N Niq skrev:
Vi har alltid det och alla jag känner
Låter som en främmande planet. Jag har en gång sett en människa som satt på en handuk i en bastu.
 
D Daniel 109 skrev:
Väggen är ofta i gran, ett träslag som har en densitet som ligger nära asp.
Nej
Kvistfri gran har låg densitet och låg värmekonduktivitet men i praktiken finns det nästan alltid kvistar i gran och de har hög densitet och leder värme bra och är ofta fulla med kåda. Det är i praktiken kvistarna som man bränner sig på.
 
R RoAd skrev:
Dåså, ett ovetenskapligt "skinktest" mot hundra års erfarenhet. Vem kan argumentera mot det. Jag orkar i.a.f. inte :)
Som fuskande inom historieforskande har man hittat mycket som inte stämmer och även är skrönor.😉
Jag behövde bara två timmar i ett praktiskt test för att påvisa vid badande i 70 grader är det inga värmeproblem.
Får man gissa ur ett svenskt perspektiv så har ek varit ovanlig i norra delen av landet, där man tidigare använt Dalälven som gräns dvs norra Uppland och även i Finland haft begränsade områden där den funnits.
Så ek har inte har inte varit allmogens träd att ta till virke för en bastu utan man tog det som fanns i överflöd av.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Låter som en främmande planet. Jag har en gång sett en människa som satt på en handuk i en bastu.
Finns inget rätt eller fel vid bastubadande, det ska vara en njutning och man väljer det som passar utifrån förutsättningar.
 
  • Gilla
Filip.jansson75 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Termisk konduktivitet är det som avgör om man bränner sig eller ej.

The highest thermal conductivity was obtained for oak (0.197 W/mK) and the lowest for Canadian poplar (0.090 W/mK). A linear relationship was achieved between thermal conductivity and density of wood.

[bild]
[länk]
-svaret på den ställda frågan kan inte bli mycket tydligare ändå fortsätter tråden i formen av en ovetenskaplig debatt i en klockren vetenskapsfråga. Lite termofysik är inte fyskam till glöggen🥸
 
  • Gilla
  • Haha
Filip.jansson75 och 2 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Finns inget rätt eller fel vid bastubadande, det ska vara en njutning och man väljer det som passar utifrån förutsättningar.
Det har du helt rätt i😉
I Sverige används bastun som varma rum där folk läser tidning och äter äpple vilket jag kan tycka är rätt märkligt…
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
B Bruno Baguetti skrev:
-svaret på den ställda frågan kan inte bli mycket tydligare ändå fortsätter tråden i formen av en ovetenskaplig debatt i en klockren vetenskapsfråga. Lite termofysik är inte fyskam till glöggen🥸
Jag vill hävda att värmekapaciteten är en vital faktor också.
 
  • Gilla
Jjojo och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tar vi in några ekbitar och provar om det blir någon skillnad, enkelt test.
Som ingenjör får man lära sig att det ofta är nyttigt att begrunda extremfall. Så i stället för att jämföra ek och asp, låt oss tänka oss att vi jämför två lika stora plattor, en av frigolit och en av koppar. Båda materialen kommer efter en tid att ha samma temperatur som bastuluften. Men medan man utan vidare skulle kunna sätta sig på frigolitplattan, skulle det inte vara tillrådligt att göra det med kopparplattan.

Det är i princip samma sak med olika träslag, bara att skillnaderna är mycket mindre än mellan extremerna i exemplet ovan. Det betyder dock inte att de är försumbara.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
S
H hhallen skrev:
Som ingenjör får man lära sig att det ofta är nyttigt att begrunda extremfall. Så i stället för att jämföra ek och asp, låt oss tänka oss att vi jämför två lika stora plattor, en av frigolit och en av koppar. Båda materialen kommer efter en tid att ha samma temperatur som bastuluften. Men medan man utan vidare skulle kunna sätta sig på frigolitplattan, skulle det inte vara tillrådligt att göra det med kopparplattan.

Det är i princip samma sak med olika träslag, bara att skillnaderna är mycket mindre än mellan extremerna i exemplet ovan. Det betyder dock inte att de är försumbara.

Om man bastar varmt, säg 80-90 grader, så skulle inte jag vilja sitta på en frigolitplatta.
Den kommer ju forma sig efter stjärten. 🤣🤓
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Som ingenjör får man lära sig att det ofta är nyttigt att begrunda extremfall. Så i stället för att jämföra ek och asp, låt oss tänka oss att vi jämför två lika stora plattor, en av frigolit och en av koppar. Båda materialen kommer efter en tid att ha samma temperatur som bastuluften. Men medan man utan vidare skulle kunna sätta sig på frigolitplattan, skulle det inte vara tillrådligt att göra det med kopparplattan.

Det är i princip samma sak med olika träslag, bara att skillnaderna är mycket mindre än mellan extremerna i exemplet ovan. Det betyder dock inte att de är försumbara.
Såg du inlägget med min test och hur den blev😉.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Såg du inlägget med min test och hur den blev😉.
Jo, och visst kan det vara så att skillnaden mellan ek och asp är så liten att det, i alla fall för en del människor, inte spelar någon roll. Men folk kan vara olika känsliga också.

Det vore synd om nån fick för sig att det inte spelar någon roll vilket träslag man väljer till bastun, och gör lavar av t.ex. ebenholts. Jag bortser härvid från det lilla "problemet" att ebenholts inte går att få tag på eftersom de trädslag det kommer ifrån är nära nog utrotade 😉.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,

Fick massor av värdefulla svar på min fråga om golvskuddsplåt igår, så jag prövar en fråga till som jag funderar över :)

Är det lämpligt att använda ekplank som material till lavarna? Jag kollar på planhyvlat 45x250mm och tror det skulle bli väldigt snyggt i vår bastu. Jag läste dock någon kommentar om att ek kan bli väldigt varmt och därför snarare är olämpligt som materialval...

Finns det någon här med kunskap, helst erfarenhet, som kan guida i detta val?

Tack på förhand!
Hejsan
Jag har byggt 2 vedeldade bastur, i bägge har jag använt Abachi. Kanske lite dyrare men det är en riktig bastulav. Många porer i det virket.
Lycka till / Kenth
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
K Kentharon skrev:
Hejsan
Jag har byggt 2 vedeldade bastur, i bägge har jag använt Abachi. Kanske lite dyrare men det är en riktig bastulav. Många porer i det virket.
Lycka till / Kenth
Hej och välkommen till forumet @Kentharon

Jag har bara byggt en enda vedeldad bastu, valde att av egna träd själv såga aspplank med 50mm tjocklek till lavarna, det anser jag vara en riktig bastulav och inte blev det dyrt, svårt att rengöra som Abachi eller onödigt hett att sitta på heller.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det här med att ek ger ifrån sig kåda är nytt för mig. Stämmer det verkligen?
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här med att ek ger ifrån sig kåda är nytt för mig. Stämmer det verkligen?
Har lövträd kåda?
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.