A AG A skrev:
. De kräver, mer eller mindre, att jag ska ta hem en ny elektriket. Montera ner hela pumpen, och sätta upp den igen. Nu med matning till ytterdelen
Så det var en elektriker som installerade från början? Den frågan är inte besvarad i tråden. Då kunde ju denna elektriker fixat uttaget till när han var på plats. Det hade inte tagit många minuter extra. Mina invändningar har främst varit mot vad som var avtalat kontra det som utfördes och varför inte alla frågor reddes ut innan installationen. Samt tonen i några av inläggen.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Att lägga pengar på att en elektriker ska komma och dra ut en ny grupp till utsidan är inte lockande.
Jag antar att de är här skon klämmer - att du inte har fått de svar du ville få.
A AG A skrev:
Elanslutningen lämnar dock en del estitiskt att önska.
Och här kommer nästa problem. Jag hävdar att denna installatör säkerligen är kompetent att installera och driftsätta pumpar, men det är ingen elektriker. Ingen elektriker med 30 års erfarenhet pluggar in en LVP i närmaste uttag i vardagsrummet. Detta upplyste han troligen dig om - att du behöver anlita en elfirma för att göra den elektriska anslutningen, eller hur?

Men du har fått visst medhåll för en stickproppslösning, tidigt i tråden.
A AG A skrev:
Om du är läskunnig så såg du vad jag frågade efter, samt att jag fick svar på det i ett av de första svaren. Varför sen en helsikes massa folk sen börjar förklara saker som jag redan vet, har jag ingen aning om. Eller jo, de vill visa sig överlägsna och att de vet mest. Är du själv expert på värmepumpar? Har jag påstått att jag inte tänker följa rådet att använda schuko? Sen kan inte jag rå för att min pump ska ta ström innifrån och inte utifrån. Sen är det ditt problem om du inte kan sova för att jag inte tänker som du
Samtidigt vore det fel av forumet att inte upplysa om hur en LVP normalt bör anslutas, även om det kostar pengar för dig och ogillas. Detta sker i de flesta trådar, och de flesta tar till sig dettas. Det finns vissa risker med en temporär lösning som man behöver vara medveten om, information som du borde vara tacksam för när du bestämmer dig för hur du tänker lösa det.
A AG A skrev:
Det värsta som händer, är om jag kopplar in dammsugaren på samma fas, en kall dag. Då går säkringen😭.
Och du inser ju själv att detta är ingen bra lösning.

Det är behörighetskrävande att byta ett lamputtag till ett schukouttag så där finns ingen skillnad. Brottet mot behörighetskravet skiljer sig inte nämnvärt mot att montera en brytare på platsen för uttaget så blir det antingen bättre.
A AG A skrev:
Men snälla du.
Därför tycker jag det är olämpligt att med okunniga argument ifrågasätta dessa råd. Du kan istället fråga. Okunnig är inget skällsord. Folk ställer frågor här pga okunnighet, även jag.
A AG A skrev:
Det slår aldrig fel när det gäller frågor om el. Alla måste visa att de vet mest och bäst. Allt måste sägas igen, med deras egna ord. Ingen kan "läsa mellan raderna", utan allt måste missförstås, och förklaras tio gånger till.
Och så blir du sur när du inte får medhåll. Självklart kommer det mer förklaringar om man ser att du inte har förstått de du fått.
 
  • Gilla
harka och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så det var en elektriker som installerade från början? Den frågan är inte besvarad i tråden. Då kunde ju denna elektriker fixat uttaget till när han var på plats. Det hade inte tagit många minuter extra. Mina invändningar har främst varit mot vad som var avtalat kontra det som utfördes och varför inte alla frågor reddes ut innan installationen. Samt tonen i några av inläggen.
Om du läst i trådem har jag sagt att det var en VP-installatör som kopplat in pumpen. Elektriker var väl vad ett antal puckon tycker att jag ska ta hem.
Men du, vad i hela helvete har du med mina uppgörelser med hantverkare att göra. Är det du eller jag som ska bli nöjd. Om du är missnöjd med arbetet som en installatör har gjort hos mig, så är du minst lika sjuk som Bosse och Elmont. Sök hjälp!
 
  • Wow
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har lamputtag avsäkrade med 6A och inkopplade med (troligen) 1-kvadratskabel. Det finns säkert tillräckligt många hempulare som skulle tycka att det bara var att byta lamputtaget mot ett Schuko. Vad kan gå fel liksom?

De som har nödig kännedom behöver inte reglerna. Reglerna är i första hand till för de som tror att dom har nödig kännedom...
Kablar med area 1 mm2 har väl inte varit tillåtna i den fasta installationen sedan andra världskriget. Under kriget tillät man 1mm2 p.g.a. kopparbristen. I belysningskretsar är det nog strömbrytare som är den svaga länken, att de verkligen kan bryta en last om 10A utan att det uppstår ljusbågar.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att de är här skon klämmer - att du inte har fått de svar du ville få.

Och här kommer nästa problem. Jag hävdar att denna installatör säkerligen är kompetent att installera och driftsätta pumpar, men det är ingen elektriker. Ingen elektriker med 30 års erfarenhet pluggar in en LVP i närmaste uttag i vardagsrummet. Detta upplyste han troligen dig om - att du behöver anlita en elfirma för att göra den elektriska anslutningen, eller hur?

Men du har fått visst medhåll för en stickproppslösning, tidigt i tråden.

Samtidigt vore det fel av forumet att inte upplysa om hur en LVP normalt bör anslutas, även om det kostar pengar för dig och ogillas. Detta sker i de flesta trådar, och de flesta tar till sig dettas. Det finns vissa risker med en temporär lösning som man behöver vara medveten om, information som du borde vara tacksam för när du bestämmer dig för hur du tänker lösa det.

Och du inser ju själv att detta är ingen bra lösning.

Det är behörighetskrävande att byta ett lamputtag till ett schukouttag så där finns ingen skillnad. Brottet mot behörighetskravet skiljer sig inte nämnvärt mot att montera en brytare på platsen för uttaget så blir det antingen bättre.

Därför tycker jag det är olämpligt att med okunniga argument ifrågasätta dessa råd. Du kan istället fråga. Okunnig är inget skällsord. Folk ställer frågor här pga okunnighet, även jag.

Och så blir du sur när du inte får medhåll. Självklart kommer det mer förklaringar om man ser att du inte har förstått de du fått.
Du tycks ju vara någon form av moderator på detta forum. Då har du möjlighet att göra en ny tråd, där du kan predika om hur DU tycker att en lufvärmepump ska installeras. En sak må vara om du vill försöka förmedla till blivande värmepumpsägare, hur du tycker att de ska installeras. Men nu jävlar räcker det med att försöka övertyga mig till något.
Jag har aldrig varit med om maken. Men tyvärr har både du och din "vapenbroder" Elmont fått mig att tappa allt vad gäller förtroende för er. Både vad gäller kunskap och vett.

Till sist: jag var oerhört nöjd över alla svar gällande min fråga. Resterande gällde mest skitprat från "några", som tyckte att de ansåg att den var felinstallerad. Vilket dessutom från flera i tråden, visat sig stämma.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
När jag renoverade vardagsrummet för några år sedan bad jag elektrikern sätta in ett jordat enkeluttag med egen 10 A avsäkring vid den tilltänkta luftvärmepumpens plats. Önskade ha anslutningspunkten inomhus så att ingen klåfingrig mixtermakare bryter eventuell arbetsbrytare vid utedelen. 🙂

Det har fungerat fint, men jag tror jag ska införskaffa en sån där tvättmaskinsbrytare som Bo tipsat om och skrota stickproppslösningen samt byta den halvmeterlånga kabelstumpen mellan uttaget och anslutningen i innedelen. Jag förmodar den som satte in värmepumpen kostade på anslutningskabel med lite väl klen area då den tenderar att ”ljumma på sig”…

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Verkar det som om jag är fullkomlig novis när det gäller el?
Du verkar inte som en fullkomlig novis när det gäller el. Däremot verkar du kraftigt överskatta din kunskap och förståelse för el.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Håller faktiskt med Bo.Siltberg att du troligtvis inte fick dom svar medan ryggdunk som var väntat.
Jag tycker att du fått flera bra lösningar som du till och med kan göra själv sen om en del tycker att vissa saker är ok och andra inte, det är väl bara naturligt? Ska man följa regler och göra rätt så minskar alternativen avsevärt. Sen att tråden fortsätter och lever sitt egna liv med mer alternativ och fler folk som tycker och tänker är också naturligt, det är så som dessa forum fungerar.

Så sätt du ditt uttag och gör du det bra så är det ingen fara men det hade inte varit mitt första val. Sen som du själv sa så kan du ju passa på och fixa det estetiska när du ändå är igång.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Men det är väl inte så konstigt att de som lever på att dra fram nya grupper till utsidan av huset förordar just att en elektriker ska dra fram en ny grupp till utsidan av huset?
Stickproppsanslutna apparater är det sämsta som finns eftersom kreti och pleti kan installera dom...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men det är väl inte så konstigt att de som lever på att dra fram nya grupper till utsidan av huset förordar just att en elektriker ska dra fram en ny grupp till utsidan av huset?
Stickproppsanslutna apparater är det sämsta som finns eftersom kreti och pleti kan installera dom...
Du vet att vi hemmapular här allihop va? Och det skulle ju TS göra med, så det spelar väl ingen roll vem som lever av vad i det här fallet?

Det är självklart att fast anslutning på egen grupp har vissa oomtvistade fördelar. T ex för de apparater som kontinuerlig drar stora effekter (person/brand-säkerhet), eller de där man vill ha större funktionssäkerhet pga att bortfall av funktion leder till tråkiga konsekvenser.

Båda dessa är i viss mån sanna för en värmepump, särskilt anledning nummer två. Jag kan dessutom inte tro att man byter den så ofta (eller bryter den för den delen heller) att en stickpropp tillför så mycket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du tycks ju vara någon form av moderator på detta forum. Då har du möjlighet att göra en ny tråd, där du kan predika om hur DU tycker att en lufvärmepump ska installeras. En sak må vara om du vill försöka förmedla till blivande värmepumpsägare, hur du tycker att de ska installeras. Men nu jävlar räcker det med att försöka övertyga mig till något.
Jag har aldrig varit med om maken. Men tyvärr har både du och din "vapenbroder" Elmont fått mig att tappa allt vad gäller förtroende för er. Både vad gäller kunskap och vett.

Till sist: jag var oerhört nöjd över alla svar gällande min fråga. Resterande gällde mest skitprat från "några", som tyckte att de ansåg att den var felinstallerad. Vilket dessutom från flera i tråden, visat sig stämma.
Det där är kanske ingen dum ide om Bo är intresserad att skriva ihop en artikel om hur en luftvärmepump bör installeras. Viktiga saker att tänka på som vanligt folk kanske undrar. Det kommer ju många frågor om dessa.

Just värmepumpar skrev Elsäkerhetsverket om utgör största ökningen av bränder just nu.

https://www.elsakerhetsverket.se/om...addbara-produkter-orsak-till-manga-elbrander/
 
K kabelkaparen skrev:
Du verkar inte som en fullkomlig novis när det gäller el. Däremot verkar du kraftigt överskatta din kunskap och förståelse för el.
På vad sätt utläser du det, om jag får fråga? Vad menar du att jag istället skulle ha sagt eller gjort. Verkar jag överskatta kunskap och förståelse, för att jag inte vill låta ominstallera min korrekt installerade pump. Eller genom att jag säger att större fast installerade högförbrukare rekomenderas att sättas på egen grupp. Men att eftersom jag, och ingen annan på detta forum, känner till vilka övriga laster på gruppen är. Därmed vet jag att säkringen kommer att hålla lika bra som övriga.
Eller menar du att jag överskattar mina kunskaper, eftersom jag visade att jag intd kan allt, genom att ställa en fråga på detta forum?
 
useless useless skrev:
Men det är väl inte så konstigt att de som lever på att dra fram nya grupper till utsidan av huset förordar just att en elektriker ska dra fram en ny grupp till utsidan av huset?
Stickproppsanslutna apparater är det sämsta som finns eftersom kreti och pleti kan installera dom...
...och på samma sätt är det inte konstigt att de som har en perfekt fungerande pump. Inte tycker det är nödvändigt att dra om det😄😉
 
Ett inlägg som jag skrev för länge sedan efter samråd med ESV
  • 2 nov 2011 19:50
  • ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
    Eftersom det har varit lite olika bud så här är det
    1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.

    2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
    3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
    4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag. (och naturligtvis jordas)
    5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
    6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
    7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Om nu @elmont och alla andra finner hans inlägg ovan som rätt och riktigt. Kan jag för mitt liv inte begripa vad vi bråkat om. Eftersom min pumps installation följer dessa "regler".

Tack för mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.