Jag tycker det är viktigare att känna till var fastighetsgränsen går, än var tomtgränsen går. (Även om det i tättbebyggt område ofta är samma sak).
 
  • Gilla
-MH- och 9 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tycker det är viktigare att känna till var fastighetsgränsen går, än var tomtgränsen går. (Även om det i tättbebyggt område ofta är samma sak).
Du har helt rätt @b8q . Så länge man håller sig på sin egen fastighet kan man ju hävda i princip hur mycket eller lite man vill som tomt förutsatt att man inte besväras av de rigida strandskyddsreglerna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Skillnaden mellan fastighet och tomt är det många som inte vet.
För i tättbebyggt område är det samma sak. Men det är lite klurigt att förklara för dessa när man pratar om sin x antal hektar fastighet fast tomten bara är 2000kvm

Tycker nog att man kan lägga till ett stycket om det.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 2 till
  • Laddar…
40.000 för att få utmärkt gräns? Jag som hade tänkt att få hjälp av någon att märka ut tomtgränsen 😢
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
För i tättbebyggt område är det samma sak. Men det är lite klurigt att förklara för dessa när man pratar om sin x antal hektar fastighet fast tomten bara är 2000kvm
Även om man har en fastighet på 2000m2 behöver man ju inte hävda hela som tomt.
 
P
F fribygg skrev:
Även om man har en fastighet på 2000m2 behöver man ju inte hävda hela som tomt.
sa jag det eller?
Det där var mina siffror
 
P PappasHammare skrev:
sa jag det eller?
Det där var mina siffror
Nä, jag skrev att man inte behöver hävda hela fastigheten som tomt, har man ett berg eller en liten skogsdunge behöver man knappast ta bort den och anlägga en klippt gräsmatta vilket normalt ses som "hävdad tomt"
 
S Stabbsson skrev:
40.000 för att få utmärkt gräns? Jag som hade tänkt att få hjälp av någon att märka ut tomtgränsen 😢
en juridiskt bindande gränsmarkering: 40000
en icke juridiskt bindande gränsmarkering: 4000

typ så
 
Det verkar som om man faktiskt behöver grannens medgivande även när man bygger altan/terrass ända ut till tomt/fastighetsgräns ÄVEN om denna inte är högre än ett par decimeter. Har jag missuppfattat detta?
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Skillnaden mellan fastighet och tomt är det många som inte vet.
För i tättbebyggt område är det samma sak. Men det är lite klurigt att förklara för dessa när man pratar om sin x antal hektar fastighet fast tomten bara är 2000kvm

Tycker nog att man kan lägga till ett stycket om det.
Jag lägger till det. 👍🏻

Begreppen används ofta synonymt, men den stora majoriteten söker på "tomtgräns" när man letar information, så det var därför jag valde det.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Hela artikeln är ju oanvändbar då den inkonsekvent blandar ihop tomt och fastighet.
 
  • Gilla
Eld och 4 till
  • Laddar…
Vad innebär detta konkret:

Du har dock enligt lag rätt att plantera en häck i tomtgräns och beträda grannens mark (efter förfrågan från ditt håll) för att sköta om den.
Vad händer om grannen säger nej på din förfrågan? Vilken laglig rätt återstår då? Handlar den lagliga rätten endast om planteringssteget?
 
yonna yonna skrev:
Det verkar som om man faktiskt behöver grannens medgivande även när man bygger altan/terrass ända ut till tomt/fastighetsgräns ÄVEN om denna inte är högre än ett par decimeter. Har jag missuppfattat detta?
Ja, så kan man uppfatta artikeln. Det är dock helt fel uppfattat. Ingen vidare bra artikel i mitt tycke.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
F
S Stabbsson skrev:
40.000 för att få utmärkt gräns? Jag som hade tänkt att få hjälp av någon att märka ut tomtgränsen 😢
Kanske billigare att chansa bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.