Dom har levererat fler olika mätare om jag förstår saken rätt, och är nyfiken på vilken modell dom har nu.
Och framförallt på om den matar 5V via HAN-porten.

Har ok wifi-täckning men dåligt med fasta anslutningar till mätaren
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Dom har levererat fler olika mätare om jag förstår saken rätt, och är nyfiken på vilken modell dom har nu.
Och framförallt på om den matar 5V via HAN-porten.

Har ok wifi-täckning men dåligt med fasta anslutningar till mätaren
Jag har eon och fick en Landis+Gyr E360 och jag har parat ihop den med denna:
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare-for-p1-han-port-med-wifi
Matas direkt från porten så ingen extern strömförsörjning krävs.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Dom har levererat fler olika mätare om jag förstår saken rätt, och är nyfiken på vilken modell dom har nu.
Och framförallt på om den matar 5V via HAN-porten.

Har ok wifi-täckning men dåligt med fasta anslutningar till mätaren
Eftersom de har laggt upp tre olika manualer så är det troligt de tre olika modellerna de har.
Ena modellen är enfas, de andra två är trefas, där utseendet är lite olika.
Alla tre modellerna är "Landis+Gyr E360 LTE".

Vi har den med lucka över HAN-porten, å den klarar att driva den modulen vi har.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nu fick jag äntligen main från EON, mätarebyte första veckan i december!

Någon som bytt via Eon nyss? Får man vettiga mätare?
Vi bytte i maj-23 och fick en sån som på bilden.
Elmätare på vägg, kablar nedtill, digital display, instruktioner, solbelyst, röd pil pekar uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skickar data var 5:e sekund, dvs dubbelt så ofta som den mätare Vattenfall satte upp ute på vårt land i augusti-22.
Ett problem med den här mätaren är att P1-kontakten för att ansluta en läsare är dold inne i ett djupt schakt med öppningen nedåt vid pilen. Det är kanske 5 cm in till själva kontakten och när RJ-12 har snäppt in är det näst intill omöjligt att komma åt att få ut den igen...
Jag provade med att ta bort snäppet från kabelkontakten men det funkar inte för då får den inte tillförlitlig kontakt, det glappar.

Så till sist tillverkade jag en skarvsladd på 50 cm med en RJ-12 i var ände plus ett skarvdon för RJ-12 så att jag kan koppla i och ur min utrustning utanför mätaren.

Varning:
skarvdonen finns av två typer, en som är rak så att blå kopplas mot blå osv, som det skall vara, men den andra (vanligare sorten) kastar om ledningarna så att det blir blå-brun, gul-svart och grön-röd!
Detta kan man ju fixa när man klämmer RJ-12 till sladden om man bara är uppmärksam på vad skarvdonet gör.
Vit RJ45 nätverkskabel kopplare, Ethernet kabel förlängningsadapter, isolerad, dataanslutningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Har kikat på lite färdiga alternativ nu och inser att jag inte är såld på dom mjukvarumässigt.

Så blir nog till att skiva en egen lösning på ESP32.

Det är ingen av dom färdiga produkterna som råkar vara en ESP under skalet, som man lätt kan flasha om?

Går ju såklart att löda ihop en egen, men skulle lita mer på en proffesionellt byggd hårdvara 😆
 
Har du vurdert våre produkter? Du finner full beskrivelse av Mjukvaren her: https://amsleser.no/index.php?controller=attachment&id_attachment=53
Den inneholder en ESP32-S2-MINI, og du kan om du ønsker reflashe den, men ta i så fall kontakt først, slik at du får en beskrivelse av GPIOene som er benyttet. En "user GPIO" er tilgjengelig på kortet. Ingen andre GPIOer er tilgjengelige, idet du ikke kan lodde deg inn på en ESP32-S2-MINI.
 
  • Gilla
n_sandstrom och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har kikat på lite färdiga alternativ nu och inser att jag inte är såld på dom mjukvarumässigt.

Så blir nog till att skiva en egen lösning på ESP32.

Det är ingen av dom färdiga produkterna som råkar vara en ESP under skalet, som man lätt kan flasha om?

Går ju såklart att löda ihop en egen, men skulle lita mer på en proffesionellt byggd hårdvara 😆
4 trådar att löda.
https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini

Hand håller en elektronisk enhet med RJ45-kontakt och lödda kablar, troligtvis en DIY elektronikprojekt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
4 potentiella kallödningar som jag förväntar mig 24/7 upptid i -20 / +30 grader.

Då vill man ju inte gärna att det ska vara ens eget fel om något inte gör jobbet
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Har du vurdert våre produkter? Du finner full beskrivelse av Mjukvaren her: [länk]
Ser ju perfekt ut!

Jag behöver inget annat än WIFI + 4 ledare till RJ12. Less is more!
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Prosjektet blir aktivt vedlikeholdt, og full kildekode er publisert - så du kan gjøre modifikasjoner om du ønsker. Du finner mjukvarens Github-side her: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
Vi er generelt veldig åpne for innspill og forbedringsforslag!
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag använder en Pico W till min HAN port på en EON mätare.
Picon är strömförsörjd från porten också, har inte hittat information om hur mycket ström man kan ta ut, men Picon klarar den..
Hittade kod och info här : [länk]
Programmet sänder MQTT meddelanden med all data.
Någon som har fått igång pico ihop med https://github.com/HenrikSolver/picowhanport
Får inte min att lira när jag kopplar in pico w på han-porten och vill inte koppla upp sig på wifi.
Funkar när jag har den inkopplad på micro-usb till pc.

(Elmätare Kamstrup Omnia, Gbg energi)
Porten aktiverad enligt ”mina sidor”
 
pdov
J Jannet skrev:
Funkar när jag har den inkopplad på micro-usb till pc.

(Elmätare Kamstrup Omnia, Gbg energi)
Porten aktiverad enligt ”mina sidor”
Kamstrup omnipower ger ingen ström via Han-modulen, du måste ge energimätaren extra ström via micro-USB.
 
pdov pdov skrev:
Kamstrup omnipower ger ingen ström via Han-modulen, du måste ge energimätaren extra ström via micro-USB.
Enligt info så gör den det
Informationsgraf om HAN-port layout, RJ45-kontakt, pinbeskrivning, Göteborg Energi-logotyp, felaktig RJ12 kontakt utesluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk dokumentation för HAN-specifikationer, elnätets kommunikationsgränssnitt, elektriska parametrar, från Göteborg Energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och har testat med nedan och då kopplar pico upp sig på wifi och skickar värden till mqtt.
https://core-electronics.com.au/gui...co-w-connect-to-the-internet-of-things/#setup
 
J Jannet skrev:
Enligt info så gör den det
[bild]
[bild]
och har testat med nedan och då kopplar pico upp sig på wifi och skickar värden till mqtt.
[länk]
Göteborgs Energi kör med Kamstrup Omnia och inte strulmätaren Omnipower som behöver extern 5V matning.
https://www.goteborgenergi.se/kundservice/elmatarbyte
 
Koppla in med ett externt batteri (powerbank) så kan du testa utan att vara beroende av den externa strömmatningen. Jag har en billig powerbank från Biltema bara för detta ändamål, annars fryser min någon gång per kvartal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.