V växelventil skrev:
Enligt paragraf 4 så står det 10%överlass böter och indraget körkort 30%?
Fast i TS fall är ju totalvikten över 3500 kg. Då blir det olovlig körning oavsett om släpet är helt olastat.
Förmodligen var det inte överlast över huvud taget.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Rättegång för olovlig körning? Böter på plats samt indraget körkort 1-3månader trodde jag var påföljden. Sålänge man inte överklagar, vill säga. En prick får man naturligtvis, men inte i straffregistret i vanlig mening.
Men det kanske är jag som inte hängt med i utvecklingen?
Finns det ens ”prickar” längre?
Alla brott, stora som små hamnar i belastningsregistret.
Känns ganska häftigt tilltaget av Polisen att ta i för Kung och fosterland för ”lite” övervikt?
Men det finns såklart en del extremt nitiska konstaplar i vårt avlånga land!
Nu säger jag inte att polisen ska blunda för lagöverträdelser men det finns något som heter mänsklighet.
Lycka till med allt.
 
  • Gilla
Doks och 1 till
  • Laddar…
Över 30% överlass kan körkortet återkallas
 
  • Svensk text om förarbevis och böter vid överlastning; referens till Transportstyrelsens praxisändring.
V växelventil skrev:
Över 30% överlass kan körkortet återkallas
TS har ju inte kört med överlast!
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har ju inte kört med överlast!
Fast kan dom ta körkortet för det?Vad jag fattar reglerna så får dom bara ta körkortet vid alvarligt trafikbrott?
 
V växelventil skrev:
Fast kan dom ta körkortet för det?Vad jag fattar reglerna så får dom bara ta körkortet vid alvarligt trafikbrott?
Jo. Även vid fortkörning.
 
K Kent Henell skrev:
Känns ganska häftigt tilltaget av Polisen att ta i för Kung och fosterland för ”lite” övervikt?
Men det finns såklart en del extremt nitiska konstaplar i vårt avlånga land!
Sådär är det när man är ny på jobbet. Ivrig att göra rätt och tar sig an varje arbetsuppgift med ohejdad entusiasm övertygad om att man kan göra skillnad. Det är en beundransvärd inställning och vi skulle ha ännu fler såna konstaplar.

Vad gäller TS fall så förstår jag överhuvud taget inte problemet. Du gjorde inte din hemläxa så som det krävs när man kör med släp. Man behöver kolla upp om bil+släp+körkort är en laglig kombination.

Nu är det ju bara att stå för det du gjort, säga "Förlåt, jag gjorde fel" och ta ditt straff.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Fast kan dom ta körkortet för det?Vad jag fattar reglerna så får dom bara ta körkortet vid alvarligt trafikbrott?
Eftersom TS har kört en fordonskombination hon inte har körkort för så är det olovlig körning. Eventuell vikt på lasten är ointressant (även om det i sig kan ge andra påföljder om det är överlast eller andra fel).
Du får inte heller köra motorcykel utan A-kort eller lastbil utan C-kort oavsett hur mycket last du har på bilen.

Punkt 4 i den här listan: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat/

Transportstyrelsen skriver också:
"Polisen ska omhänderta ditt körkort om du gör dig skyldig till ett brott eller förseelse och det är troligt att ditt körkort kommer att återkallas av Transportstyrelsen."


Så rent juridiskt har polisen agerat helt rätt.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Jag litade på försäljaren helt enkelt. Har ingen superstor bil så antar att han inte heller räknade så exakt. För som sagt det är 105kg som det överstiger, 3%
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med vikt?
Är det sammanlagda totalvikter (dvs vad släp eller bil maximalt får väga) du talar om så har du fel körkortsbehörighet.
Är det överlast (dvs vad släp eller bil faktiskt väger vid det tillfället) av bil eller släp så är det en helt annan sak.
Hur kan man lita på en säljare när det är hur lätt som helst att kolla om du har rätt körkortsbehörighet?

https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 
Redigerat:
En arbetskamrat körde Volvo V90 med ett skåpsläp , lite större än ett vanligt skåpsläp men absolut inget jättestort man tycker ser orimligt ut, han hade en cykel på släpet och blev stoppad i rutinkontroll, detta blev olovlig körning, han stred inte för han ville inte ha mer problem men vet att det tog lååång tid innan det var klart.

Kolla alltid släpvagnskalkylatorn! Man har en skyldighet som förare. Nu var det 100kg, någon annan kanske 500kg, var går gränsen innan folk börjar tulla på gränserna för att man vet lite överlast är okey.

Efter min arbetskamrats incident är jag väldigt noga med släpvagnskalkylatorn.

Jag hade tagit straffet, lärt mig och gått vidare. Du har trots allt gjort fel.
 
  • Gilla
feRRo och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ursäkta, men jag måste skratta lite, vad gör en båt på Hornsgatan 25 november ??
På väg till sin vinterförvaring?
 
yonna yonna skrev:
Äsch - skrev faktiskt att jag kört prickfritt ca 2000 mil/året i mer än 50 år.
Eller bara haft tur och dina medtrafikanter svurit både en och två gånger åt din körning.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Eller bara haft tur och dina medtrafikanter svurit både en och två gånger åt din körning.
Bara två gånger på 50 år skulle få mig stolt! 😂
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
Innan du erkänner något, behöver du kunna t.ex övningköra med någon, b-96 ,osv?. För blir du av med kkortet även en kortare period faller dessa möjligheter om jag inte minns helt fel. Jag hade nog låtit det gå till rätten. Frågan är ju om det ens blir ett rättsfall av det och straffet lär ju inte bli värre än om du erkänner nu
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Har råkat ut för en bisarr situation som jag hoppas att några smarta människor här kan ge mig lite råd kring. Jurist är inkopplad med ett första samtal om några dagar.

Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
Fick mitt körkort omhändertaget på plats och ett förhör hölls med mig.
I början erkände jag brottet men under förhöret berättade jag att jag inte hade någon aning om att min kombination (bil+trailer) översteg maxvikten. När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
I och med detta saknas det uppsåt från min sida så polisen gav mig ”rådet” att inte erkänna brottet. Eftersom det måste finnas både bevis OCH uppsåt för att man ska kunna fällas för olovlig körning.

Fick redan nu en tid för rättegång i december.

Hur hade ni gjort? Erkänt för att få dagsböter och slippa saken eller strida i domstol i och med att uppsåt saknas.
Jag vill absolut inte att det ska hamna i registret.

Jag är tidigare helt ostraffad, det enda är en fortkörningsbot på mina 19 år med körkort.

Hjälp!
https://www.rollinghomes.se/boter-for-overlast-borjar-redan-vid-35-kilo/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.