Senn Senn skrev:
Denna är bra läsning till dere alla
Ser du något där om gardinstänger och taklampor? 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Senn Senn skrev:
Denna är bra läsning till dere alla:

[länk]

Och som borde öppna en söta brors hjärna, iallafall lite... 🤪
solur är intressant… undrar hur många det finnas totalt i Sverige?
 
Senn
Alfredo Alfredo skrev:
Ser du något där om gardinstänger och taklampor? 😉
Ja, om du läser noga hur konteksten er skrivit sitat "_Exempel_ på byggnadstillbehör som du måste lämna kvar" sitat slut. Dom lister upp eksempler, dvs det ville blitt en pokkers lång lista om alt skulle blivit nevnt. Derfor tar dom bara med eksempler, you see??
Kan ta ett eksempel, om en tak lampa henger i en krok så er den inte ett byggnadstillbehör - derimot, er selve taklampan skruvat fast i taket, på lik linje som en brannvarsel da blir det ett byggnadstillbehör😉
 
Senn Senn skrev:
Ja, om du läser noga hur konteksten er skrivit sitat "_Exempel_ på byggnadstillbehör som du måste lämna kvar" sitat slut. Dom lister upp eksempler, dvs det ville blitt en pokkers lång lista om alt skulle blivit nevnt. Derfor tar dom bara med eksempler, you see??
Kan ta ett eksempel, om en tak lampa henger i en krok så er den inte ett byggnadstillbehör - derimot, er selve taklampan skruvat fast i taket, på lik linje som en brannvarsel da blir det ett byggnadstillbehör😉
Takarmaturer som sitter fast monterade såsom lysrör eller vissa plafonder ingår i fastigheten, bänkbelysning och liknande ingår, vanliga lamparmaturer som hakas fast i krokar i taket och enklare hängande lampor ingår inte.
gardinstången ingår inte, däremot krokarna på väggen….
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
Johanbogg Johanbogg skrev:
Takarmaturer som sitter fast monterade såsom lysrör eller vissa plafonder ingår i fastigheten, bänkbelysning och liknande ingår, vanliga lamparmaturer som hakas fast i krokar i taket och enklare hängande lampor ingår inte.
gardinstången ingår inte, däremot krokarna på väggen….
Hur är det med spotlights i taket?
 
TRJBerg
I slutändan handlar sådana här gränsfall (?) om praxis och sedvana. Såvida inte något varit uppe i HD.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur är det med spotlights i taket?
Anses monterade för stadigvarande bruk så de ska sitta kvar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Johanbogg Johanbogg skrev:
Anses monterade för stadigvarande bruk så de ska sitta kvar
Spännande…
Sålde huset för att par år sedan och då berättade mäklaren om att han hade dagen innan vi skrev råkat ut för en försäljning där säljaren hade valt och ta med sig sina spotlights ur alla rum som hade detta. Detta var på grund av att köparen och säljaren inte hade vart överens om en massa saker. Och där köparen hade upplevts åpen.
Och mäklarens bedömning var att han får ta med sig dessa men måste lämna kvar kablage och dimmer men själva armaturen i sig kunde han inte se sig tillhöra huset…
Man kan tycka mycket om detta och mäklaren sa att sista sittningen med nyckelöverlämning och slutbetalningen med båda parter var den tystaste han någonsin hade haft.😂
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Spännande…
Sålde huset för att par år sedan och då berättade mäklaren om att han hade dagen innan vi skrev råkat ut för en försäljning där säljaren hade valt och ta med sig sina spotlights ur alla rum som hade detta. Detta var på grund av att köparen och säljaren inte hade vart överens om en massa saker. Och där köparen hade upplevts åpen.
Och mäklarens bedömning var att han får ta med sig dessa men måste lämna kvar kablage och dimmer men själva armaturen i sig kunde han inte se sig tillhöra huset…
Man kan tycka mycket om detta och mäklaren sa att sista sittningen med nyckelöverlämning och slutbetalningen med båda parter var den tystaste han någonsin hade haft.😂
Lär ha varit utanpåliggande spotlights då? Kan inte tänka mig att någon rimlig mäklare skulle anse att infällda spotlights skulle vara flyttbart gods
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Johanbogg Johanbogg skrev:
Lär ha varit utanpåliggande spotlights då? Kan inte tänka mig att någon rimlig mäklare skulle anse att infällda spotlights skulle vara flyttbart gods
Nej det var infällda i gipstak.
Han sa att detta har hänt fler gånger. mäklaren i fråga var en bankjurist i sina tidigare dagar i karriären och skolade om sig efter tio år som jurist till mäklare…
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej det var infällda i gipstak.
Han sa att detta har hänt fler gånger. mäklaren i fråga var en bankjurist i sina tidigare dagar i karriären och skolade om sig efter tio år som jurist till mäklare…
Jurist är ju ingen skyddad titel så det ger jag inte mycket för, jag har träffat ”jurister” som inte haft mer utbildning än en distansutbildning på någon vecka för att komplettera sin existerande icke-relevanta utbildning.

Andra jurister ser det ju mer som mig https://lawline.se/answers/ingar-spotlights-i-begreppet-byggnadstillbehor

skulle man dra det där till rätten är jag 99.9% säker på att de skulle se infällda spots som byggnadstillbejör
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Johanbogg Johanbogg skrev:
Jurist är ju ingen skyddad titel så det ger jag inte mycket för, jag har träffat ”jurister” som inte haft mer utbildning än en distansutbildning på någon vecka för att komplettera sin existerande icke-relevanta utbildning.

Andra jurister ser det ju mer som mig [länk]

skulle man dra det där till rätten är jag 99.9% säker på att de skulle se infällda spots som byggnadstillbejör
Han hade dock juristexamen så utbildad är han… jag ger mig inte in i och säger vem som hade vunnit i en domstol det får andra göra... men det visar hur enkelt det tolkas olika och alla uppfattar saker till sin egna fördel vilket är naturligt…
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Slangvinda v


Stegen är inte bara för sotning utan för den återkommande tillsynen utav sitt egna hus med
Misslyckades du med att citera och skriva svar?
 
R
elpaco elpaco skrev:
Misslyckades du med att citera och skriva svar?
En miss den skulle inte vara med😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.