A atomlab skrev:
Problemet är väl att det inte går plats en vägg där mellan. Kanske en glasvägg som kan vikas in men det är inte heller tillåtet.

Måste vara en fast väg golv till tak.
Det är en glasvägg som kan vikas in, enligt byggfirman ok enligt bkr.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Lösningen är en 40 cm kommod.

Förslaget ovan från elektrikern kommer inte funka. Vart skall cisternen placeras?
I det kaklade luftrummet vad jag förstår.
 
RoTe
B Byggchrissi skrev:
Jag vet inte hur ritningen ska hjälpa mig nu?? Nu handlar det om att lösa ett problem som är rätt uppenbart! Vad vill du med ritningen? Som jag sagt tidigare var hantverkaren inte nöjd med min ritning, ville ha plats till tvättmaskin och den har gjorts om ett antal gånger. Till slut har det varit kompromisser med hantverkaren som i verkligheten har blivit käpprätt åt helvete, som någon beskrev det. Nu försöker jag lösa det med ytterligare en kompromiss, vägghängd toalett, och det är det denna fråga handlar om. Inget annat! Jag behöver inte hjälp med att rita om badrummet, men tack ändå!
Varför inte börja med en seriös ritning som visar vad DU vill ha och sedan låter du en hantverkare göra om och göra rätt. Varför vill du leva med ett badrum som inte är som du vill ha det i 30 år framöver?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Detta är inte ritningen, bara för att snabbt demonstrera hur saker ska stå i förhållande till varandra och att där finns utrymme för allt att få plats, på längs 2,7 m.
Är det inte snabbare att lägga upp ritningen än att göra en ny skiss?
Utan en korrekt måttsatt ritning förstår varken vi i tråden eller din hantverkare hur du ville ha det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
B Byggchrissi skrev:
Denna tråd kommer nog gå till historien som den mest bisarra…
Håller med, men inte av samma anledning jag tror du tänker på ...

Ska folk kunna hjälpa med tips för din röra av kompromisser behövs mått så vi vet vad vi har att röra oss inom. Annars är du snart där igen, med ännu en märklig ändring, och ännu ett kärvt resultat
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Eftersom den som åsyftas som hantverkaren i mina inlägg hittat in här och som jag har ett väldigt ansträngt förhållande så väljer jag att avsluta mitt följande av tråden här. Ger ingen mening när jag inte vet om kommentarerna är i välmening. Tackar för de synpunkter jag fått, en del tåls att tänka på. Men konfererar framöver personer jag kan se.
 
  • Gilla
BigR och 4 till
  • Laddar…
Märkligt att man vill ha hjälp men inte tillhandahålla information som efterfrågas för att kunna ge hjälp.

Lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Märkligt att man vill ha hjälp
Eftersom hantverkaren ifråga började delta i tråden är det inte konstigt att TS lämnar😉.
 
  • Gilla
  • Haha
Huaooja och 11 till
  • Laddar…
Då denna nyproduktion ändå inte uppfyller tillgänglighetskraven så finns det plats att flytta toalettstolen (men det borde har gjorts tidigare). Gissar jag rätt har du 20x20 kakel dvs minst 50 cm mellan vägg och centrum på stolen där det kan vara 40 cm utan att det känns trångt.
Dusch 90, tvättmaskin 60, handfat 60, toa 80 blir 2,9 så ja det blir trångt.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Jag hade försökt få till inbyggd vägghängd toalett i hylla.
Denna hylla kan ni göra bredare så den täcker avloppet vid kommoden och sen bredare åt andra hållet och sen centrera toaletten utifrån hyllan.

Lite osäker om detta går att få till med avlopp och sånt, men detta hade gjort en ganska snygg lösning utan att rör och sånt syns.

Toalett i ett modernt badrum med vita väggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eftersom hantverkaren ifråga började delta i tråden är det inte konstigt att TS lämnar😉.
Ändå konstigt att inte relevant information kommer fram i tråden.
Istället ritar man upp något i telefonen...

Verkar vara en klassiker här på byggahus.
 
  • Gilla
MorpH och 10 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Bra fråga. Det har jag också undrat över. Ritningen som är till en gäststuga i attefallshus har jag själv gjort men med övertalan från hantverkaren gjort om för att få plats till tvättmaskin vilket jag från början tänkt att avstå. Utrymmet är långsmalt ca 1,45x2,70. Längst in till vänster finns Duschhörna och tvättmaskin, rakt fram (från bilden sett) finns handfat och till höger om denna toalett. Jag har gått i stå i samtalen med hantverkaren som är ansvarig för bygget. Det finns två lösningar som jag kan se, antingen byta till 40 cm handfat men fortfarande rätt tajt mellan handfat och toa och jag får lösa den överflödiga platsen till höger om toaletten med högskåp. Andra alternativet som elektrikern föreslog var att bygga en vägghängd toa och gillar detta bättre om det blir som jag tänker mig. Vet inte om toan kommer hänga längre ut från väggen än vanlig toa, för längst till höger finns dörren som är 80 bred. Hantverkaren har gjort lösningar som ska vara handikappsanpassade även om ingen av oss idag har behov för det. Har inte helt förstått om det är därför han valt att ha så mycket plats till höger. Känner mig överkörd. Förstår att badrummet ska göras efter särskilda riktlinjer men framgår inte helt om det var absolut nödvändigt att ha toaavloppet så långt till vänster. Uppfattar det som att det var lite överilat.
Kan du inte flytta komoden åt vänster?
 
Det är svårt att ta en TS seriöst när man ändrar historien efter vägen och frånhåller sin del i problemet. Jag vet att det inte alltid går att följa alla praxis på grund av förutsättningar som funnits historiskt samt av utrymmes begränsningar som finns. Just här och nu så är nog ett alternativ att dra ner på storleken på kommod alternativt bygga en låda för en vägghängd toalett om nu en sådan går att ansluta med så snäva böjjar(?). Men på den sistnämnda så tillkommer kostnader då en vägghängd toalett kostar bra mycket mer än en oridnarie samtidigt som det tillkommer kostnader att kakla in denna. Men jag tror nog det skulle kunnat vara en lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
RoTe
A Alexn72 skrev:
Ändå konstigt att inte relevant information kommer fram i tråden.
Istället ritar man upp något i telefonen...

Verkar vara en klassiker här på byggahus.
Klassikern är "jag har klantat mig hur skyller jag detta på någon annan".
 
  • Gilla
Violina och 13 till
  • Laddar…
B Byggchrissi skrev:
Elektrikern föreslog en lösning där man kaklar in avloppsröret och en bit upp, ungefär lika högt som en toalettstol och sedan hänger sitsen från den. Så det blir som en vägghängd toalett. Trodde först det var det du menade men kanske inte. Hade svårt att se länken.
Bifogar en enkel skiss. Den typen av stol i inlägg #40 har utloppet bakåt istället för rakt ner. Detta förslaget kan bli helt okej med betydligt mindre arbete än att bygga upp en kaklad konstruktion med vägghängd sits.
 
  • En krukväxt på rött stol bredvid en toalett. Digital illustration med färgglada enkla avbildningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
MorpH och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.