Hej,
Jag är inte en elektriker. Men jag kan dra lite kabel och jag kan sätta dit ett och annat eluttag.
Jag vill sätta in en Shelly 3EM för att mäta elförbrukning på min Bergvärmepump. Inte styra någonting. Bara mäta förbrukning. Men jag behöver hjälp för nu är jag utanför mina elkunskaper en aning, även om det här inte några konstigheter. För dig
Kan jag få hjälp hur det här ska sitta? Vita kabeln ut från toppen går till BVP.
Kopplingschema finns här https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em
och jag uppskattar den hjälp jag kan få.
Jag är inte en elektriker. Men jag kan dra lite kabel och jag kan sätta dit ett och annat eluttag.
Jag vill sätta in en Shelly 3EM för att mäta elförbrukning på min Bergvärmepump. Inte styra någonting. Bara mäta förbrukning. Men jag behöver hjälp för nu är jag utanför mina elkunskaper en aning, även om det här inte några konstigheter. För dig
Kan jag få hjälp hur det här ska sitta? Vita kabeln ut från toppen går till BVP.
Kopplingschema finns här https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em
och jag uppskattar den hjälp jag kan få.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dom tre traforna ska sättas in i centralen, ledningar inkommande eller utgående har ingen betydelse ska träs genom dom, då mäter den strömmen, det är lika som en belastningsvakt för vilken strömätande del som helst, VP/panna/billaddare, sen tas värdet ut. Normalt så behövs ingen spänning till en dom, men i och med dina grejer så ska dom svarta ha en spänning och noll. Från faserna till VA VB VC och noll, trafona är delbara och kläms över matande kablar. Tar en del plats, så det blir en större kapsling där säkringarna sitter som du visar. Sen tas värdena ut via Wifi till någonstans.
Bästa svaret
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Tja, inkopplingen är ju inte så svår. Du skall ha en strömklämma kring varje fasledare (vända åt rätt håll), och sedan så skall du koppla in var och en av faserna och nollan.
Nollan blir enkel, du har ju en plint till den. Faserna blir knepigare; Du kan lägga två ledare av samma typ i utgående hissklämma (dvs undertil) och skarvar med var sin Wago eller liknande. Men man måste ha lite känsla och erfarenhet för att se till att det blir bra koppling s.a. ingen av dem glappar med varmgång/brand som följd. En värmepump drar ju lite ström med.
Annars så får du helt enkelt skarva, dvs en kort stump (rätt area) ut från klämman i säkringen, till en Wago där du kopplar in dels pumpen, och dels din Shelly. Det är det rekommenderade för den osäkre.
Men som andra påpekat så har du ett större problem. Du lär inte få plats med apparaten under nuvarande hölje. Så du behöver ett rymligare sådant. Det är iofs inget större problem, bara att köpa en större låda, men det drar ju iväg litegran.
Nollan blir enkel, du har ju en plint till den. Faserna blir knepigare; Du kan lägga två ledare av samma typ i utgående hissklämma (dvs undertil) och skarvar med var sin Wago eller liknande. Men man måste ha lite känsla och erfarenhet för att se till att det blir bra koppling s.a. ingen av dem glappar med varmgång/brand som följd. En värmepump drar ju lite ström med.
Annars så får du helt enkelt skarva, dvs en kort stump (rätt area) ut från klämman i säkringen, till en Wago där du kopplar in dels pumpen, och dels din Shelly. Det är det rekommenderade för den osäkre.
Men som andra påpekat så har du ett större problem. Du lär inte få plats med apparaten under nuvarande hölje. Så du behöver ett rymligare sådant. Det är iofs inget större problem, bara att köpa en större låda, men det drar ju iväg litegran.
Du får nog skaffa en lite större kapsling... Men sen tycker jag inte det är några konstigheter med elschemat? Spänning från respektive fas till Va, VB och VC och nollan till N. I och O kan man strunta i tror jag om man inte ska använda den inbyggda brytarfunktionen.
Logga in
Skapa konto
Tack för alla svar och hjälp att tyda kopplingsschemat.
Med hjälp av alla svar här lyckades jag montera det här igår, det var inga konstigheter men ni har rätt, jag behöver en större kapsling.
Bifogar bild, det ser inte så kul ut. Behöver större låda och tillverka längre kablar, men nu vet jag hur det ska sitta, tack!
Med hjälp av alla svar här lyckades jag montera det här igår, det var inga konstigheter men ni har rätt, jag behöver en större kapsling.
Bifogar bild, det ser inte så kul ut. Behöver större låda och tillverka längre kablar, men nu vet jag hur det ska sitta, tack!
Logga in
Skapa konto
Det där blev jättefint. En blivande klassiker faktiskt.
😀
På höljet till kapslingen ser det ju ut som att det finns en en modulbredd ledig på dinskenan? Dvs det borde gå att montera apparaten bredvid dvärgbrytaren.
😀
På höljet till kapslingen ser det ju ut som att det finns en en modulbredd ledig på dinskenan? Dvs det borde gå att montera apparaten bredvid dvärgbrytaren.
Tack! Jag hade inte höga förhoppningar om något mer än funktion här, men det blev elegant 🙄MathiasS skrev:
Tyvärr blir det att byta hela eftersom 3EM verkar vara några millimeter bredare än en en vanlig brytare och dessutom ska jag få plats med klämmorna som just nu inte kan sitta någon annanstans än där dom sitter. Kablarna från skåpet är också lite korta och där vet jag inte om jag ska ge mig in, blir nog att ta in en elektriker för att snygga till den här (nu ändå funktionsmässiga) röran.
Schneider's mätare är lite mindre och kanske skulle fått plats (https://www.m.nu/wiser/schneider-powertag-tradlos-energimatare). Men kör du Shelly överallt är det inte så kul att blanda (och dessutom är inte Schneider Powertag ens vanlig ZigBee och jobbig att få fungerande)... Mer plats är alltid bra att ha för att kunna utvidga installationen.Sundlöf skrev:Tack! Jag hade inte höga förhoppningar om något mer än funktion här, men det blev elegant 🙄
Tyvärr blir det att byta hela eftersom 3EM verkar vara några millimeter bredare än en en vanlig brytare och dessutom ska jag få plats med klämmorna som just nu inte kan sitta någon annanstans än där dom sitter. Kablarna från skåpet är också lite korta och där vet jag inte om jag ska ge mig in, blir nog att ta in en elektriker för att snygga till den här (nu ändå funktionsmässiga) röran.
Den här ville jag ha in i Homey. Och jag har, precis som du säger, redan ett gäng Shelly Plus S som fungerar kanon!S sjoelund skrev:
Och jo... Som jag sa var inte Powertag vanlig ZigBee så det är inte konstigt att den inte är listad på enheterna som har stöd i Homey: https://homey.app/sv-se/app/com.se/Wiser/Sundlöf skrev:
En ny kapsling och snygga till som du säger går nog ganska fort för elektrikern
Fråga: Kan du inte montera Shellyn i andra änden på matande kabel? Antar att det blir i värmepumpen då.... vet inte om jag tycker det är en svinbra ide, men bara som alternativ.....Sundlöf skrev:Tack! Jag hade inte höga förhoppningar om något mer än funktion här, men det blev elegant 🙄