R Rejäl skrev:
Husrannsakan och häktning var detta i Irak eller, husrannsakan bestäms inte av polisen ute på fältet o häktning bestäms av en åklagare. Och brottet i fråga är inte ens i närheten av att leda till fängelsestraff utan bara indraget körkort och böter…
Det var nogg mest polisernas sätt att förklara för chefen vilken skitstövel han är som skickar ut unga anställda med olagliga transporter.
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Beror väl på behöver, B96 ger mig behörighet att maxlasta vad bilen i princip får dra. Ett BE gör knappt någon skillnad.

Mitt B96 tog en uppkörning och hyra släp av körskola. Klart på en dag.
Vad händer om du i framtiden byter till en tyngre bil? Då står du där och måste ta ett körkort till.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Excel
P Prodigys skrev:
Vad händer om du i framtiden byter till en tyngre bil? Då står du där och måste ta ett körkort till.
Kör redan en SUV och känner nog att det räcker jättebra. Men om behovet varaktigt uppstår lutar det mot BE.
 
T
H hempularen skrev:
Jag är också lite skeptisk till att köra om teorin. kanske mest av erfarenhet hur provet såg ut när jag tog det 1977. Jag blev godkänd, men jag minns framförtallt en "kuggfråga". Året innan, 1976 infördes kravet att man måste ha säkerhetsbälte på sig i bilen, innan dess var det frivilligt.

Frågan löd ungefär "hur många människoliv skulle räddats 1976 om bilbältesanvändning hade varit obligatorisk". Redan där är ju frågan omöjlig. Det kan absolut ingen veta.

Men sedan var det svarsalternativen. 3 alternativ som var i stil med 647, 656, 670. Det var alltså helt omöjligt att klara frågan om man inte detaljstuderat propagandan från trafiksäkerhetsverket, som ju knappast kan vara obligatoriskt kursmaterial. Tror jag klarade frågan med en ren chansning. Och där var flera frågor med grova språkfel, syftningsfel som inverterade frågan osv.
Jag/vi köpte ny bil för ett antal år sedan och då valde vi mellan två modeller och jag sa att vi har en släpvagn som har en totalvikt på 1300 kg som vi vill kunna dra och säljaren sa att det inte var några problem för båda bilarna fick dra det, den ena t o m 1500 kg... Efter att vi fått bilen så körde vi glatt och hämtade byggmaterial och körde till tippen osv tills jag en dag skulle visa släpvagnskalkylatorn för en kompis och tog min bil och släp som exempel och till min förskräckelse fick se att vi kört olagligt en tid. Bilen får dra 1500 kg på B96/BE men bara 1270 kg på B-kort pga bilens vikt (laddhybrid) så det var bara att kolla på alternativen registrera om släpet, skaffa B96 och skaffa BE.
Att fixa släpet skulle bli både dyrt och krångligt - reglerna krävde en hel del för ett nyare släp - och skillnaden i kostnad för att ta ett B96 och ett BE var inte så stor då jag ville ta en körlektion innan för att få koll på vad som skulle göras och sen hyra ett ekipage för uppkörningen.

Det krävde ju att jag läste om teorin och dels tog den normala B-teorin plus BE-frågor dels även körde upp motsvarande B-kort och sen manöverprov och lastsäkring, backning runt hörn osv. Eftersom det här var under pandemin så var det lång väntetid på både teori och uppkörning så blev släpet stående ett bra tag när jag inte lånade en bil som fick dra det...

Kan säga att teorin var inte så annorlunda mot tidigare även om det tillkommit en del frågor kring "eco driving" och utsläpp och provet hade inga kuggfrågor eller dubbla negationer osv utan var rättframma och tydliga.

Ett tag efter att jag tagit kortet så ändrades reglerna så att man kan köra upp med automatlåda och ändå få köra manuellt växlad bil om man har det i sitt B-kort. Hade det varit så innan så hade jag nog tagit ett B96 då en kompis med BE erbjöd sig att köra dit min bil med preppat släp (ska ju vara lastat och ha "kåpa" eller liknande så man inte ser igenom släpet...

Så här i efterhand är jag glad att det inte gick att regga om släpet så enkelt och att man inte kunde köra upp med automatväxlad bil - då hade jag gjort något av de alternativen - utan att jag fick "tummen ur" och tog ett BE som jag tänkt i många år. Nu blev det gjort.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Igår blev jag stoppad av polisen när jag körde med min bil samt trailer. Det visade sig att jag hade överstigit maxvikten på 3500kg med 105kg för vad som är tillåtet på vanligt B-körkort.
När jag köpte trailern i somras var det en av de viktigaste sakerna för mig, att köpa en trailer som jag kunde köra med vanligt B-kort.
"maxvikten" ??

Menar du att ekipagets sammanlagda totalvikt var 3605kg?
Det var ungefär 3sek att kolla upp.... Hur kan du missa detta när det "var viktigt för dig att köpa ett släp som du får köra på b-kort"???

Hela historien och upplägget dryper efterhandskonstruktion.

Ställ dig upp och äg ditt ansvar, du tog en chansning och hoppades komma undan med det. Nu får du bita i det sura.

Eller lastade du bara bara 105kg för mycket?
Enormt stor skillnad om det är bruttovikten eller totalvikten som överskridits, överskriden bruttovikt= överlast, överskriden totalvikt= olovlig körning.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Äh, det är nog inte ovanligt att tänka att man får köra tåget om bilen får dra 1300 och släpet väger mindre än det.

Det är klart att det är TS ansvar att göra rätt men bilnasare som säljer tunga bilar med försäljningsargument om hur mycket de kan dra utan att tala om tågvikt gör också fel.

Huruvida TS rättsligt har ett likgiltighetsuppsåt eller inte kan man förstås diskutera, men att hon inte avsiktligt gjort fel kan nog de flesta enas om.
 
  • Gilla
Björne T och 2 till
  • Laddar…
Släpvagnskalkylatorn som det redan pratats i tråden är jättebra.
Så jag tycker att TS skall kolla sin bil och släp där, om det visar ok på ditt körkort så kan ju dina chanser öka att "vinna",
Annars skulle jag gissa på att det bara är att "bita i det sura äpplet".

https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Om körkort, Så som jag ser det så finns det ingen anledning till att ta B96, det är BE som gäller även om det är lite krångligare, skall man ändå lägga ned tid på att ta ny behörighet kan man ju lika gärna göra det ordentligt.
Nu fick jag ju visserligen mitt BE "på köpet" när jag gjorde lumpen men så många gånger jag kollat på släpvagnskalkylatorn på lite större släp och konstaterat att jag får köra med mitt BE, men hade jag haft B96 hade jag inte fått köra det utan last ens.
Så även om B96 är bättre än B så är man ändå rätt så begränsad.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det som inte stämmer? Har du tagit B-kortet före 1 juli 1996 så får du köra en personbil som väger 60 ton.
Hur ligger det till nu då? Jag fick mycket skit i en tidigare tråd då jag menade att man fick dra mer med B96 eftersom totalvikten då stiger till 4250kg. Då menade de flesta att du inte får dra ett dugg mer. Utan enbart alltid koppla på ett släp på 750kg på ett personbilsregistrerat fordon. Isåfall skulle det ju inte hjälpa TS. Så får man, eller får man inte tillgodoräkna den extra vikten på släpet eller inte. Är det ändå 3500kg som får räknas som totalvikt, om man vill dra mer än 750kg med B96?
 
R
A AG A skrev:
Hur ligger det till nu då? Jag fick mycket skit i en tidigare tråd då jag menade att man fick dra mer med B96 eftersom totalvikten då stiger till 4250kg. Då menade de flesta att du inte får dra ett dugg mer. Utan enbart alltid koppla på ett släp på 750kg på ett personbilsregistrerat fordon. Isåfall skulle det ju inte hjälpa TS. Så får man, eller får man inte tillgodoräkna den extra vikten på släpet eller inte. Är det ändå 3500kg som får räknas som totalvikt, om man vill dra mer än 750kg med B96?
Ja med B96 får du dra med än med B.
Bilens och släpets totalvikt upp till 4250kg.
Bifogar en länk nedan:
B körkort får du alltid koppla på 750kg även om kombinationen överstiger.
https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/personbil-och-latt-lastbil/b-utokad-b96/
 
B96 gör att du får dra ett tyngre släp, men du får fortfarande bara dra det med en personbil som väger max 3500 kg.
 
H hempularen skrev:
Detta påminner mig om att jag måste ta tag i det där med utökat B körkort. Sedan jag började köra hybridbil får man ju nästan inte dra något alls.
Detsamma gäller ju med en högst ordinär bil som tex XC70 AWD. Det blir inte speciellt mycket vikt kvar till en släpvagn efter en sådan bil.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur ligger det till nu då? Jag fick mycket skit i en tidigare tråd då jag menade att man fick dra mer med B96 eftersom totalvikten då stiger till 4250kg. Då menade de flesta att du inte får dra ett dugg mer. Utan enbart alltid koppla på ett släp på 750kg på ett personbilsregistrerat fordon. Isåfall skulle det ju inte hjälpa TS. Så får man, eller får man inte tillgodoräkna den extra vikten på släpet eller inte. Är det ändå 3500kg som får räknas som totalvikt, om man vill dra mer än 750kg med B96?
Har du t ex en bil med totalvikten 2000 kg så får du dra ett släp med totalvikten 1500 kilo på B-kort och 2250 kg med B96 (sen kan bilens maximala släpvagnsvikt begränsa exakt hur mycket du får lasta).

Ett "lätt släp" på max 750 kg får man alltid dra. Så om bilen väger 3000 kg får du ändå dra en 750 kg släpvagn på B-kort trots att sammanlagda totalvikten blir 3750 kg. På B96 får du dra ett släp med 1250 kg totalvikt med samma bil.

Så vid specialfallet med en bil som har totalvikten 3500 kg blir den sammanlagda totalvikten samma med B och B96.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Har du t ex en bil med totalvikten 2000 kg så får du dra ett släp med totalvikten 1500 kilo på B-kort och 2250 kg med B96 (sen kan bilens maximala släpvagnsvikt begränsa exakt hur mycket du får lasta).

Ett "lätt släp" på max 750 kg får man alltid dra. Så om bilen väger 3000 kg så får du ändå dra en 750 kg släpvagn på B-kort trots att totalvikten blir 3750 kg. På B96 får du dra 1250 kg med samma bil.

Så vid specialfallet med en bil som har totalvikten 3500 kg blir den sammanlagda totalvikten samma med B och B96.
Vill bara lägga till att bilens draganordning måste klara vikten för att du ska få dra tex. 2250kg vilket inte alla bilar klarar av…
 
105 kg och så sprängs och skjuts stup i kvarten. Folk blir dödade. Sedan ska du stå tillsvars för en bagatell. Det verkar som om lagar och påföljder drabbar oss vanliga Svenssons än de gängkriminella. Om du har modet så gå inte på rättegången, prata inte med någon om detta. Det är så de kriminella gör.
 
  • Gilla
Huset vid sjön och 1 till
  • Laddar…
Någon kanske skrivit detta redan, men det är ju märkligt att ju större och starkare dragbil man har - desto mindre får man dra på B-kort. Jag känner mig ju otroligt mycket säkrare att dra med Landrover eller stor pickis än med en liten Volvo som bara skriker när man lastar hästen.

(Jodå, jag har BE. Vägrar dra med klen bil. Alltid lika kul man man kliver in hos en bilhandlare och blir styrd mot småbilarna och på frågan "vad drar den?" får svaret 0,8 liter milen. När det önskade svaret var 3 ton.)
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.