879 läst · 14 svar
879 läst
14 svar
Luft luft -knas
Hej, givetvis bytt jobb och får ingen lön första månaden, börjar blir under nollan och lvp funkar inte, den startar, men stängs av med felkod, kretskort eller kompressor, efter många försök, så funkade den några timmar, sen samma problem igen, nu startar den bara en kort stund sen får jag felkod, saken är den att det kan komma olika felkoder varje gång, så jag tänker..... kan det vara värt att testa att värma alla kallödningar och se om det är nån spricka eftersom den verkar har fått fnatt?
Planlös felsökning och slumpvisa åtgärder brukar bli långdraget och dyrt.
Notera och visa oss alla felkoder istället. Läs av manometer och termometer så finns det en chans att få veta vad felet är.
Felkoder kommer inte utan orsak.
Notera och visa oss alla felkoder istället. Läs av manometer och termometer så finns det en chans att få veta vad felet är.
Felkoder kommer inte utan orsak.
Jag hade ett liknande problem med en ford en gång. Ett veritibelt karnivaljippo av varningslampor, motorlampor, felkoder via obd:n satte bilen i felsäkert läge (ingen turbo och väldigt begränsad acceleration).
Tre olika verkstäder dömde ut all elektronik (ink ford) och gav priser på reparation långt över bilens värde. Så med det i åtanke gjorde jag precis som du tänker, demonterade kretskortet bakom hastighetsmätaren och lödde om i princip alla lödpunkter. Det tog kanske en timme och det gick väl åt 10-20cm lödtenn, så och bilen har fungerat i fyra år utan att felkoder sedan dess..
Jag har även skakat liv i en lvp som ”dött” genom att byta en dold glassäkring på ett kretskort på inomhusenheten.
Dåligt lödtenn är ett faktum. Om det gäller i ditt fall vet jag inte såklart.
Tre olika verkstäder dömde ut all elektronik (ink ford) och gav priser på reparation långt över bilens värde. Så med det i åtanke gjorde jag precis som du tänker, demonterade kretskortet bakom hastighetsmätaren och lödde om i princip alla lödpunkter. Det tog kanske en timme och det gick väl åt 10-20cm lödtenn, så och bilen har fungerat i fyra år utan att felkoder sedan dess..
Jag har även skakat liv i en lvp som ”dött” genom att byta en dold glassäkring på ett kretskort på inomhusenheten.
Dåligt lödtenn är ett faktum. Om det gäller i ditt fall vet jag inte såklart.
Jag köper en ny pump, dock svårt att få göra det utan installatör. Felkoder blir olika, kretskort, kompressor, kommunikation mellan inne och utedel. Den har ändå jobbat bra i många år.
Kom inte åt att kolla lösningar på undersidan av kretskort, så jag har inte strulat med detta.
Kom inte åt att kolla lösningar på undersidan av kretskort, så jag har inte strulat med detta.
Hör efter med någon istallatör/återförsäljare/servicetekniker för märket på din pump. Någon borde känna igen symptomen och kunna säga vad det kan vara för fel. Har du tur är det något mer generellt fel, som gäller alla märken. Så att någon här vet vad det är.
Men, som sagts, börja inte försöka "laga" planlöst. Risken är att det blir dyrt och att du har sönder något.
Men, som sagts, börja inte försöka "laga" planlöst. Risken är att det blir dyrt och att du har sönder något.
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Låter fel, men egentligen vet jag inte.
Jag installerade min förra pump själv och har funkat i 7 år, då använde jag inte gängtejp. Att jag frågar nu är för att det medföljer gängtejp i kittet på en pump jag funderar att köpa, en mitsubishi 5.0 det är därför jag frågar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Placering luftvärmepump kyla övervåning
Värmepumpar -
Hur montera/bygga om frånluft från köksfläkt?
Ventilation -
Nibe S2125 utedel startar ej pga "Varm uteluft, värmedrift (272)"
Värmepumpar -
Toshiba AC/luftvärmepump ger säsong tre betydligt sämre kyleffekt
Värmepumpar -
Återanvända äldre Luft/Luft-värmepump?
Värmepumpar