AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det lockar iallafall 95 procent juniora.
Ja, inte fan går vi som är gamla och bittra på sån skit
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte så enkelt jämföra löner. Tex har ju kvinnor lägre lön än män. Om man inte tittar närmare så kan man tro det existerar diskriminering, men det gör det ju inte. Samma med din naiva jämförelse. Den säger faktiskt ingenting om man inte jämför tex yrkesroll osv.
Nu gällde det ju faktiskt de företag som betalar ut mest i lön per anställd (eller något liknande) i Sverige oavsett kollektivavtal eller inte. Jag har inte sett någon redovisa att 90 % av top 10-företagen saknar kollektivavtal eller något liknande. Det är väl något sånt som behövs för att visa att man normalt kan få bättre lön genom att jobba på företag som saknar kollektivavtal.

Så kläm fram lite fakta själv i stället för att komma med vad du tror och anekdotisk bevisföring!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, inte fan går vi som är gamla och bittra på sån skit
Ain't nobody got time for that. Jobbar på mina GitHub projekt och andra projekt
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det här med jämföra löner är svårt speciellt för vissa vänsterdamer. Inte bara birigtta tex Veronika palm har också svårt inse man inte kan jänföra lagerarbetare i privat regi och sjuksyrror i offentlig regi

[media]
Gillar att Palm drog upp rasbiologi mot slutet... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Gillar att Palm drog upp rasbiologi mot slutet... 😂
Den som först nämner Hitler förlorar 😂
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Gillar att Palm drog upp rasbiologi mot slutet... 😂
Bet inte på David :)
 
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bet inte på David :)
Han är väl ändå cancellerad och stämplad högerextrem idag? Blev ju av med jobbet å grejer... Som sig bör i Wokismens högborg.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Han är väl ändå cancellerad och stämplad högerextrem idag? Blev ju av med jobbet å grejer... Som sig bör i Wokismens högborg.
Sådan är den vänstern, fascistisk
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Allra svårast brukar det vara för herrar mitt i karriären på yttersta högerkanten. Erfarenheten visar att många av dem inte klarar de fyra enkla räknesätten och inte har en aning om verkliga levnadskostnader och aldrig har satt sig in i vad som ligger bakom begreppet omkostnader för inkomstens förvärvande. Procenträkning och ränteberäkningar är lika främmande för dem som att räkna uppskjutningsbanan för en månraket med räknesticka.
som verklig högerextremist så vill jag invända mot att du insinuerar att Anders skulle vara på yttersta högerkanten, hans åsikter kan i bästa fall benämnas lätthöger!

Kom inte här och försök göra honom bättre än vad han förtjänar!
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
M
RoTe RoTe skrev:
Gillar att Palm drog upp rasbiologi mot slutet... 😂
Jag gillar att man skickar den mest obildade och korkade kvinnan man kunde hitta för att argumentera att kvinnors löner är lägre än mäns på grund av diskriminering! Man får beundra Eberhard som ändå försöker föra någon form av dialog med en hysteriskt skrikande galning som hela tiden försöker byta ämne och hittar på åsikter han inte har.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte jag som tog upp de två finansföretagen och jag tog bara upp Huawei för att någon påstod att det inte var relevant med finansföretag.
Nej men det är du som klänger dig kvar i halmstrået.
BirgitS BirgitS skrev:
Hela denna sidodiskussion kom upp just för att någon/några påstod att facket alltid förhindrar ovanligt höga löner och alltid ser till att lönerna hamnar i mitten. Om det vore sant så skulle det förstås gälla även de två finansföretagen och Huawei.
Det är väl inte att att facket förhindrar ovanligt höga löner som skrivits. Det som skrivits är att effekten av ett kollektivavtal ofta innebär kraftigt minskade löneskillnaden. De riktigt duktiga får mindre och övriga något mer.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag har också erfarenheter när facket vill premiera de som ligger lägre i lön. Så de ska "komma ikapp". Någon slags idé om att alla ska tjäna lika mycket, oavsett prestation.

Det är en god tanke om man vill dränera en arbetsplats på de medarbetare som presterar bäst.
Det är vänsterns stora dröm om medborgarlöner
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl inte att att facket förhindrar ovanligt höga löner som skrivits. Det som skrivits är att effekten av ett kollektivavtal ofta innebär kraftigt minskade löneskillnaden. De riktigt duktiga får mindre och övriga något mer.
Normalisera betyder väl att se till att lönerna blir normala jämfört med andra företag. Annars finns det liksom ingen anledning att påstå att företag med kollektivavtal inte finns i lönetoppen.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej men normen är anslutna bolag tenderar att normalisera lönerna. Tex finnns det inget ansluten bolag i lönetoppen i Sverige.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalisera betyder väl att se till att lönerna blir normala jämfört med andra företag. Annars finns det liksom ingen anledning att påstå att företag med kollektivavtal inte finns i lönetoppen.
Var har jag skrivit normalisera? Du blandar citat hej vilt så det blir svårt att följa.

Jag påstår inget. Jag skriver av erfarenhet, se tidigare inlägg där jag redogör för hur det fungerat. Någon väldigt många här känt igen sig i.

Hur en kommunistisk diktatur driver sina spionföretag medger jag dock att jag har mindre bra koll på. Men det kanske du kan redogöra för eftersom du talar så varmt om ett ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normalisera betyder väl att se till att lönerna blir normala jämfört med andra företag. Annars finns det liksom ingen anledning att påstå att företag med kollektivavtal inte finns i lönetoppen.
Du kan ju inte se till hela bolaget säger ju exakt noll. Speciellt på ett filialföretag som Huawei sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.