Fairlane
Jag skulle nog gissa att TS hamnar på en kostnad av minst 1500 kr. Det täcker kanske en timmes debitering för elektrikern inklusive framkörning, om han hittar en bra elektriker nära. Värt att kolla så det inte är minimidebitering på 3 timmar eller liknande.

Finns nollan på plats så är det bara att ansluta kabel vilket man såklart kan och får göra själv, men med den kunskap som verkar finnas här så är det nog säkrast att en elektriker verifierar att nollan finns på plats.

Om nollan saknas så måste kabel till perilex-uttaget bytas och då blir det dyrare. Dels en kostnad för material och dels mer tid, men det måste göras.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har kopplat in en likadan spis. Som sägs behöver den nolla.
I mitt fall hade jag även en gammal 3fas spis, dock saknades nolla. Tyvärr var kabeln i sin helhet inmurad i väggen, eller snarare under 40-50 års renoveringar. Det slutade med att jag drog om all el och renoverade en stor del av köket :)
Men det är helt enkelt så att det kan bli så att de behöver dra fram ny kabel och det kan bli dyrt som andra tidigare påpekat.
Ett tips, bryt strömmen innan du öppnar locket till uttaget...
 
tar in lite offerter nu iaf. By ugnen mottagen nu iaf
 
  • Anvisningsmanual med elanslutningsscheman och steg för tillgång till en terminalplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ugn med öppen dörr, skyddstejp, speglar interiör, instruktionsklistermärken, delvis reflektion av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin uppochned i ett kök med matta och förpackningsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omstörtad möbel med synliga metallben, ledningar och skruvar på ett orientaliskt mönstrat mattgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Induktionshäll över trälåda, skyddsplast kvar, under arbete, i kök med vita kakelplattor och rostfria kryddbehållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
kalle joh kalle joh skrev:
tar in lite offerter nu iaf. By ugnen mottagen nu iaf
Jag begriper inte varför du tar in offerter innan du enkelt tagit reda på om det verkligen behövs. Kan vara så att allt som behövs är inköp av ett perilex sladdställ för mindre än 200 kr, korrekt inkoppling av detta i din nya spis och sen inpluggning i uttaget.

https://www.elbutik.se/product.html/perilex-vinklad-sladdstall-5g15
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Såhär ser det ut
 
  • Ett vitt rör fäst i en mörk, genombruten väggfäste; närbild, gråaktig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk anslutningsdosa med synliga trådar och terminaler, på vägg, oavslutat elarbete, möjlig fara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Osynlig eluttag, elanslutningar synliga, vägg, kablar, installation, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis otydligt foto av en väggfäst gitarrställ i plast. Närbild, oskarpt, monterat på texturerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det är iaf fem trådar rätt anslutna till Perilexuttaget, förhoppningsvis så är alla fel trådarna rätt anslutna i andra änden också
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D
kalle joh kalle joh skrev:
Såhär ser det ut
Det ser ut som att du har ett fullkopplat perilexuttag! Extremt osannolikt att man skulle dra fram en nolla (den blå på ovansidan) utan att koppla in den i centralen.

Sannolikt behöver du ingen elektriker.

Om du vill vara stensäker kan du titta om den blå tråden som går till perilexuttaget sitter kopplad på nollplinten i centralen.

Skaffa ett sladdställ och koppla in spisen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det ser ut som att du har ett fullkopplat perilexuttag! Extremt osannolikt att man skulle dra fram en nolla (den blå på ovansidan) utan att koppla in den i centralen.

Sannolikt behöver du ingen elektriker.

Om du vill vara stensäker kan du titta om den blå tråden som går till perilexuttaget sitter kopplad på nollplinten i centralen.

Skaffa ett sladdställ och koppla in spisen.
Vid installation då så följer jag det nedre kopplingsschemat i bilden?

Sida i handbok visar elektrisk anslutningsguide och terminalbrädans tillgångsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
kalle joh kalle joh skrev:
Vid installation då så följer jag det nedre kopplingsschemat i bilden?
Precis. Den med överskriften 380-415V 3N~.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
kalle joh kalle joh skrev:
Vid installation då så följer jag det nedre kopplingsschemat i bilden?

[bild]
Ja. Notera att det finns två nollpunkter i din spis, dvs 4 och 5 skall vara byglade. Sannolikt finns det en bygel där redan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Precis. Den med överskriften 380-415V 3N~.
Skulle vara spännande att se hur den internt är kopplad, för det finns väl inga induktionsmoduler som är 400V?

Skulle väl vara att den enda del som har 400V i den spisen är ugnen, men känns som en udda lösning.

Alt. så är det så enkelt att de egentligen menar 3 faser á 230V men märkt skylten fel.
 
MultiMan
@Cerb Det står väl 3N~? Alltså anslutning mot nollan och därmed 230V som tas ut. Sedan är ju fortfarande potentialskillnaden 400V mellan faserna, det ändras ju inte.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Cerb Det står väl 3N~? Alltså anslutning mot nollan och därmed 230V som tas ut. Sedan är ju fortfarande potentialskillnaden 400V mellan faserna, det ändras ju inte.
Se på f** du, missade att den var märk "N~" :D
 
Den översta kopplingen är märklig, den ser ut som en standard 400V 3~ utan nolla men benämns 220-240V 3~.
Finns det något i texten i instruktionerna som förklarar närmare vad som avses?
 
D Dilato skrev:
Den översta kopplingen är märklig, den ser ut som en standard 400V 3~ utan nolla men benämns 220-240V 3~.
Finns det något i texten i instruktionerna som förklarar närmare vad som avses?
Den kopplingen används i Norge, i deras äldre elnät, de har 230V mellen två faser och utan nolla.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.