna, polisens DVI-team har arbetat med identifieringen. Inledningsvis var man även svävande på 4 eller 5 drabbade.P paralun skrev:
Från DVI:
"Identifieringsprocessen bedrivs enligt Interpols riktlinjer för identifiering.
Kroppar med okänd identitet undersöks med hjälp av DNA-prov och tandstatus. Hänsyn tas till ålder, kännetecken och tillhörigheter. Uppgifterna matchas mot den information som polisen samlar in om personer som har anmälts saknade i samband med händelsen. Tand- och sjukvården bidrar med tandvårdsjournaler, röntgenbilder och läkarjournaler."
Gissningsvis vill man vara helt säker på ID och inte bara gå på ex. ID06.
Den enda som får ta del av ID06 är Skatteverket så vill polisen det så måste det vara ihop med Skatteverket…H Hans G2 skrev:Tragiskt. Som flera påtalar verkar mastmontaget misstänkt. Ofta vid tragiska olyckor finns flera samverkande faktorer då vi normalt har både hängslen och livrem, men Haverikommissionen brukar ta fram riktigt bra rapporter så tids nog får vi se.
De verkar ha varit rätt illa åtgångna, polisens DVI-team har arbetat med identifieringen. Inledningsvis var man även svävande på 4 eller 5 drabbade.
Från DVI:
"Identifieringsprocessen bedrivs enligt Interpols riktlinjer för identifiering.
Kroppar med okänd identitet undersöks med hjälp av DNA-prov och tandstatus. Hänsyn tas till ålder, kännetecken och tillhörigheter. Uppgifterna matchas mot den information som polisen samlar in om personer som har anmälts saknade i samband med händelsen. Tand- och sjukvården bidrar med tandvårdsjournaler, röntgenbilder och läkarjournaler."
Gissningsvis vill man vara helt säker på ID och inte bara gå på ex. ID06.
Ändarna är konade så dom "låser" sig med varandra så dom kan inte glida från varandra i det horisontela planet.Bananskalare skrev:
Dessa skarvad då dom är konade har en förmåga att bita ihop rätt rejält, har flertalet gånger bett kranförare lasta 500 till 1ton på kroken och likförbannat står man med koben, järnspett o bryter för att få konorna att gå isär.
Jag vidhåller att man helt glömt bulta eller bara dragit förhand tills man inte orkar pga nylonmutter och helt enkelt glömt att dra det med maskin eller 3/4"skaftet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Här är bilder från Flashbacktråden som med stor sannolikhet visar att bultarna som binder ihop mastbitarna saknades när toppsektionen lossnade.
På bilden på hissen liggandes på marken så borde bulthålen varit sönderslitna om dom suttit där.
Bilden från taket visar att toppen har slitit med sig grinden som sitter i ställningen men inget från våningen under.
På bilden som visar hela fasaden så ser man masten mellan ställningarna klädda med osb. man behöver nästan veta vad man tittar efter för att se skillnad på masten och ställingsdelar.
På bilden på hissen liggandes på marken så borde bulthålen varit sönderslitna om dom suttit där.
Bilden från taket visar att toppen har slitit med sig grinden som sitter i ställningen men inget från våningen under.
På bilden som visar hela fasaden så ser man masten mellan ställningarna klädda med osb. man behöver nästan veta vad man tittar efter för att se skillnad på masten och ställingsdelar.
Fan vad klantigt vilken miss😢Mattias Andreasson skrev:Här är bilder från Flashbacktråden som med stor sannolikhet visar att bultarna som binder ihop mastbitarna saknades när toppsektionen lossnade.
På bilden på hissen liggandes på marken så borde bulthålen varit sönderslitna om dom suttit där.
Bilden från taket visar att toppen har slitit med sig grinden som sitter i ställningen men inget från våningen under.
På bilden som visar hela fasaden så ser man masten mellan ställningarna klädda med osb. man behöver nästan veta vad man tittar efter för att se skillnad på masten och ställingsdelar.
Eftersom det verkar svårt att identifiera de avlidna kan dom knappast ha haft personalliggare, så det är svartjobbare då?
Personalliggare i byggbranschen
Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats.
https://skatteverket.se/foretag/arb...ebyggbranschen.4.7be5268414bea0646949797.html
Personalliggare i byggbranschen
Du som bedriver byggverksamhet måste enligt lag föra en elektronisk personalliggare. En personalliggare är en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som arbetar på din byggarbetsplats.
https://skatteverket.se/foretag/arb...ebyggbranschen.4.7be5268414bea0646949797.html