M mrmlz skrev:
30-50 ohm mellan sidorna så verkar vara dahlander då?
Vill du göra dig besväret att mäta mellan U-V, U-W, V-W och sen X-Y, X-Z, Y-Z som bör vara ganska lika och slutligen prova tex mellan U-X. Får du värde mellan sidorna U-V-W och Z-X-Y kan du vara rätt säker på att det är dahlanderkoppling och utan kontakt där är det skilda lindningar.
 
Vilket jävla el-äventyr det verkar bli.

Krauss-naimer a442 single winding two speed reverse kan det kanske vara något?
 
GK100 GK100 skrev:
Vill du göra dig besväret att mäta mellan U-V, U-W, V-W och sen X-Y, X-Z, Y-Z som bör vara ganska lika och slutligen prova tex mellan U-X. Får du värde mellan sidorna U-V-W och Z-X-Y kan du vara rätt säker på att det är dahlanderkoppling och utan kontakt där är det skilda lindningar.
Ja precis så jag mätte. Hade mellan 30-50 ohm på alla mätpunkter.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det var då inte det lättaste att hitta någon som faktiskt vill sälja en Kraus till mig. Speciellt inte en A422
 
M mrmlz skrev:
Det var då inte det lättaste att hitta någon som faktiskt vill sälja en Kraus till mig. Speciellt inte en A422
Hos Elektroskandia brukar privatpersoner få handla bara dom betalar med kort.
 
Alldeles för dyr
 
Hah Ja det är ju nära på vad jag betalade för borrmaskinen.. har en 139kr universal påväg från Amazon. Men steg 1 är att se hur den är kopplad nu.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Men steg 1 är att se hur den är kopplad nu.
Kör den direkt kopplad på de två sätten med ditt motorskydd som brytare. Då är du säker på att den fungerar och hur du ska koppla din nya brytare.

Börja med att koppla faserna till U-V-W och se om den går på höga varvtalet sen lägger du faserna på Z-X-Y och kortsluter U-V-W för test av låga varvtalet.
 
En bild från en auktion på en likadan borrmaskin med en annan motor visar nedanstående inkopplingsschema

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/pelarborr-57/

/Höghus


Industriell motor med dataskylt i fokus, suddig bakgrund, person bakom, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrmlz och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kör den direkt kopplad på de två sätten med ditt motorskydd som brytare. Då är du säker på att den fungerar och hur du ska koppla din nya brytare.

Börja med att koppla faserna till U-V-W och se om den går på höga varvtalet sen lägger du faserna på Z-X-Y och kortsluter U-V-W för test av låga varvtalet.
Alltså jag vet att den funkar med både hög och låg hastighet. Den funkade fint innan den föll isär :)

Har kollat hur den är kopplad nu - byglingarna fixar kortslutningen.

Inser också att Amazon brytaren inte kommer att funka, den har för få kopplingar - kanske är enklast att köpa en färdigbyglad, dvs det ni rekomenderat... En A441
Handskriven matte på rutat papper med siffror, cirklar, texten "Drygas" och en röd blyertspenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Hahah svängde förbi Elektroskandia och med ett straight face så sa dom att den kostar 6500kr :)

Eibabo ska ju ha hyffsat mycket för frakten men det kanske ändå är det billigaste sättet att få en märkespryl?
 
Är ett pris i den högre skalan och inte värt för den maskinen. Det är en brytare som växlar mellan två lindningar, en 2 pols och en 4 pols ( kan vara en 4 pols och en 8 pols ) i motorn, Rätt enkelt att ha en brytare som skiftar mellan dessa 1 är lågfart 0 stopp 2 högfart, blir som att koppla in endast en fart direkt från nätet. Det som kan ställa till det är att olika Y-koppling ska bli omkastade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.