Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Felet med fasaden är för det första att rören inte är raka eller fästa i fasaden med omsorg och att man lämnat fogskum så det ser ut som att lillebror gjort det.
Hej, det stämmer och undrar om det påverkar vämepumpens funktion?. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej, det stämmer och undrar om det påverkar vämepumpens funktion?. Tack
Just det påverkar inte pumpens funktion men det säger mig att den person som installerat inte bryr sig om sådana detaljer och min erfarenhet säger mig att då är det andra detaljer också som kan vara missade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Just det påverkar inte pumpens funktion men det säger mig att den person som installerat inte bryr sig om sådana detaljer och min erfarenhet säger mig att då är det andra detaljer också som kan vara missade.
Hej och tack. Vad ska vi göra när det gäller företaget slarvinstallation och vp som inte fungerar .?.
 
Födesproblemet är ju mellan innedel och utedel så den yttre cirkulationspumpen ni ska byta har inget med larmet att göra.

Jag tror inte heller att magnetit är problemet då ni har golvvärme och desutom har ni redan ett mindre magnetfilter (det som du rengjort dagligen).
Det mindre filtret fungerar bra så länge det inte är extrema mängder magnetit vilket ni inte har.

Mest troligt är det fel på installationen.
Det kan vara för långa rör med för tunn dimmension eller någon luftficka.
Men oavsett är det ett fel som installatören har gjort och som han ska åtgärda.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Födesproblemet är ju mellan innedel och utedel så den yttre cirkulationspumpen ni ska byta har inget med larmet att göra.

Jag tror inte heller att magnetit är problemet då ni har golvvärme och desutom har ni redan ett mindre magnetfilter (det som du rengjort dagligen).
Det mindre filtret fungerar bra så länge det inte är extrema mängder magnetit vilket ni inte har.

Mest troligt är det fel på installationen.
Det kan vara för långa rör med för tunn dimmension eller någon luftficka.
Men oavsett är det ett fel som installatören har gjort och som han ska åtgärda.
Hej och tack. Jag har inte verktyg för rörmått men jag har mått med måttband och måtten är ca 9cm. Någon har skrivit att 9cm=28 mm dimension. Vp fungera normalt i två dagar och den brukar använda 95%, av kompressorn, men i samand med larmet om låg volymflöde då börja VP använda 100% elpatronen. Företaget komma nästa vecka för att byta cirkulationspump och dem tror det bli bättre. Kan företaget köaga oss varför vi har inte spolat systemet vilken vi visste inget och installatören såg smutsen och vill inte låta den rinner ut från röret.Tack ni alla snälla och önskar er trevlig söndag.
 
N Nannito skrev:
Hej och tack. Vad ska vi göra när det gäller företaget slarvinstallation och vp som inte fungerar .?.
Slarvet vad gäller estetiken kan man inte göra något åt. Vissa är slarviga. Anlita inte dom igen.

Men som sagt det är ju nåt annat här som är problemet.
 
Hej, jag har en fråga. Det är 1-2° kalt ute och ,temperaturen är 21-22°, hemma nu, och VP satt på 18°. Vi är bortresta och ingen är hemma .Om jag vill minska temperaturen i huset och sätta VP på 17° då öka elförbrukningen av elpatronen .varför? Tack
 
Är nog inställningen som ska ändras i datan. Det finns en annan inställning som kallas knäckkurvan och den är satt till visa värden. Går tempen under ett värde där så känner VP av låg temp och kanske dra igång patronen. Den delen ska nog ingen ändra på som inte har full koll på vad den gör. Men att ställa ner kurvan för lägre temp, ska fungera. Set är inte temp utan kurvan som ska ställas ned.
 
J jonaserik skrev:
Är nog inställningen som ska ändras i datan. Det finns en annan inställning som kallas knäckkurvan och den är satt till visa värden. Går tempen under ett värde där så känner VP av låg temp och kanske dra igång patronen. Den delen ska nog ingen ändra på som inte har full koll på vad den gör. Men att ställa ner kurvan för lägre temp, ska fungera. Set är inte temp utan kurvan som ska ställas ned.
Hej, du menar den här kurva som jag har tillgång till?. Tack
Mvh
 
  • Mobilskärm som visar värmeinställning på 18 grader, värmejustering, manuell läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den finns inte som normal användning, är säkert i en servicmeny längre in i systemet. Hittar ingen bild på en sådan kurva. Där kan det stå 3 olika utetemperaturer expl. enligt text eller graf, vid + 10 ute så ska det vara 30 C ut , 0 ute 40 C ut, -15 47C ut, -20 55C ut, svårt att få till någon info om knäckkurvan med text.
Kanske någon annan på forumet har och kan fota hur det ser ut på en display, kan vara lite olika på VP. någon med text och någon graf.
 
J jonaserik skrev:
Den finns inte som normal användning, är säkert i en servicmeny längre in i systemet. Hittar ingen bild på en sådan kurva. Där kan det stå 3 olika utetemperaturer expl. enligt text eller graf, vid + 10 ute så ska det vara 30 C ut , 0 ute 40 C ut, -15 47C ut, -20 55C ut, svårt att få till någon info om knäckkurvan med text.
Kanske någon annan på forumet har och kan fota hur det ser ut på en display, kan vara lite olika på VP. någon med text och någon graf.
Hej, jag hittade lite info i appen om det hjälper. Tack
 
  • Skärmdump av mobilinställningsmeny på svenska med olika alternativ som Info, Hjälp, och Notifieringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en smartphone-app, "HomeCom Easy", med menyalternativ för smart hemkontroll på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en mobilapp, inställningar för uppvärmningslägen: manuell och tidsstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nannito skrev:
Hej, jag hittade lite info i appen om det hjälper. Tack
Skippa appen/mobilen/plattan/datorn, utan knappra direkt på värmepumpen.

Vilken modell är det på innedelen?
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Skippa appen/mobilen/plattan/datorn, utan knappra direkt på värmepumpen.

Vilken modell är det på innedelen?
Hej den är Värmepump Bosch Compress 7000i AW 13 (11kW -7/35,).
 
Utedelen heter det ja. Innerdelen med varmvattenberedaren är vad jag förstår en Bosch AWM(?)
 
Det säger mig inte mycket, men kanske under inställningar finns något
Ja ni, som brukar sägas, mycket kranar och knappar på en stor båt och nästan inga på en liten båt. Jag har en liten båt. Har inte satt mig in dom nya VP med mycket knapptryckande för inställningar. Vet bara hur det ser ut och kan ställas i på lite äldre grejer och på en del av dom finns en knäckkurva. där det justeras vilken temp som ska ut max vid olika temp ute, även en vanlig kurvförskjutning finns. >Vet inte om det här kan ge något. Tror inte det, men så här kan 3 punkter ändras, men om det finns i alla VP eller bara få fabrikat kan jag inte svara på.
 
  • Graf som visar sambandet mellan framledningstemperatur och dämpad utetemperatur med trendlinje och datapunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.