BirgitS
A ajn82 skrev:
Huawei har enligt dem själva 207 000 anställda, så ja 337 anställda är försvinnande litet i den här branschen.
[länk] Fact Sheet&text=Bring digital to every person,a fully connected, intelligent world.&text=At the end of 2022,in 2022 according to Forbes.
Naturligtvis är det en mycket liten del av alla deras anställda men det är inget småföretag med svenska mått mätt och skulle vara extremt mycket med 337 anställda om det bara var säljare med chefer för det mycket lilla nordiska marknaden.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Märker du inte hur det hela tiden kommer undanflykter i stället för att ta in att facket accepterar att företag med kollektivavtal betalar ut ovanligt höga löner?
Det beror på att du griper efter halmstrån och tar upp diverse avarter och speciallösningar. Det är ju inget problem för huawei att betala hur mycket som helst när målet med företaget är spioneri, inte vinst, och är uppbackad av världens andra största ekonomi. Kostnaden för kollektivavtal spelar då heller ingen roll eftersom det tjänar ett helt annat syfte än tänkt. Nämligen att få företaget att verka juste.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Det intressanta i fallet med SEBs och Nordeas trading avdelningar vore att hitta lönestatistik på motsvarade hos andra företag som inte är kollektivavtalsanslutna. Men jag gissar att inte alla banker delar upp verksamheten på det sättet, och inte alla nödvändigtvis redovisar löenstatistik heller?

Att visa branscher har högre löner än andra är ju ingen nyhet, och finans har alltid en tendens att toppa där. Men när vi pratar löner > 1.5 MSEK känns det inte heller relevant, det är en så liten andel av arbetskraften som befinner sig på de positionerna. Det intressanta är ju att jämföra den typen av tjänster där en bred del av befolkningen befinner sig, och där jämföra mellan kollektivavtalsanslutna företag och inte.
Jag är inte alls säker på att @AndersMalmgren s hypotes håller, jag tror att den observationen snarare är baserad på småföretag och större företag. I det här fallet räknar jag upp till ett par hundra anställa som småföretag.

När det blir större tror jag det av naturliga skäl är svårare att få till speciallösningar, den närmsta chefen har inte så mycket att säga till om, utan det är centrala HR processor osv som styr. Sen misstänker jag att korrelationen mellan större företag och kollektivavtalsanslutning är ganska hög, så att det är svårt att särskilja effekterna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vadå eller?
Visar det att det går att kombinera höga löner och kollektivavtal inom den tekniska sektorn eller inte?
Det är ju det som det gäller.

Enligt listan jag länkade till var det 337 anställda. Men oavsett antalet anställda och typ av jobb så visar det att det går att höga löner och kollektivavtal, eller hur?
Enligt deras info på Linkedin så arbetar de inom IT-tjänster och IT-konsulttjänster samt letar efter "aspiring tech innovators and problem solvers for Huawei Sweden Hackathon 2023".
Låter inte som ledningsgrupp och säljare, eller hur?
aspiring tech innovators precis bara juniora som vill jobba med fackanslutna bolag. För att lönerna är där efter. De där högre lönerna återfinnes du någonannans inom bolaget.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
aspiring tech innovators precis bara juniora som vill jobba med fackanslutna bolag.
Ung och naiv, underrättelseofficerens dröm 🤣

fast ska man vara sådan, så vill de säkert bygga en liten bas av folk som faktiskt jobbar med något för att få verksamheten att se bättre ut, så alla som jobbar där är säkerligen inte spioner
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det intressanta i fallet med SEBs och Nordeas trading avdelningar vore att hitta lönestatistik på motsvarade hos andra företag som inte är kollektivavtalsanslutna. Men jag gissar att inte alla banker delar upp verksamheten på det sättet, och inte alla nödvändigtvis redovisar löenstatistik heller?

Att visa branscher har högre löner än andra är ju ingen nyhet, och finans har alltid en tendens att toppa där. Men när vi pratar löner > 1.5 MSEK känns det inte heller relevant, det är en så liten andel av arbetskraften som befinner sig på de positionerna. Det intressanta är ju att jämföra den typen av tjänster där en bred del av befolkningen befinner sig, och där jämföra mellan kollektivavtalsanslutna företag och inte.
Jag är inte alls säker på att @AndersMalmgren s hypotes håller, jag tror att den observationen snarare är baserad på småföretag och större företag. I det här fallet räknar jag upp till ett par hundra anställa som småföretag.

När det blir större tror jag det av naturliga skäl är svårare att få till speciallösningar, den närmsta chefen har inte så mycket att säga till om, utan det är centrala HR processor osv som styr. Sen misstänker jag att korrelationen mellan större företag och kollektivavtalsanslutning är ganska hög, så att det är svårt att särskilja effekterna.
Vill de stora bolagen ha de bästa så får de flytta lönesättningen till närmaste chef.
 
Det här med jämföra löner är svårt speciellt för vissa vänsterdamer. Inte bara birigtta tex Veronika palm har också svårt inse man inte kan jänföra lagerarbetare i privat regi och sjuksyrror i offentlig regi

 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det här med jämföra löner är svårt speciellt för vissa vänsterdamer. Inte bara birigtta tex Veronika palm har också svårt inse man inte kan jänföra lagerarbetare i privat regi och sjuksyrror i offentlig regi

[media]
Allra svårast brukar det vara för herrar mitt i karriären på yttersta högerkanten. Erfarenheten visar att många av dem inte klarar de fyra enkla räknesätten och inte har en aning om verkliga levnadskostnader och aldrig har satt sig in i vad som ligger bakom begreppet omkostnader för inkomstens förvärvande. Procenträkning och ränteberäkningar är lika främmande för dem som att räkna uppskjutningsbanan för en månraket med räknesticka.

Tankarna går ju osökt till vissa figurer på vänsterkanten på 30-talet som var så ideologiskt förblindade att de var helt oförmögna att ta in information och hantera den.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Det beror på att du griper efter halmstrån och tar upp diverse avarter och speciallösningar. Det är ju inget problem för huawei att betala hur mycket som helst när målet med företaget är spioneri, inte vinst, och är uppbackad av världens andra största ekonomi. Kostnaden för kollektivavtal spelar då heller ingen roll eftersom det tjänar ett helt annat syfte än tänkt. Nämligen att få företaget att verka juste.
Det var inte jag som tog upp de två finansföretagen och jag tog bara upp Huawei för att någon påstod att det inte var relevant med finansföretag. Men det räcker bra med finansföretagen för att påvisa att det inte är någon motsättning mellan väldigt höga löner och kollektivavtal.

Hela denna sidodiskussion kom upp just för att någon/några påstod att facket alltid förhindrar ovanligt höga löner och alltid ser till att lönerna hamnar i mitten. Om det vore sant så skulle det förstås gälla även de två finansföretagen och Huawei.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte jag som tog upp de två finansföretagen och jag tog bara upp Huawei för att någon påstod att det inte var relevant med finansföretag. Men det räcker bra med finansföretagen för att påvisa att det inte är någon motsättning mellan väldigt höga löner och kollektivavtal.

Hela denna sidodiskussion kom upp just för att någon/några påstod att facket alltid förhindrar ovanligt höga löner och alltid ser till att lönerna hamnar i mitten. Om det vore sant så skulle det förstås gälla även de två finansföretagen och Huawei.
Om du hittar statistik för tex utvecklare på Huawei så finns det ju en möjlighet jämföra. Men som andra säger är ju detta en filial och kan bli vilseledande.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
aspiring tech innovators precis bara juniora som vill jobba med fackanslutna bolag. För att lönerna är där efter. De där högre lönerna återfinnes du någonannans inom bolaget.
På vilket sätt menar du att företaget skulle hitta säljare på ett Hackaton?
Enligt dig består ju företaget bara av ledningsgrupp och säljare.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Huawei sverige verkar ju vara superlitet säkert bara ledningsgrupp och säljare med provision.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du hittar statistik för tex utvecklare på Huawei så finns det ju en möjlighet jämföra. Men som andra säger är ju detta en filial och kan bli vilseledande.
Jag är fullkomligt nöjd med att visa på att företag med kollektivavtal kan betala ovanligt höga löner, helt klart att facket inte alltid strävar efter att hålla nere lönen för de högst betalda.

Allt måste inte handla om din privata situation. Det är så man kan undra om det är det enda du kan förstå.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är fullkomligt nöjd med att visa på att företag med kollektivavtal kan betala ovanligt höga löner, helt klart att facket inte alltid strävar efter att hålla nere lönen för de högst betalda.

Allt måste inte handla om din privata situation. Det är så man kan undra om det är det enda du kan förstå.
Det är inte så enkelt jämföra löner. Tex har ju kvinnor lägre lön än män. Om man inte tittar närmare så kan man tro det existerar diskriminering, men det gör det ju inte. Samma med din naiva jämförelse. Den säger faktiskt ingenting om man inte jämför tex yrkesroll osv.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att företaget skulle hitta säljare på ett Hackaton?
Enligt dig består ju företaget bara av ledningsgrupp och säljare.
Ett hackathon är nog i första hand ett se som ett PR event för att skapa varumärke hos målgruppen
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ett hackathon är nog i första hand ett se som ett PR event för att skapa varumärke hos målgruppen
Det lockar iallafall 95 procent juniora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.