Hej,

Jag har blivit med ett hus där det sitter 400V elradiatorer, alltså kopplade med två fasledare (och en jord, men ingen nolla).

Huset har 4 st sådana elradiatorer, kopplade i en trefasgrupp. Jag har inte kollat inkopplingen på varje radiator, men antar att man fördelat lasten över de olika faserna.

Om jag vill styra dessa radiatorer med KNX (alltså bara on/off för alla radiatorer samtidigt), behöver jag då en speciell aktor för att det är 400V? Eller kopplar man helt enkelt en fas per aktorutgång i en "vanlig" aktor, och ser till med logik att alla tre utgångarna slås på och av samtidigt?

Jag har vid Googling inte hittat några dedikerade 400V-aktorer. Jag har sett att vissa aktorer har 230V angivet som maxspänning, och andra anger både 230V och 400V. Gissar att jag då behöver en av det sistnämnda slaget, om det ska kopplas som jag beskriver ovan.

(For the record - jag kommer låta en behörig elektriker installera detta. Men jag vill vara påläst och kunna diskutera produktval med honom, därav min fråga här.)

En kontaktor mellan säkringarna och utgående ledningar ut, då klipper du alla värme i ett stycke, När kontaktorn drar så blir varje element sin egen individ ( klart om dom har termostater ) Har du en central med automatsäkringar och plats över i den. kontaktorn sättes då i centralen, den kan du styra med vad som helst, ha då 230 V på spolen, finns även 24 V AC och DC spolar men lite överkurs att ta det sista. DEt går att styra med en mellanliggande termostat för lägst temp med och då ska den vara paralellt med din styrning. Du stänger med KNX kontaktorn faller och termostaten tar över.

• Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En kontaktor mellan säkringarna och utgående ledningar ut, då klipper du alla värme i ett stycke, När kontaktorn drar så blir varje element sin egen individ ( klart om dom har termostater ) Har du en central med automatsäkringar och plats över i den. kontaktorn sättes då i centralen, den kan du styra med vad som helst, ha då 230 V på spolen, finns även 24 V AC och DC spolar men lite överkurs att ta det sista. DEt går att styra med en mellanliggande termostat för lägst temp med och då ska den vara paralellt med din styrning. Du stänger med KNX kontaktorn faller och termostaten tar över.
Tack så mycket! Bra förslag med kontaktor. Blir dessutom en billig lösning - en sådan kontaktor verkar kosta ca 300 kr när jag googlar, och det tar då bara en KNX-utgång i anspråk för att styra den.

Termostatfunktionen tänkte jag lägga i KNX-logik. Temperaturgivare finns redan på plats.

Har du en automatcentral, så tänk till, det är inte mycket till höjd i dom. men det finns kontaktorer som passar i dom. Mini värmekontaktorer och tål hög ström

J jonaserik skrev:
Har du en automatcentral, så tänk till, det är inte mycket till höjd i dom. men det finns kontaktorer som passar i dom. Mini värmekontaktorer och tål hög ström
Osäker på vad som menas med "automatcentral". Jag har ett plåtskåp från Hager, med totalt ett 50-tal modulplatser, och tillräckligt många lediga för detta.

Denna hittade jag, till exempel. Tycker den bör passa - den ser inte ut att vara högre än de KNX-prylar som redan finns i skåpet (eller inte väsentligen högre än en vanlig säkring heller, om jag tolkar bilden rätt):
https://www.energibutiken.se/sv/eli...ontaktor-2-moduler-3-faser-6940092491055.html

Det med automat är detsamma som modul, i bland skriver man automat när man inte vet vad
motståndaren är för en 🙂🙂 och i bland modul. Så då är du hemma som man kallar det och en bra karl reder sig själv 🙂🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.