Av alla ickeintuitiva grejer jag aldrig skulle fatta är att ett svar man inte ser är riktat till någon särskild sänder en notis till den som skrivit inlägget man klickar på svara under.

Även om det skulle vara så måste det vara helt oviktigt då det är obegripligt. Men får du en notis om det så, Alfredo…
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Av alla ickeintuitiva grejer jag aldrig skulle fatta är att ett svar man inte ser är riktat till någon särskild
Fast detta beror väl hur man ser på svarsknappen under/i ett specifikt inlägg. Är inte det rätt naturligt att se den som ett riktat svar till den som skrivit inlägget?

För allmänna svar i tråden finns "svarsrutan" efter trådens sista inlägg.

När jag skriver detta har jag två sätt att svara:

Sociala medieinlägg med profilbild, betyg, ort, medlemsinfo, inläggsantal, gilla-markeringar och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan svara allmänt i tråden i svarsrutan "Klicka här för att svara" och jag kan svara dig genom att klicka på "Svara" i ditt inlägg. Varför inte en notifiering i det senare fallet?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jo, det är naturligt, men när man ser noll spår av det i inlägget man skriver lär man väl relativt snabbt sluta tänka på att det är kopplat till något särskilt när det inte syns.
 
Den rimliga lösningen på dubbelcitat är inte att försvåra citering.

Den rimliga lösningen att det är svårt att anonymisera/namnändra är att alla namninstanser är metadata.

Det är möjligt att andra vägar än den valda är svårare, men den valda vägen blev inte bra.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men när man ser noll spår av det i inlägget man skriver
Nu hänger jag inte med. Svarar jag på ett specifikt inlägg gör jag väl det för att jag vill bemöta det specifika inlägget? Om, eller hur mycket, jag citerar påverkar knappast mig när jag svarar, men väl begripligheten för den som läser.
 
Jag menar att det ur mitt perspektiv som svarande känns egalt om jag klickar på svara under inlägget eller bara skriver längst ner. Det syns ju inget vare sig medan man skriver eller efteråt som antyder att det finns en dold notisfunktion i det ena fallet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det syns ju inget vare sig medan man skriver eller efteråt som antyder att det finns en dold notisfunktion i det ena fallet.
Det syntes heller inte tidigare när svara infogade ett citat. Vet inte om vi missförstår varandra men jag har nog aldrig funderat på om någon får en notis eller ej när jag skriver ett inlägg.
 
Jag får inga notiser när någon citerar mig.
 
richardtenggren
useless useless skrev:
Jag får inga notiser när någon citerar mig.
Om jag citerar dig får du väl det, om du inte stängt av det då? Men att svara utan citat i en mastodonttråd rör ju till det.
Ska det vara så här kan man ju lika gärna ta bort svara-knappen @Per Eskilsson?

Sen är det ett otyg att tillåta mellanslag i användarnamn 🤓
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om jag citerar dig får du väl det, om du inte stängt av det då?
Nä, jag har stängt av det eftersom jag inte är intresserad.
 
  • Ledsen
richardtenggren
  • Laddar…
useless useless skrev:
jag har stängt av det eftersom jag inte är intresserad.
För mig hör dessa notiser till den ganska lilla delmängd av alla d-a notiser som jag faktiskt tycker är bra… Alla är vi olika…
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Inget vanligt förekommande problem. Men om det händer så kan det vara desto allvarligare. Ingen jag känner vill bli klassad som något ofördelaktigt för att ord, länkar eller bilder i citat har tagits bort eller ändrats.
Jag har faktiskt ändrat citat ett par gånger, men då har det varit i specifika fall där man svarar någon som stavat fel och längre ner skriver att de skrivit fel och inte kan ändra. Då har jag korrigerat när jag svarat på det felstavade. Men det är ju inte förvanskning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med. Det är "fult, irriterande och ej användarvänligt". Personligen föredrar jag dock det som är "fult, irriterande och ej användarvänligt" framför det som skadar forumets funktion.

Men vad tycker ni om mitt förslag att klämma in en Citera-knapp mellan "Svara" och "Dela" nedan? Det borde rymmas även på mobilen, tror jag.

[bild]


En viktig sak, som nämnts men inte mycket mer, är notifieringen när någon svarar/citerar ett visst inlägg. Bäst, tycker jag, är en notifiering när någon besvarar ett visst inlägg, vare sig det görs med citat eller ej. Har någon svarat på ett inlägg jag gjort är det något jag gärna uppmärksammas på genom en notis. Väldigt lätt att missa följdfrågor och liknande annars.
Om inte plats finns borde "dela"-funktionen tas bort. Det är åtminstone i mitt fall den minst använda (aldrig) funktionen på forumet.
 
  • Gilla
Dheri och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Om inte plats finns borde "dela"-funktionen tas bort. Det är åtminstone i mitt fall den minst använda (aldrig) funktionen på forumet.
Ja den kunde absolut få flytta till "punktmenyn".
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Kan hålla med om att delafunktionen inte gör så mycket nytta, som skrevs i inlägg #4618, men jag använder den nog ändå ibland. I vart tusende inlägg eller så. 🙃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.