Hej

Flyttade in i mitt gamla hus för snart två månader sen så det är första vintern här. Var beredd på att det skulle bli kallt inne då jag bott i gamla hus förut. Men så här kallt?! 🥶
Som rubriken lyder så har jag 14 grader på nedervåningen men då är det förvisso -20 ute. Försöker hitta orsakerna och har hittat många tänkbara faktorer. Jag vet inte hur bra isolerat det är, troligen inte så mycket då det är kallt på golv och väggar. När jag tar ut en tallrik från ett skåp så känns den nästan kylskåpskall.
Har även fina gamla pardörrar som ytterdörr och altandörr, här försvinner nog mycket värme. Och ett burspråk...
Ett rum med trägolv, vita dörrar och fönster som visar ett snötäckt landskap och en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörr
Ett mysigt rum med utsikt över ett snöigt landskap genom vita fönster, lugnt och stilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Burspråk

Fönstren är gamla tvåglas och jag funderar på om jag borde sätta in isolerglas i dem. Är det en bra idé som gör skillnad?

Funderar även på om det går att sätta in innerdörrar innanför ytterdörrarna men är osäker på om det får plats. Där är inte mycket plats innanför.

Vit dörr med fönster och gardiner i ett ljust rum, snö syns utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit dubbel ytterdörr med fönster och gardiner, vägglampa, elektronisk termometer, LED-ljusslinga förpackning, hink på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det ens passande isolerade dörrar att köpa?

Tacksam för alla tips! 🥶
 
  • Gilla
Srixon och 1 till
  • Laddar…
Har du någon värmekälla? Vilken sort i så fall?
 
  • Gilla
  • Haha
MagicFingers och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du någon värmekälla? Vilken sort i så fall?
Jag har bergvärme och elementen är väldigt varma men det räcker inte till. Kan vara så att det behövs fler element också. De flesta sitter inte vid fönster utan inne i rummet. Och i köket har de byggt in elementet bakom köksskåpet... dock med en springa upptill.
 
  • Gilla
Lars Lun och 2 till
  • Laddar…
Kanske satt en oljepanna där tidigare och den kunde jobba med 80 °C framledningstemperatur till elementen. Värmepumpar jobbar bara med lägre temperaturer men det beror lite på modell.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Funderar även på om det går att sätta in innerdörrar innanför ytterdörrarna men är osäker på om det får plats. Där är inte mycket plats innanför.
Det var ju vanligt förr. Det ser ut att det är mycket vägg på insidan av ytterdörren i alla fall.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var ju vanligt förr. Det ser ut att det är mycket vägg på insidan av ytterdörren i alla fall.
Jamen precis det var ju det 😊
Men jag tycker det ser trångt ut. Är det någon som vet hur mycket utrymme som behövs och vart det går att få tag på liknande dörrar?
 
J Josth skrev:
Kanske satt en oljepanna där tidigare och den kunde jobba med 80 °C framledningstemperatur till elementen. Värmepumpar jobbar bara med lägre temperaturer men det beror lite på modell.
Okej så du tänker att elementen funkade bra när det var olja som värmde kåken men mindre bra nu med bergvärme?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Precis, det blir en mycket stor skillnad på värmeeffekten på varje element om framledningstemperaturen är 80 °C eller bara 55 °C. Värmesystemet med elementen dimensionerades förmodligen samtidigt med den ursprungliga pannan. Huset verkar också väldigt gammalt så det kanske inte ens fanns centralvärme från början utan bara kakelugnar och kaminer i alla rum(?) Annars borde elementen suttit vid fönstren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Precis, det blir en mycket stor skillnad på värmeeffekten på varje element om framledningstemperaturen är 80 °C eller bara 55 °C. Värmesystemet med elementen dimensionerades förmodligen samtidigt med den ursprungliga pannan. Huset verkar också väldigt gammalt så det kanske inte ens fanns centralvärme från början utan bara kakelugnar och kaminer i alla rum(?) Annars borde elementen suttit vid fönstren.
Ja så är det nog. Hittade några papper från när bergvärmen installerades och det verkade vara en oljepanna innan.
Jepp, det är byggt 1918 och i vissa rum sitter elementen vid fönstren, i de andra långt in i rummet. Det konstiga är att det är 18 år sen de bytte värmesystem, fattar inte hur de som bott här innan stått ut med kylan. Och tyvärr finns ingen eldstad kvar på nedervåningen. En kakelugn står högt på önskelistan!
Annars borde en lösning vara fler element och då gärna under fönstren?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ut på jakt. Jag misstänker att det är något du missat. Gamla ägarna hade troligen inte stått ut så länge, med de temperaturerna. Det kan vara något källar-, vindsfönster som står öppet. Det kan vara ventilation som bör ändras inför vinter. Någon reparation kanske är gjord och isolering är borttagen någonstans. Några element kanske inte fungerar. Det kan saknas gummilister vid dörrar/fönster.
Det kan vara ett stort kallras någonstans, eller många små. Du bör kunna känna vart det drar kallt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Värmekamera är väl inte så dyrt nu för tiden heller
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Kanske en luft-luft värmepump kan nog hjälpa till med värmen på undervåningen och dom kostar inte så mycket.Som du är inne på med stora fönsterpartierna och 2-glas fönster blir det nog kämpigt att hålla värmen.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ut på jakt. Jag misstänker att det är något du missat. Gamla ägarna hade troligen inte stått ut så länge, med de temperaturerna. Det kan vara något källar-, vindsfönster som står öppet. Det kan vara ventilation som bör ändras inför vinter. Någon reparation kanske är gjord och isolering är borttagen någonstans. Några element kanske inte fungerar. Det kan saknas gummilister vid dörrar/fönster.
Det kan vara ett stort kallras någonstans, eller många små. Du bör kunna känna vart det drar kallt.
Jag har redan jagat. Har kompletterat tätningar runt fönster och dörrar där det behövs. Inga öppna fönster och det är självdrag. Varken förra ägaren eller jag har gjort någon reparation. Alla element fungerar. Jag frågade förra ägaren om tips och fick till svar att de haft draperi för ytterdörrarna. Har inte provat det då det känns som att det inte hjälper så mycket. Det var därför jag frågade om tips angående dubbla ytterdörrar. Det känns ett tydligt kalldrag därifrån trots tätningslister. Tror att det beror på att de är så tunna och troligen inte isolerade. Samma sak med altandörrarna och alla fönster. Därför funderar jag på och frågade om tips på isolerglas.
Det är inga problem när det är mildare ute, igår kväll var det -7 och då var det 19 grader nere. Men vid -20 räcker det inte till.
 
Ser ut att vara ett väldigt fint hus! Som du är inne på så är det rätt stora värmeförluster genom ytterdörrar och burspråk och bra förslag med isolerglas om det går att få till, 2+1 eller ett 3-glas. Men för att förstå vilken skillnad det gör i innomhustemperatur måste man väga in hur många kvadratmeter tak, väggar, golv och övriga fönster du har.

Alternativet är ju som sagt att förstärka värmen med fler eller större radiatorer, med då måste det ju finnas kapacitet i resten av systemet. Du kunde överväga en tilläggsinstallation av en centralt placerad luftvärmepump.
 
  • Gilla
Bjarne 1
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ser ut att vara ett väldigt fint hus! Som du är inne på så är det rätt stora värmeförluster genom ytterdörrar och burspråk och bra förslag med isolerglas om det går att få till, 2+1 eller ett 3-glas. Men för att förstå vilken skillnad det gör i innomhustemperatur måste man väga in hur många kvadratmeter tak, väggar, golv och övriga fönster du har.

Alternativet är ju som sagt att förstärka värmen med fler eller större radiatorer, med då måste det ju finnas kapacitet i resten av systemet. Du kunde överväga en tilläggsinstallation av en centralt placerad luftvärmepump.
Ja det år ett vackert gammalt hus och jag vill bevara stilen och återskapa det som borde vara... t ex sätta in kakelugn på nedervåningen. Det är som sagt väldigt stora fönster och jag känner hur det drar därifrån. Dock kan det komma från ytan mellan fönster och vägg också, svårt att veta utan att bryta upp.
Jag vill inte byta ut några fönster eller dörrar då de är så vackra.
Min svärson föreslog också luftvärmepump men jag tycker det förstör utseendet på huset.
Kanske ska kolla med rörfirman om möjligheten till fler element. De var här och servade värmepumpen när jag precis flyttade in
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.