Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tvinga och tvinga. Anpassa sig eller flytta till något färdiganpassat.

Det är inte effektivt att folk bor mer än 10-15 år i samma boende. Samhället blir mer optimerat om folk rör på sig ibland
På vilket sätt är det effektivare att folk flyttar runt? Att folk flyttar dit jobben finns förstår jag, men det är ju en annan sak jämfört med att flytta på grund av att man inte har råd med elräkningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inget problem med någon av de marknaderna. Sitter på ett tåg nu. Visserligen borde jag ha varit framme, men jag tycker att det generellt fungerar bra.
Om det nu inte redan finns undersökningar hos SCB som sätter det på pränt så hör jag sällan folk berömma vare sig tågtrafiken, postnord eller klappar Telia på huvudet när de river kopparnätet av marknadsmässiga skäl trots att det saknas alternativ. Trevligt att du är nöjd iaf, som du oftast tar marknaden i ständigt försvar så är jag dock föga förvånad.
 
Har någon av dessa kritiska personer funderat på vad alternativen skulle innebära?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det kan ju även vara dags att omvärdera en del saker som hoppat över till marknad och fråga sig om det blivit bättre eller ej. Är någon ex. nöjd idag med hur järnvägstrafiken blev efter avregleringen?

Edit. Posten? Telia?
Tja, ett 1kg postpaket kostade 51 kr 1990, motsvarar 100+ idag. Kostar 74 idag. Brev är väl tvärt om...

Så sämre har det inte blivit. Sen att ingen skickar brev längre och fler beställer paket kan ju förklara det hela.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har någon av dessa kritiska personer funderat på vad alternativen skulle innebära?
Förhoppningsvis en fungerande järnväg, postutdelning och samhällskritisk nöd/kommunikation (avser kopparnät i brist på gsm/lte) samt någon att ställa till svars via röstsedeln om så inte?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi kan gärna bygga något nytt också, men var? De som mest behöver elen misstänker jag inte vill ha dem.
Vi behöver ett stabilt elpris och ny baskraft i Östergötland(SE3), plats och vilja att ha en (eller flera) reaktorer finns i Marviken.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tja, ett 1kg postpaket kostade 51 kr 1990, motsvarar 100+ idag. Kostar 74 idag. Brev är väl tvärt om...

Så sämre har det inte blivit. Sen att ingen skickar brev längre och fler beställer paket kan ju förklara det hela.
Nu sa jag inte nödvändigtvis billigare, jag använde termen bättre. Är funktionen av dessa bättre idag när marknaden sköter sitt? Det finns givetvis inget enkelt ja eller nej svar men marknaden kommer ju aldrig se till hela Sveriges bästa utan bara fokusera på lönsamheten, vilket i PostNords fall säkert slutar med att alla måste ha en postbox i Stockholms innerstad till slut.
 
RoTe
Lustigt också hur främmande makt förstör precis allt utmed våra kuster men det som påverkar svennebanan får vara kvar. Finns det nåt mjäkigare folk än svenskar?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Jag vet det du ältar hela tiden och säger inte emot det i sak, men jag gillar inte dagens prissättning av el i Sverige och värre kommer det bli när effekten också ska räknas in, då kan du inte ladda bilen eller värma stor acctank billigt när spotpriset är lågt för nätkostnaden ökar, du är rökt hursomhelst. Jag och många med mej vill ha ett hum på vad det kostar att värma en bostad eller produktionsanläggning, eller producera något denna vinter, nästa osv, alla fall på ett ungefär. Det gick förrut men inte numera, alltså sämre.
Produktion av nästan helt fossil el hade väl Sverige tidigare också.
Jag är inte heller road av läget som det är, men jag kan liksom inte se något annat att göra än att gnälla på tingens tillstånd.
Det var inte jag som tyckte att det var en jättebra idé att hela Europa baserar sin energiförsörjning på gas, och sen till detta dessutom kröp upp i Putins famn. Jag gnäller jättegärna över det, men det hjälper mig sen ingenting när elräkningen ska betalas.

Ifall all elproduktion vore statlig skulle jag ha 2-3 jättebra idéer vad man kan göra, men de idéerna faller tyvärr nu när 60% är el från privata producenter, ty jag vill inte att vi ska trycka miljardtals kronor av våra skattepengar (dina och mina pengar) till privata marknadsaktörer.
Jag anser att Sverige har haft absolut tillräckligt med lekstuga där det allmänna blir fattigare och det privata blir rikare.

Det är så mycket som har påverkat mig negativt, som jag inte har någon helst möjlighet att påverka, att pandemi och president trum p plötsligt skulle göra virket dubbelt så dyrt var trist.
Varför blev grafikkort plötsligt så dyra, och gick inte ens att få tag på. Skit att räntorna steg till dessa fantasinivåer. Mitt favoritvin har stigit 40% i pris på 2 år - ska det vara såhär!
Brevportot är uppe i löjliga 15 kronor, och tillråga på allt så har jag varit tvungen att skotta snö varenda dag i snart två veckor, jag som hatar snö.

Vi måste helt klart göra något åt alla dessa dumheter, varför försvarar du det, tycker du det ska vara såhär?
 
G
F fribygg skrev:
Vi behöver ett stabilt elpris och ny baskraft i Östergötland(SE3), plats och vilja att ha en (eller flera) reaktorer finns i Marviken.
Hjälper inte. Elen kommer exporteras och priset i SE 3 och 4 blir snarlikt dagen, om inte högre, investeringar ska ju betalas den med. Tack politiker, tack Eu...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hjälper inte. Elen kommer exporteras och priset i SE 3 och 4 blir snarlikt dagen, om inte högre, investeringar ska ju betalas den med. Tack politiker, tack Eu...
Nog blir tillgången till baskraft bättre om man bygger ny reaktor/nya reaktorer, slumpkraften kommer ju utgöra en mindre andel av produktionen
 
F fribygg skrev:
Nog blir tillgången till baskraft bättre om man bygger ny reaktor/nya reaktorer, slumpkraften kommer ju utgöra en mindre andel av produktionen
Det gäller ju dock att EU, främst grannländerna så länge transmissionsnätet inte är förlustfritt över hela unionen, gör samma sak annars importerar vi ju fossilpriser när deras övriga slumpkraft inte levererar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elnätet tycker jag att det skulle vara lämpligt om det var kollektivt ägt. Men inte produktionsanläggningarna, där är en marknadsekonomi bättre. Alternativen skulle bli dyrare eller sämre. Möjligen båda.
Jag kan ju tycka att nuvarande läge med halvstatliga nationalklenoder som bailas ut för att de är "too big to fail" inte är så bra det heller.

Eller för den delen den nya vurmen för strike prices där staten betalar för el ingen vill ha i förhoppning om att det ska finnas lite rimligt prissatt el när det väl behövs, och där staten förhindras från att göra i princip det enda den faktiskt är riktigt bra på - låna pengar. Det är ju lite som att det skulle vara obligatoriskt med en OPS-lösning om man ville bygga ett nytt sjukhus.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Det gäller ju dock att EU, främst grannländerna så länge transmissionsnätet inte är förlustfritt över hela unionen, gör samma sak annars importerar vi ju fossilpriser när deras övriga slumpkraft inte levererar.
Jag pratar om tillgången på stabil baskraft,förutsättningen för en framgångsrik tung industri. I Norrköping/Östergötland behöver vi de arbetstillfällen och skatteintäkter massa,papper och sågverksindustrin ger och både Sörmland och Östergötland behöver avsättning för skogsråvaran. Sverige behöver de exportinkomster industrin genererar för att finansiera försvar,rättsväsende osv.
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hjälper inte. Elen kommer exporteras och priset i SE 3 och 4 blir snarlikt dagen, om inte högre, investeringar ska ju betalas den med. Tack politiker, tack Eu...
Det finns ingen marknadsmekanism som leder till högre priser för att företag har investeringar som behöver betalas av. Det optimala är fortfarande att bjuda ut produktionen i alla fall det är lönsamt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.