Hejsan

Vi har hittat ett hus på hemnet http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/69157
jag tror att det är ett västanvind från deras Egna hem-serie, byggt 05

Min fråga är hur den putsade fasaden är uppbyggd,? man har ju läst om fasader som möglar efter bara några år. Det står i beskrivningen att det är trästomme så där måste finnas någon form av skiva bakom putsen.

Vet någon här även hur tjock isolering som finns i golv, väggar och tak

mvh Andreas

K
Jag tror det bästa rådet är att fråga antingen hustillverkaren eller mäklaren eller ev entreprenören som gjort jobbet.
Jag kan nästan lova dig att ingen i forumet har vetskap om just det huset. Varje hus är unikt. Skulle det vara så så är det säljaren själv som svarar :)

Jag har sett ett eksjöhus innan puts. Det hade någon form av mineritliknandeplattor som underlag innan putsgubbarna kom. Tror inte de bygger med något som möglar, då går de snart i konkurs...

Fabian-Bom skrev:
Tror inte de bygger med något som möglar, då går de snart i konkurs...
Var inte så säker på att huset är mögelfritt. Flera av de större tillverkarna hade fram till nyligen (och kanske fortfarande?) ett putssystem som inte var ventilerat. Kommer det in fukt bakom putsen är det överhängande risk att den inte torkar ut korrekt och att det börjar mögla. Jag har dock ingen aning om vad just Eksjöhus använt sig av. Det är ju också möjligt att det inte är Eksjöhus som har fixat putsen, utan någon annan entreprenör.

Var inte så säker på att huset är mögelfritt. Flera av de större tillverkarna hade fram till nyligen (och kanske fortfarande?) ett putssystem som inte var ventilerat.
Där borde väll byggfelsförsäkringen gå in om de mot förmodan skulle fortsätta att använda ett mögelgenererande putssystem. Enklast är att ringa Eksjöhus för att få en förklaring hur de går tillväga. Finns det ingen information vilka firmor/hustillverkare som använt ett putssystem på trä utan luftspalt, låter riktigt korkat om det nu skett i någon större skala.

Hejsan

jo, jag mailade en Eksjöhus-säljare i går kväll och frågade om det finns en leveransbeskrivning från -05 som jag kunde få, jag vill ju även få reda på hur tjock isolering som det finns i huset. Kanske någon vänlig själ här på forumet vet?

Jag har inte fått svar från säljaren än, får se om det kommer något i nästa vecka

mvh Andreas

Eksjöhus hade fram till nyligen cellplast bakom putsen. De fick dock kalla kårar när det började pratas om risk för fukt i sådan konstruktioner. Som kund med den lösningen (huset var inte byggt ännu utan bara beställt) tvingades vi välja på att antingen ta hela risken för den konstruktionen själva alternativt bekosta en annan lösning. Inte särskilt professionellt av Eksjöhus. Småpengar för dem men mycket för oss som kund (ca 45 tkr).

oki, tack för ditt svar, då är det kanske en chanstagning om man köper huset.
Finns det någon försäkring som täcker eventuella mögelskador, eller är det upp till mig som köpare med min undersökningsplikt?.
det är ju inte så lätt att kolla upp fasaden

mvh Andreas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.