Har en gammal varmvattenberedare ifrån 1972 som står för allt varmvatten vi använder, tror den är på 300 liter, finns två patroner på total effekt på 3000watt, nu till min fråga, jag har två strömbrytare samt två termostatregleringar på den, har jag den första strömbrytaren på så slår den till när temperaturen sjunker under inställd nivå, slår jag på båda strömbrytarna så kan jag få temperaturen på vattnet att pendla mellan inställda temperaturer om jag inte har missförstått något, hur ställer jag in den så den jobbar den mest effektivt, är det att ha den så den alltid håller sig på 60° eller är det smartare att ha en högre lägsta tröskel, bör båda strömbrytarna vara på så den pendlar mellan två Max/min temperaturer?

Vad är era synpunkter?

• Elpanna kontrollpanel, instruktionsdekal, termostater, knappar, gammal teknik, industriell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk instruktion och diagram, stegvis effektreglering med strömbrytare och termostater, text på svenska.
    Skapa konto
Om du inte har timmätning på elen är det nog inte ide att göra nått.

Är du säker att det är två patroner?

För mig förefaller det att med brytare 1 så får patronen 230 volt, 1 kW
Slår man på 2 så får patron 400 volt 3 kW om det är kallt i beredare, 10-15 grader lägre än termostaten.
När det blir varmare så går den ner på den lägre effekten.

Hur du än gör så har du 100% verkningsgrad förutom det som läcker ut genom isoleringen.

Protte

ser ut såhär på kopplingsschemat

rätt säker på att det va två patroner jag såg när fronten va demonterad, jag kollade möjligheterna om det va enkelt att fixa timmstyrning förra vintern

• Elektriskt anslutningsschema, trefas 380V och enfassystem 220V, fläckar, användningsslitage, AB Thermia-Verken Arvika.
    Skapa konto
  • Etikett med teknisk information, finger håller, text på svenska, varningsetikett, elektriska specifikationer, sliten yta.
    Skapa konto
Det jag funderar mest på egentligen är om det går åt mindre energi att ha en högre temperatur i tanken så när man väl duschar så blir det inte lika mycket varmvattenåtgång samt att det kalla vattnet som fylls på i slingan igen värms upp av både vatten och patron.. eller tänker jag fel?

Ju högre temperatur det är i tanken desto högre (en aning) blir värmeförlusterna från tanken till rummet där den står. Även om det går åt mindre varmvatten från tanken går det åt mer energi för att värma upp vattnet till den högre temperaturen så det spelar ingen roll energimässigt.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
P Pierre.E skrev:
Det jag funderar mest på egentligen är om det går åt mindre energi att ha en högre temperatur i tanken så när man väl duschar så blir det inte lika mycket varmvattenåtgång samt att det kalla vattnet som fylls på i slingan igen värms upp av både vatten och patron.. eller tänker jag fel?
Det som blir skillnad när du höjer temperaturen är att mängden varmvatten ur kranen "ökar" då du kan blanda det mer med kallt vatten vid blandarna innan det tar slut.

Eftersom varmvattnet har högre temperatur så går det åt mindre varmvatten vid blandaren för att få tex "duschtemp" på 38 grader.

Jag skulle säga att förbrukningen kommer öka om du höjer temperaturen.

Det bästa man kan göra för att spara pengar när man har en el beredare är att använda mindre varmvatten.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Det är en tvåstegsreglering.
Om temperaturen sjunker under inställt värde på steg 1 så är endast en del av effekten inkopplad.

Om temperaturen sjunker under inställt värde på steg 2 så är hela effekten inkopplad. Det sker om man har ett stort varmvattenuttag.

Det finns ingen förtjänst i att laborera med temperaturerna, utan man bör utgå från att det ska vara minst 60 grader i VVB.
Höjer du temperaturen kan du få ut större mängd varmvatten då blandningsventilen spär ut det med kallvatten, och energiförbrukningen ökar något lite, men knappt märkbart.

Det är mängden förbrukat varmvatten som avgör energiförbrukningen.
Värmeförluster genom isoleringen i beredaren kommer huset till godo om den står i uppvärmt utrymme.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack för eran input jag känner att jag har fått svar på min fråga!

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Om du har eluppvärmt i rummet den står så spelar det ingen roll alls.

Värmer du upp med något annat är direktverkande el så sparar du på att ha så låg temp som möjligt i tanken.
Klarar du dig på säg 40grader i tanken så har du låga förluster mot ditt rum.
Om så är fallet kommer du behöva höja tempen till 60grader en gång i veckan.
(För att undvika legionella)

Har du timpris så får vi räkna på hur mycket du förbrukar kontra elpriset

A Alexn72 skrev:
Om du har eluppvärmt i rummet den står så spelar det ingen roll alls.

Värmer du upp med något annat är direktverkande el så sparar du på att ha så låg temp som möjligt i tanken.
Klarar du dig på säg 40grader i tanken så har du låga förluster mot ditt rum.
Om så är fallet kommer du behöva höja tempen till 60grader en gång i veckan.
(För att undvika legionella)

Har du timpris så får vi räkna på hur mycket du förbrukar kontra elpriset
Skillnaden i transmissionsförluster mellan att hålla 40 grader kontra 60 är relativt försumbar.
Har man däremot timpris på elen så kan det vara en idé att investera i någon slags styrning. Då är det bra att värma till kanske 80 grader när priset är lågt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.