Hej,

Fick massor av värdefulla svar på min fråga om golvskuddsplåt igår, så jag prövar en fråga till som jag funderar över :)

Är det lämpligt att använda ekplank som material till lavarna? Jag kollar på planhyvlat 45x250mm och tror det skulle bli väldigt snyggt i vår bastu. Jag läste dock någon kommentar om att ek kan bli väldigt varmt och därför snarare är olämpligt som materialval...

Finns det någon här med kunskap, helst erfarenhet, som kan guida i detta val?

Tack på förhand!
 
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,

Fick massor av värdefulla svar på min fråga om golvskuddsplåt igår, så jag prövar en fråga till som jag funderar över :)

Är det lämpligt att använda ekplank som material till lavarna? Jag kollar på planhyvlat 45x250mm och tror det skulle bli väldigt snyggt i vår bastu. Jag läste dock någon kommentar om att ek kan bli väldigt varmt och därför snarare är olämpligt som materialval...

Finns det någon här med kunskap, helst erfarenhet, som kan guida i detta val?

Tack på förhand!
Man brukar väl använda asp eller al i första hand.
Varför ek inte verkar populärt vet jag dock inte: Kanske att det torkar/kvistar sig lättare ?

https://www.dinbyggare.se/valja-bastupanel-tips-om-traslag/

Fanns en annan tråd om varför ek kan vara olämpligt här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ek-i-bastu-funkar-det.80854/
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
R
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,

Fick massor av värdefulla svar på min fråga om golvskuddsplåt igår, så jag prövar en fråga till som jag funderar över :)

Är det lämpligt att använda ekplank som material till lavarna? Jag kollar på planhyvlat 45x250mm och tror det skulle bli väldigt snyggt i vår bastu. Jag läste dock någon kommentar om att ek kan bli väldigt varmt och därför snarare är olämpligt som materialval...

Finns det någon här med kunskap, helst erfarenhet, som kan guida i detta val?

Tack på förhand!
Det har med densiteten i träet o göra ek är tungt och tätbevuxet trä.
Eken blir därmed brännhet…
Sedan i våta och fuktiga utrymmen så eftersträvar man efter smala bredder på virket då risken för vridningar är stor…

Asp och al är dom allra vanligaste till sittplatser då dessa inte blir så varma..
 
  • Gilla
nattgris och 8 till
  • Laddar…
Har visserligen asp i våra lavar, men använder alltid sitthandduk och även för fötterna, så med sådana borde även ek fungera på själva sittytan utifrån värmeperspektivet.
Alternativet till ek kan vara al som har en rödbrunare färgton, men inte som ek, har det som väggpanel.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Har visserligen asp i våra lavar, men använder alltid sitthandduk och även för fötterna, så med sådana borde även ek fungera på själva sittytan utifrån värmeperspektivet.
Alternativet till ek kan vara al som har en rödbrunare färgton, men inte som ek.
Visst kan det isoleras bort med en handduk…
Men ek blir rejält varmare hade en fönsterbänk i min förra bastu och det gick inte att ta på den efter en stund uppvärmning av bastun..

Även asp och al blir varma men inte i närheten så varma som tex. Ek.
 
  • Gilla
Filip.jansson75 och 1 till
  • Laddar…
Ska bada lite bastu imorgon kväll, kan prova att mäta temp på asplavarna och även lägga in en ekbit. Borde fungera bra med IR-termometern.
Ska kanske tillägga att vi badar med max 70 grader och aggregat som har ca 40.50 kg sten som klarar hyfsat med vatten. En torrbastu har ju högre temp så även det påverkar, har inte koll men minst 85-90 grader.
TS får svara på hur bastun ska användas.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Ska bada lite bastu imorgon kväll, kan prova att mäta temp på asplavarna och även lägga in en ekbit. Borde fungera bra med IR-termometern.
Ska kanske tillägga att vi badar med max 70 grader och aggregat som har ca 40.50 kg sten som klarar hyfsat med vatten. En torrbastu har ju högre temp så även det påverkar, har inte koll men minst 85-90 grader.
TS får svara på hur bastun ska användas.
Tiden är en utgörande faktor Inger varm eken kommer bli då det tar längre tid att bli varm…

Så lämpligheten blir sämre ju mer man bastar som bastun står på…
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,

Fick massor av värdefulla svar på min fråga om golvskuddsplåt igår, så jag prövar en fråga till som jag funderar över :)

Är det lämpligt att använda ekplank som material till lavarna? Jag kollar på planhyvlat 45x250mm och tror det skulle bli väldigt snyggt i vår bastu. Jag läste dock någon kommentar om att ek kan bli väldigt varmt och därför snarare är olämpligt som materialval...

Finns det någon här med kunskap, helst erfarenhet, som kan guida i detta val?

Tack på förhand!
Nej....om du inte har ett arsel av betong.

Man använder asp för det bränner inte mot huden och svettas ingen kåda.
 
  • Gilla
  • Haha
Gillis No2 och 4 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Ska bada lite bastu imorgon kväll, kan prova att mäta temp på asplavarna och även lägga in en ekbit. Borde fungera bra med IR-termometern.
Ska kanske tillägga att vi badar med max 70 grader och aggregat som har ca 40.50 kg sten som klarar hyfsat med vatten. En torrbastu har ju högre temp så även det påverkar, har inte koll men minst 85-90 grader.
TS får svara på hur bastun ska användas.
Det kommer inte att ge något. Jag lovar dig att alla material du tar in i bastun kommer nå samma temperatur :)

Skillnaden är hur mycket värmeenergi de kan lagra samt hur snabbt de kan avge den värmen till något som rör dem. Om vi tar ett extremt exempel så tror jag inte att någon skulle tycka att man skulle bygga lavarna i stål.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 14 till
  • Laddar…
Då tar vi in några ekbitar och provar om det blir någon skillnad, enkelt test.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då tar vi in några ekbitar och provar om det blir någon skillnad, enkelt test.
Efter att du har mätt temperaturen, så prova gärna att sätta dig på de olika träslagen, för att om möjligt märka var problemet ev. finns 😀. P.S. Ett tips: var försiktig med genitalier D.S.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Då tar vi in några ekbitar och provar om det blir någon skillnad, enkelt test.
Ja det skadar väl inte att testa saker. Men du tror väl inte själv att något material kommer att stabilisera sig vid en annan temperatur än den omgivande luften?

Det kommer ta längre tid att värma upp eken eftersom den har högre densitet, men till slut kommer allt i bastun att vara "bastutempererat".
 
  • Gilla
Lennart 1951 och 4 till
  • Laddar…
F Filip.jansson75 skrev:
Hej,

Fick massor av värdefulla svar på min fråga om golvskuddsplåt igår, så jag prövar en fråga till som jag funderar över :)

Är det lämpligt att använda ekplank som material till lavarna? Jag kollar på planhyvlat 45x250mm och tror det skulle bli väldigt snyggt i vår bastu. Jag läste dock någon kommentar om att ek kan bli väldigt varmt och därför snarare är olämpligt som materialval...

Finns det någon här med kunskap, helst erfarenhet, som kan guida i detta val?

Tack på förhand!
AJ!
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det skadar väl inte att testa saker. Men du tror väl inte själv att något material kommer att stabilisera sig vid en annan temperatur än den omgivande luften?

Det kommer ta längre tid att värma upp eken eftersom den har högre densitet, men till slut kommer allt i bastun att vara "bastutempererat".
Precis och bastun brukar vara igång i ca två timmar inkl. uppvärming.
Är det då inget problem med ekbiten så lär ek fungera i en vanlig hemmabastu om man önskar det för utseende. Får göra avkall vid testning att inte använda bastuhandduk.
För det verkar inte finnas någon som testat eller har erfarenhet😉.
TS har inte svarat på hur man vill bada bastu, så min test blir vid 70 grader.
 
  • Gilla
Filip.jansson75
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Precis och bastun brukar vara igång i ca två timmar inkl. uppvärming.
Är det då inget problem med ekbiten så lär ek fungera i en vanlig hemmabastu om man önskar det för utseende. Får göra avkall vid testning att inte använda bastuhandduk.
För det verkar inte finnas någon som testat eller har erfarenhet😉.
TS har inte svarat på hur man vill bada bastu, så min test blir vid 70 grader.
Men det kommer som sagt att bli problem, trots att ekbiten blir exakt lika varm som alla andra träbitar. Jag skriver det som @RoAd insinuerade, nämligen att det helt uppenbara behöver kanske inte ens testas.

Alla har väl lutat ryggen mot träväggen i bastun nån gång och dragit nån rimlig slutsats varför man bränner sig på väggen men inte på sittbänken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.