F fribygg skrev:
Har vi fler än Vattenfall?
Läste du inte i inlägget jag kommenterade?
 
K karlmb skrev:
Läste du inte i inlägget jag kommenterade?
Räknar du de kommunalt ägda bolagen som våra?
 
K karlmb skrev:
Vi leker fri marknad i Sverige med våra statliga bolag! Svenskarna kommer ändå inte att säga nåt...
Har du någon bättre metod?
 
F fribygg skrev:
Räknar du de kommunalt ägda bolagen som våra?
Ja inte är de fria företag iaf.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja inte är de fria företag iaf.
Inte är de statliga
 
K karlmb skrev:
Ja inte är de fria företag iaf.
De verkar på en konkurrensutsatt marknad. Då beter man sig INTE mycket annorlunda för att man har en kommun som ägare… (begränsade expansionsplaner, vilket är naturligt , är det enda jag kommer på)Din poäng med att de inte är fria…?
 
Z Zodde skrev:
De verkar på en konkurrensutsatt marknad. Då beter man sig INTE mycket annorlunda för att man har en kommun som ägare… (begränsade expansionsplaner, vilket är naturligt , är det enda jag kommer på)Din poäng med att de inte är fria…?
Det beror väl på. Det omtalade Kumbro vind är väl ett exempel på andra bevekelsegrunder - man tar förlusten i bolaget, men slipper ta kostnaden i sina förvaltningar som har ett fast pris från elbolaget.

Men om det främst gäller kommunala elbolag som säljer el till allmänheten så blir det förstås inte så stor skillnad mot privata bolag. Kanske på sin höjd lokala rabatter som Jämtkraft har.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det beror väl på. Det omtalade Kumbro vind är väl ett exempel på andra bevekelsegrunder - man tar förlusten i bolaget, men slipper ta kostnaden i sina förvaltningar som har ett fast pris från elbolaget.

Men om det främst gäller kommunala elbolag som säljer el till allmänheten så blir det förstås inte så stor skillnad mot privata bolag. Kanske på sin höjd lokala rabatter som Jämtkraft har.
Nu var det inte tveksamma interntransaktioner som åsyftades, för sånt håller även privata koncerner på med…
Men att göra en poäng av att vi i Norden har till största delen offentligt ägd kraftproduktion jmf med t.ex. Tyskland å UK ser jag inte vitsen med. Det hade inte sett avgörande annorlunda ut om ägarstrukturen varit en helt annan.
 
Z Zodde skrev:
Men att göra en poäng av att vi i Norden har till största delen offentligt ägd kraftproduktion jmf med t.ex. Tyskland å UK ser jag inte vitsen med. Det hade inte sett avgörande annorlunda ut om ägarstrukturen varit en helt annan.
Det kan jag iofs hålla med om. I fallet Vattenfall kan jag snarare tycka att det varit lite väl mycket "nu ska vi växa till ett europeiskt storbolag" i förhållande till att förse Sverige med el.

Egentligen den enda riktiga besvärligheten är väl att OKG ägs av några vars regering tycker att man inte ska hålla på med kärnkraft.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G
K krfsm skrev:
Det finns ingen marknadsmekanism som leder till högre priser för att företag har investeringar som behöver betalas av. Det optimala är fortfarande att bjuda ut produktionen i alla fall det är lönsamt.
Självklart, och därför byggs inga nya reaktorer då det som det ser ut nu inte är lönsamt.
 
Då det för några år sedan inte såg lönsamt ut är närmare sanningen. Nu har det kommit igång en hel del förstudier just för att det ser ut att kunna vara lönsamt.
 
G OMathson skrev:
Jo, så kan det vara men nu kostar 1kWh över 2Sek (+ nät och alla skatter, moms) i tex Danmark som nu har över 40% vind-el så vad hjälper det att produktionskostnaden är låg för vk, är väl troligen gas och brunkol som sätter priset nu.
Sverige är ett långt land. Därför är det sällan vindstilla i hela landet samtidigt, då det pga fysikaliska lagar alltid blåser i kanten på högtrycken. En bra spridning av vindkraft, inom landet och ute i vattnet, från norr till söder, kombinerat med utbyggnad av solcellsparker, och olika system för lagring av energi, värme, el, kommer att kapa topparna och höja lägstapriserna.

Genom ökad digitalisering, där lagringssystemen blixtsnabbt kan växla mellan lagring och utmatning minskar även behovet av svängmassa, rotationskraft eller vad man nu vill kalla det. Ett flertal vattenkraftverk har fått både ökad effekt och snabbare växling med ny teknik, och det är ju redan idag vår största källa till reglerkraft.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur snabbt vattenkraft kan reglera beror mycket på tublängder. Ökar du effektuttaget på vattenkraft så minskar effekten något initialt. Så man har begränsningar i hur fort man kan reglera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vi behöver ett stabilt elpris och ny baskraft i Östergötland(SE3), plats och vilja att ha en (eller flera) reaktorer finns i Marviken.
Du bor i Marviken?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du bor i Marviken?
Vad får dej att tro att Marviken skulle vara bebott?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.