Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Råkat ut för ett nytt otroligt komplicerat problem.
Köpte en påse talgbollar till småfåglarna men pga transportproblem blev det en annan sort än förra året. Upptäckte när jag kom hem att de är helt nakna, medan de tidigare haft ett plastnät runt sig. I och för sig bra att slippa onödig plast (som riskerar att blåsa iväg och hamna fel), men är det någon som har tips på hur man bäst gör för att hänga upp dessa i äppelträdet?
Köpte en påse talgbollar till småfåglarna men pga transportproblem blev det en annan sort än förra året. Upptäckte när jag kom hem att de är helt nakna, medan de tidigare haft ett plastnät runt sig. I och för sig bra att slippa onödig plast (som riskerar att blåsa iväg och hamna fel), men är det någon som har tips på hur man bäst gör för att hänga upp dessa i äppelträdet?
https://www.hornbach.se/p/talgbolls...Bd3hqcJlx0rmfHQ3VEOa4ldq10o7zbhRoC1SYQAvD_BwE
Tror jag köpte min på jula.
Tror jag köpte min på jula.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Ah, saknar ibland när jag bodde i Stockholm och hade nära till allt. Är det metall eller plast? Tänkte tanken att tillverka något av ståltråd men tänkte också att de kanske kan skada näbben om det är för hårt.B BSOD skrev:
Redigering: Ser nu att det står metall så det verkar som att det funkar.
Plastad metall.Magnus E K skrev:
Oroa dig inte för näbben, dom har koll på den själva 😉
Vi har den här.
https://www.bauhaus.se/fagelmatare-garden-life-notter
som jag kör med klyvna talgbollar eller grovhackade talgkorvar plus jordnötter. Talgen bildar en grundmatning så det alltid finns mat och sen några deciliter jordnötter när det är kallt.
Mataren funkar med mindre talgbollar utan att man klyver dem men de kan fastna, fåglarna äter då rent så långt de når och sen får man peta loss innehållet.
https://www.bauhaus.se/fagelmatare-garden-life-notter
som jag kör med klyvna talgbollar eller grovhackade talgkorvar plus jordnötter. Talgen bildar en grundmatning så det alltid finns mat och sen några deciliter jordnötter när det är kallt.
Mataren funkar med mindre talgbollar utan att man klyver dem men de kan fastna, fåglarna äter då rent så långt de når och sen får man peta loss innehållet.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Har inte ens Ica inom gång- eller (vinter-) cykelavstånd tyvärr, men ska kolla nästa gång jag kommer dit!
Tänkte testa en egen "patentlösning" så länge. Bild kommer senare idag.
Tänkte testa en egen "patentlösning" så länge. Bild kommer senare idag.
Ha ha, ja jag kom på att de brukar ju hacka i marken med hård sten så evolutionen borde gjort att de klarar detD Dilato skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg
Ja, skator finns det gott om här; verkar som de (eller något annat djur, eller, fast troligen inte, grannens barn) lyckades få loss och med sig en hel vajer som jag hade använt för provisorisk staketlagning.K krukan skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 318 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 318 inlägg