M Micke5811 skrev:
Tack alla
Vi har nu beslutat att vi gör som ni säger, dvs vi bestrider och gör inget...
Det står även i köpekontraktet att köparen godkänt besiktningen och valt att inte göra någon ytterligare.

Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)

Återkommer här om/när detta är utrett.
Bra beslut. Däremot gissar jag att du inte kommer att få se tingsrätten från insidan, sannolikheten är nog större att han tog en rövare och hoppades kunna få pengar mot ingenting... Förhoppningsvis släpper köparen det här nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast OM det mot förmodan går så långt så bör man nog låta en advokat, eller jurist med bra referenser (det finns jurister som är riktigt usla) formulera skrivelsen.
Ja det kan nog vara klokt om man inte gillar att chansa på sin egen förträfflighet. Mer skrytfaktor om man får rätt, rätt dyrt om man bara får TypRätt... 😉
 
  • Haha
Jenpet
  • Laddar…
Jag har en kallfarstu som håller några plusgrader när det är kallt ute. Är det ett dolt fel? Det syns ju om man tittar på väggarnas tjocklek att den inte är välisolerad.

Jag byggde den kall i enkom, annars hade det inte blivit mycket utrymme inne i den...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en kallfarstu som håller några plusgrader när det är kallt ute. Är det ett dolt fel? Det syns ju om man tittar på väggarnas tjocklek att den inte är välisolerad.

Jag byggde den kall i enkom, annars hade det inte blivit mycket utrymme inne i den...
Nej. Om du gör utfästelser om att hallen minsann är isolerad till samma standard som övriga huset är det ett fel i fastigheten. Köparen bör (under normala omständigheter) när denne undersöker fastigheten upptäcka att farstun inte är isolerad i samma omfattning som resten av huset.

Vill du som säljare helgarderad dig påtalar du för köparen att farstun inte är isolerad i samma omfattning som resten av huset. På grund utav utrymmesfrågan har du medvetet inrett farstuns om en "kallfarstu". Då har du ryggen helt fri (iaf så länge du kan bevisa att du påtalat detta).

Generellt kan sägas att dolda fel (och hela jordabalken egentligen) är en lagstiftning som handlar om "sunt förnuft", vilket så klart riskerar att bli helt vansinnigt i dagens samhälle... Människor som i ett par generationer fostrats till att allt alltid är statens, kommunens eller i vart fall inte den enskilde individens ansvar kommer givetvis hitta dolda fel lite vart stans och dessutom kommer en diskrepans mellan lagstiftarens (ursprungliga) intention och de (nuvarande) allmänna rättsmedvetandet uppstå. Där har du en stor anledning till varför dolda fel upplevs som "omöjliga" att få igenom.

Idéerna om dolda fel etc. har kommit till i ett annat samhälle som i någon mening traderats sedan 1700-talet. Dolda fel handlar inte om att köparen inte har ansvar för något, det handlar om att en hederlig person, en bonus pater familias om ni så vill, inte ska kunna bli lurad av en medvetet manipulativ säljare. Lagen är inte till för att folk ska kunna lämpa över till säljaren att i 10 år betala för deras renoveringar. JB 4:19 har en hel del gemensamt med resonemanget om en Bonus Pater Familias från skadeståndsrätten. Enkelt kan man säga att en redig köpare som gör sitt bästa och besitter en viss kompetens om fastigheter och dess skick ska kunna vara trygg med att denne "får vad den betalar för", varken mer eller mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maret och 9 till
  • Laddar…
Precis min poäng, folk borde inte få köpa hus.

Vid besiktningen av mitt hus var det ett antal "riskkonstruktioner" som skrämde bort budgivare, jag bedömde dessa och konstaterade att de antingen var befängda eller att de var billiga att åtgärda. Det har gynnat mig kraftigt genom åren då huset blev relativt billigt.

Folk kan inte köpa sig fria från sitt eget ansvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte lgh heller kanske? 🤔
[länk]
Uppenbarligen inte...
 
H
M Micke5811 skrev:
@Boende45
Detta är ingen Trolltråd... detta händer just nu och det är inte alls kul att hamna i denna röra.. skönt med detta forum som hjälper till...
B Boende45 skrev:
Hahaha..

En typisk trolltråd och ”experterna” i BH går ”all-in”.

Nu kan tråden flyttas till ”Paroditråden”
Boende45 Skrattar du åt andras problem? Kallar det trolltråd. Skulle nog kunna påstå att det du skriver är trollaktigt!
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag kan ha fel här så finns säkert någon som kan förtydliga men jag tror att förfarandet då blir att det kommer ett brev från tingsrätten där talande gör klart för varför de stämmer er och ni kan svara på detta. Om ni då klargör att ni i första hand anser att de inte presenterat något konkret fel över huvud taget men om att den upplevda kylans skulle kunna anses vara ett fel enligt Jordabalken anser ni att de inte i enlighet med Jordabalken anmälts skyndsamt, då detta måste ha upplevts på samma vis förra vintern. Ni anser därför att det inte finns något underlag för talande att stämma er över ett fel enligt Jordabalken 4 kap. 19§.

Resonerar Tingsrätten här på samma sätt som ni, tror jag de bara ogiltigförklarar stämningen rakt av. Annars kallas ni nog till ett möte där målet är att ni ska kunna förlikas i något utan att ta det vidare till rätten för dom.
Kan ni inte här mötas i något och köparen inte är övertygad om sina obefintliga chanser till vinst drar hen det vidare och det blir upp till tinget att fälla avgörande i frågan.
Fantastikt fel detta: "Upplevd kyla". Undrar om det finns fler dolda fel man kan anmäla säljaren för. Vad sägs om "upplevt mörkt sovrum", i ett hus som annonserades som ljust. Måste väl vara ett solklart fall av dolt fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Maret och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle avvakta lite. Men mitt råd om köparen driver vidare är dock att inte ta råd från forum utan anlita en Advokat. Kommunicera inget själv.

En vis Advokat sa till mig (innan vi / jag vann ett dolt fel fall) att man inte bara ska ha rätt utan också få rätt (juridiskt).
 
P
M Micke5811 skrev:
Hej
Min syster ägde ett hus som hon sålde 2019. På detta hus gjordes en tillbyggnad 2013 på ca 10 m2 med groventre och tvättsstuga. Nu efter nästan 4 år påstår köparen att denna utbyggnad är ett fuskbygge och ett dolt fel, och kräver min syster på drygt 400.000:- och hotar med Tingsrätten ifall hon inte betalar. Köparen säger att den är dåligt isolerad och att det drar kallt från väggarna och den ventilation som sattes in är felaktig. Min syster har under de år hon bodde där inte upplevt att det var kallt.
Snickaren som gjorde tillbyggnaden är en nogrann person och har hjälpt flertal familjer i detta område med ut och tillbyggnader. Eftersom det finns bilder på alla moment som gjordes vid byggnationen kan han inte se att det är något fusk. Och vid försäljningen visades ritningar osv på tillbyggnaden.
Det dumma är att min syster när hon sålde huset 2019 inte köpte en dolda fel försäkring. Ingen upplyste henne om att denna fanns.
Vad tycker ni på detta forum om situationen och hur ska man 'tackla' detta ? Kommer hon förlora i Tingsrätten ?
Du skrev inte när huset är byggt, en tillbyggnad på ett äldre hus behöver normalt inte följa de regler som gäller vid tillbyggnaden, för isolering, fönstrens k-värden etc.
Sen är det bara att bestrida alla krav.
Dessutom är 400000 för en tillbyggnad på 10m2 skrattretande.
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)
Det kommer du nog "tyvärr" inte att få göra denna gång. Det är en sak att hota om tingsrätten och en helt annan att verkställa hotet. Det gäller även om det skulle dyka upp ett hotbrev undertecknat av en jurist.
 
  • Gilla
Maret och 4 till
  • Laddar…
P
N nybyggarn3 skrev:
Det kommer du nog "tyvärr" inte att få göra denna gång. Det är en sak att hota om tingsrätten och en helt annan att verkställa hotet. Det gäller även om det skulle dyka upp ett hotbrev undertecknat av en jurist.
"Juristen" kan vara den 10-åriga sonen.
Det är ingen skyddad titel.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
"Juristen" kan vara den 10-åriga sonen.
Det är ingen skyddad titel.
Sant. Gäller även om det kommer ett hotbrev signerat en advokat.
 
P
N nybyggarn3 skrev:
Sant. Gäller även om det kommer ett hotbrev signerat en advokat.
Fast en advokat kan inte utrycka sig hur vårdslöst som helst, han kan ju faktiskt förlora advokattiteln (bli utesluten ur advokatsamfundet)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.