Jag håller med föregående talare (?), förutom att den åttonde tapeten inte är "Theorins konditori", däremot är den snarlik i stilen och andas sent 1800-tal/sekelskifte.

Den gröna (nionde) tapeten har jag också förälskat mig lite i! Vågar man gissa på ca 1900?

Nej, Karakorum, det har du ju helt rätt i! Jag ber om ursäkt för det.

Anders_S skrev:
Kommer inte ihåg var affären heter men i Malmö finns det en butik som har massor av gamla tapeter (med betoning på gamla)
Affären i Malmö heter Tapetorama [http://www.tapetorama.se/]. Dom har sjukt mycket tapeter och vet vad dom pysslar med.

Jo på tapetoramas sida har man varit några gånger:D
Synd att det är så dyrt bara.

Tapetorama skall börja nytillverka tapeter. Tryckpressen är inköpt. (skriver dom på hemsidan) Har mailat dom med förfrågan när dom tänker komma igång men inte fått svar. Nån som vet nått, eller har tips och erfarenheter av att ta fram nytryck i små mängder. Vi har hittat tapetrester som vi så gärna skulle vilja ha på väggen igen. Fina va! :)

• IMG_1495.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1496.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också vilja ha ett nytryck av en tapet som fanns men jag misstänker att det kommer att bli för dyrt, säkert ett par tusen / rulle.
Man ska kanske i mitt fall satsa på schablonmålning med ett mönster likt den allra första tapeten i min samling.

Fick svar från Tapetorama idag.

" Vi har just fått all tryckutrustning på plats och ska nu göra i ordning den. Sedan återstår flera moment innan vi kan börja trycka på riktigt. Eftersom vi gör detta parallellt med att driva vår butik så går det väldigt långsamt, jag tror inte vi kommer att kunna producera något förrän närmare sommaren.
Vad gäller nytryck så är det så att priset beror på antalet färger som ska tryckas, och hur komplicerat förarbetet är. Det är en startkostnad på åtminstone 4-5000 kr, plus tryckkostnaden, så man får nog räkna med en 8.000-10.000 kr om man ska trycka några rullar. Med det är bara en uppskattning baserad på ingen erfarenhet.
Hälsningar Tapetorama "

Som jag misstänkte då, synd. Det är inte något jag tycker är värt dom pengarna, i alla fall inte i mitt torp. Där finns viktigare saker att lägga dem på. Men det är ju bra att möjligheten finn att göra det , speciellt i byggnader där det har stor betydelse.

Birgit Burström (http://www.handtrycktatapeter.se/) tillverkar också tapeter efter gamla förlagor. Men jag misstänker att det är minst lika dyrt där.

aliback - vilken tapet ville du göra nytryck av (nyfiken)?

Den första tycker jag om men den går nog att försöka göra schablon av. Värt ett försök i alla fall.

Det finns företag som trycker "motivtapeter" bla Måleributiken i Alvik (Stockholm). Man kan skicka in en bild och få motivet som tapet. Kostar ca 450 kr kvadraten. Kunde vara ett aletrnativ för mindre väggar. Vi skall tex ha tapet över bröstpanelen i en hall. Är det någon som provat??

Jodå, men dom har fn inte mycket av intresse före 1930.

Kan ju hålla med om att det var hemskt tomt just nu.... :rolleyes: Men det har varit bättre, jag har i alla fall en 20-tals tapet i mitt kök från dem och då den införskaffades så fanns det betydligt mer. Temporära svängningar i lagret... eller nåt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.