Pumpen som pumpar upp vattnet från brunnen till hydropressen startar inte.
Först gick den hela tiden. Ändrade lite i förhållandet mellan start och stopp och då stannade den efter en stund i alla fall. Efter det vill den inte gå igång hur jag än skruvar på startsidan.
Mäter jag på inkommande (vänstra sidan på tryckströmställren) har jag ström på alla tre faser. . Mäter jag på högra sidan (där motorn är inkopplad) har jag ingen ström. Ska det vara så att högersidan/motorsidan bara har ström när tryckatrömställaren ger "signal"?
Har svårt att lista ut om pumpen gett upp eller om det är tryckströmställaren?

Några råd?

Motorskyddet löser inte ut.

• Kompressor med elektriska komponenter och fjädrar, motorkapac, röd tank, på en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste finnas spänning plintarna som driver motor om motorn skall starta, har du ingen spänning där så går inte motorn och problemet sitter i pressostaten eller rörledningen till pressostaten och att bälgen som styr omkopplingen kanske är full av skit som hindrar dess rörelse.

pressostaten ser lite tärd av korrosion och kontaktytorna kanske är så slitna att man riskera driva motorn med en saknad fas och annat, så jag skulle nog köpa en ny pressostat och samtidigt också plocka på en manometer så att man ser vattentrycket om du inte har en sådan i annan del av rummet - att bara gissa och tro brukar inte bidra till konstruktiv felsökning...

motorskydd brukat tyvärr sällan fungera när de verkligen behövs för att skydda motorn - antingen för att strömstyrkan är ställd för högt upp eller att det beckat ihop i mekaniken och löser inte ut trots kraftig överström. Med tanke att pressotaten ser lite gisten ut så ser förmodligen motorskyddet inte så mycket bättre ut och rekommendera att också motorskyddet byts ut i samband med ny pressostat och att strömmen sätts väldigt tight till att nästan vilja lösa ut även när pumpen arbetar normalt - det är också viktigt att motorskyddet löser ut fort vid fasfel/saknad fas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.