Det kan vara bra att veta att det finns andra typer av gränsmarkeringar än rör i mark. Andra exempel är:
RG - Rör i gjutning
RB - Rör i berg
Rs - Rör i sten
Rn - Råsten
 
Det står i artikeln att "...du får bygga 4,5 meter från tomtgräns. Bygger du närmare tomtgräns än så behövs även ett skriftligt grannmedgivande utöver bygglovet/bygganmälan."

Inte behövs det väl ett skriftligt grannmedgivande om det finns bygglov?!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Död åt alla parasiter som inte kan respektera andras mark. Vissa tror att de får tillträdesrätt till samhällsägd mark för att den ligger i anslutning till deras tomt och att dom klipper gräset åt kommunen på den delen.
 
De har tillträdesrätt där, precis som du har.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Död åt alla parasiter som inte kan respektera andras mark.
Är det fästingar du tänker på;)
 
  • Haha
Jontha och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Vad innebär detta konkret:

Vad händer om grannen säger nej på din förfrågan? Vilken laglig rätt återstår då? Handlar den lagliga rätten endast om planteringssteget?
Du har inte rätt att beträda grannens mark utan dennes medgivande så då vet du.
 
  • Gilla
linuhage
  • Laddar…
Ok, så artikeln är missvisande. Om man är inbjuden eller tillåten att gå in på någons tomt så får man gå in på någons tomt. Huruvida man har planterat en häck eller inte, har inte något med saken att göra.
 
A arkTecko skrev:
Det står i artikeln att "...du får bygga 4,5 meter från tomtgräns. Bygger du närmare tomtgräns än så behövs även ett skriftligt grannmedgivande utöver bygglovet/bygganmälan."

Inte behövs det väl ett skriftligt grannmedgivande om det finns bygglov?!
Nej, det behöves inte. I vissa situationer har grannen rätt att bli hörd innan ett beslut tas, men grannen har ingen vetorätt. Det finns inte heller krav på att godkännande från granne ska vara skriftligt, men det är något som byggnadsnämnden rekommenderar för att undvika tvister i framtiden. I artikeln finns flera felaktigheter, iaf när det gäller frågor om bygglov och anmälan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag lägger till det. 👍🏻

Begreppen används ofta synonymt, men den stora majoriteten söker på "tomtgräns" när man letar information, så det var därför jag valde det.
Att majoriteten använder en benämning behöver inte betyda att den är rätt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A
Jag brukar varje morgon gå ut till tomtgränsen endast iförd lederhosen, släppa min morgonskvätt för att hålla grannens flugor borta från min tomt och sen bara stå där med tummarna innanför hängslena tills telefonen ringer.
Det är därvidlag mycket viktigt att veta exakt var denna normalt sett osynliga gräns förväntas vara så att flugorna inte träder över.
Om grannen är iförd stövlar så är denne välkommen över i tid och otid.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nä, jag skrev att man inte behöver hävda hela fastigheten som tomt, har man ett berg eller en liten skogsdunge behöver man knappast ta bort den och anlägga en klippt gräsmatta vilket normalt ses som "hävdad tomt"
Min tomt hävdas av en dubbelpipig hagelbössa 4 dagar i veckan , gissa vilka?
 
A
F fribygg skrev:
Även om man har en fastighet på 2000m2 behöver man ju inte hävda hela som tomt.
Jag har 200.000 fan ta den som i den beträder
 
electroluxaren skrev:
Jag har 200.000 fan ta den som i den beträder
20 ha som du hävdar som tomt, klipper gräset osv ? Att du har en fastighet på 20ha gör att man normalt kan passera, plocka bär osv utan att riskera störa din hemfrid.
 
A
F fribygg skrev:
20 ha som du hävdar som tomt, klipper gräset osv ? Att du har en fastighet på 20ha gör att man normalt kan passera, plocka bär osv utan att riskera störa din hemfrid.
Ja den ansas som en tomt
trespassers will be shot survivors shot again
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
stavee
Redaktionen Redaktionen skrev:
Att känna till var tomtgränsen går och vilka regler som gäller kan vara avgörande både för att undvika konflikter med grannarna och för att kunna nyttja din fastighet på bästa sätt. Här får du reda på vilka rättigheter och skyldigheter du har vid tomtgränsen.

Du kan läsa artikeln här: Var går tomtgränsen och vad får jag göra i tomtgräns? - 11 frågor om tomtgräns
Mycket informativt. Tack.
När jag loggade in på Lantmateriet ser jag fem lån på min fastighet, från länge sedan. Borde jag vara orolig?

(Jag köpte den här fastigheten 2017)
Tabell över låneintäckningar, fem poster, totalt belopp 216 750 SEK, datumpantbrev noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.