D Derbyboy skrev:
En sån här är det, exakt:
Borra fyra hål i träplattan och skruva fast ljusstaken i fönsterbrädan. :)

D
Ja varför inte eller kanske skruva fast barnen......

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Det händer uppenbarligen inga olyckor med adventsljusstakar. Annars skulle de vara förbjudna sedan länge. Potentiellt kan små barn skruva ur en lampa, sticka in ett litet finger i sockeln och samtidigt hålla i den vattenburna jordade radiatorn under fönsterbrädan. Men det har tydligen aldrig hänt (?).

C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Annars skulle de vara förbjudna sedan länge.
Stakar av den seriekopplade 230V-typen finns väl förvisso inte heller på marknaden sedan länge?

Om de är förbjudna vet jag inte, men förbud inom området gäller ju med mycket få undantag endast nyförsäljning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
D Derbyboy skrev:
1) Testade med en DC-transformator. lampan blinkade bara till. Borde kanske testat med en till transformator men det kan jag göra nästa gång jag är på landet.

2) var hittar du att den där du länkade till från CO är AC? Ser bara att den har en + och en - utgång, brukar väl inte vara så när det är AC?

3) Tack, den är fin :)
Har du provat att vända polariteten på din dc trafo?

Led lampor är dioder, de drivs av dc. Så är det specat för AC så ingår en del elektronik för att göra om det till dc i själva lampan. Vänder man polariteten fel, och det inte är en "full bridge rectifier", så lyser inte lampan.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
Tack det ska jag testa.

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Det är framför allt sladden som är problemet, lätt att komma åt när det ska byggas koja i soffan. Jag skulle kunna spika fast sladden men det löser bara delvis problemet eftersom fönsterkarmarna i stugan sitter lågt och inte är djupare än några cm så kommer det hela tiden vara en risk för ett oavsiktligt neddragande av staken.
Om sladden är klamrad nära karmen så lär ju inte ljusstaken åka ner i golvet utan bli hängande precis under karmen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Om sladden är klamrad nära karmen så lär ju inte ljusstaken åka ner i golvet utan bli hängande precis under karmen.
Nä men klamra en sladd som ska sitta uppe i en månad på en nymålad vägg är inte aktuellt.

R
D Derbyboy skrev:
1) Testade med en DC-transformator. lampan blinkade bara till. Borde kanske testat med en till transformator men det kan jag göra nästa gång jag är på landet.

2) var hittar du att den där du länkade till från CO är AC? Ser bara att den har en + och en - utgång, brukar väl inte vara så när det är AC?

3) Tack, den är fin :)
1) Det låter nästan som det var något fel på trafon. Men visst, det kan ju teoretiskt sitta något i lampan som kräver AC, men jag kan inte se någon anledning till varför.

2) Du, det bara antog jag :)

Har en hel del såna där transformatorer liggandes och så vitt jag vet är de alla AC. Det kanske skiljer då. Borde hur som helst inte vara så svårt att hitta en liknande som faktiskt är AC.

Och att det står + och - på kontakten behöver i.o.f.s. inte betyda mer än att de återanvänt en gjutform som ska fungera till DC också.

R RoAd skrev:
1) Det låter nästan som det var något fel på trafon. Men visst, det kan ju teoretiskt sitta något i lampan som kräver AC, men jag kan inte se någon anledning till varför.

Har en hel del såna där transformatorer liggandes och så vitt jag vet är de alla AC. Det kanske skiljer då. Borde hur som helst inte vara så svårt att hitta en liknande som faktiskt är AC.

Och att det står + och - på kontakten behöver i.o.f.s. inte betyda mer än att de återanvänt en gjutform som ska fungera till DC också.
Är det ett modernt switchat aggregat så kan det mycket väl krävas en viss last.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
Tror också att det kan krävas någon form av last. Tror jag har någon typ bypass till Fibaro-puck som jag också skulle kunna testa med.

D
R RoAd skrev:

Du kan säkert ha rätt men eftersom det inte står någonstans så chansar jag inte.

Beställde en från CO för 99 lr som ska vara AC och klara typ 0,8 a.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
AC-nätdelar brukar ligga i drivor på second hand-butikerna.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.