Kopp MCs 25-40 säger Google på tyska att det är ett installationsskydd. Oavsett om det är det eller inte så sitter ett sånt hos mig och det brummar. Det sitter före själva proppskåpet. Vad har jag för alternativ för att få tyst på det?
Mvh Erik
Mvh Erik
Bästa svaret
Det är en liten kontaktor. Alternativet är att montera dit en ”brum” fri.E Erik We skrev:
Typ:
https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Kan du få den att sluta brumma? Då menar jag, stänga av spis via en strömbrytare (om du har någon i närheten av spisen), eller om det finns något som styr denna, t.ex. om du kan ställa ner/upp en termostat för att få denna sluta brumma.
(Termostat då tänker jag ifall kontaktorn styr en värmeanläggning av något slag, och så är styrsignalen från en vanlig "bonna-230v-termostat")
Kolla om du har en "lampströmbrytare" som sitter långt inne i t.ex. ett köksskåp, då kan detta vara spis-avstängning.
enklaste vore att ha en medhjälpare som tittar när den lilla flaggan i fönstret - precis under 5-40 i texten "MCS25-40" (som är röd på din bild) ändrar färg till grön eller ofärgad.
Testa även att skruva ut lite random proppar eller slå ifrån lite automatbrytare. Om kontaktorn slår ifrån (o slutar brumma) så vet du att styrsignalen ligger på den proppen. Kolla sedan gruppförteckning vad som ligger på sagda propp.
Då bör du kunna sluta dig till vad kontaktorn (och dess styrsignal) är kopplad till. Vanligaste i de byggnader jag sett, är spisvakter. Dvs där t.ex. bara hemtjänst kan köra spisen via nyckelströmbrytare. Eller kopplat till någon form av spistimer.
Gällande "före själva proppskåpet" tror jag faktiskt inte den ELEKTRISKT sitter före proppskåpet (mellan elmätare och proppskåp - eftersom det inte finns anledning att ha det så), utan man har bara, för att underlätta installationen av kontaktorn, gjort en liten "utstickare" från proppskåpet, men att det kommer styrsignal + 4 st FK till kontaktorn, och sedan 4 st FK från kontaktorn som återvänder i samma rör.
En annan variant skulle vara om detta 'är en undercentral, dvs ett "sub-proppskåp" till t.ex. en gäststuga, och kontaktorn används för att bryta strömmen till hela gäststugan remote med t.ex. en lamptryckknapp i boningshuset?
(Termostat då tänker jag ifall kontaktorn styr en värmeanläggning av något slag, och så är styrsignalen från en vanlig "bonna-230v-termostat")
Kolla om du har en "lampströmbrytare" som sitter långt inne i t.ex. ett köksskåp, då kan detta vara spis-avstängning.
enklaste vore att ha en medhjälpare som tittar när den lilla flaggan i fönstret - precis under 5-40 i texten "MCS25-40" (som är röd på din bild) ändrar färg till grön eller ofärgad.
Testa även att skruva ut lite random proppar eller slå ifrån lite automatbrytare. Om kontaktorn slår ifrån (o slutar brumma) så vet du att styrsignalen ligger på den proppen. Kolla sedan gruppförteckning vad som ligger på sagda propp.
Då bör du kunna sluta dig till vad kontaktorn (och dess styrsignal) är kopplad till. Vanligaste i de byggnader jag sett, är spisvakter. Dvs där t.ex. bara hemtjänst kan köra spisen via nyckelströmbrytare. Eller kopplat till någon form av spistimer.
Gällande "före själva proppskåpet" tror jag faktiskt inte den ELEKTRISKT sitter före proppskåpet (mellan elmätare och proppskåp - eftersom det inte finns anledning att ha det så), utan man har bara, för att underlätta installationen av kontaktorn, gjort en liten "utstickare" från proppskåpet, men att det kommer styrsignal + 4 st FK till kontaktorn, och sedan 4 st FK från kontaktorn som återvänder i samma rör.
En annan variant skulle vara om detta 'är en undercentral, dvs ett "sub-proppskåp" till t.ex. en gäststuga, och kontaktorn används för att bryta strömmen till hela gäststugan remote med t.ex. en lamptryckknapp i boningshuset?
Redigerat:
S sebastiannielsen skrev:Kan du få den att sluta brumma? Då menar jag, stänga av spis via en strömbrytare (om du har någon i närheten av spisen), eller om det finns något som styr denna, t.ex. om du kan ställa ner/upp en termostat för att få denna sluta brumma.
(Termostat då tänker jag ifall kontaktorn styr en värmeanläggning av något slag, och så är styrsignalen från en vanlig "bonna-230v-termostat")
Kolla om du har en "lampströmbrytare" som sitter långt inne i t.ex. ett köksskåp, då kan detta vara spis-avstängning.
enklaste vore att ha en medhjälpare som tittar när den lilla flaggan i fönstret - precis under 5-40 i texten "MCS25-40" (som är röd på din bild) ändrar färg till grön eller ofärgad.
Testa även att skruva ut lite random proppar eller slå ifrån lite automatbrytare. Om kontaktorn slår ifrån (o slutar brumma) så vet du att styrsignalen ligger på den proppen. Kolla sedan gruppförteckning vad som ligger på sagda propp.
Då bör du kunna sluta dig till vad kontaktorn (och dess styrsignal) är kopplad till. Vanligaste i de byggnader jag sett, är spisvakter. Dvs där t.ex. bara hemtjänst kan köra spisen via nyckelströmbrytare. Eller kopplat till någon form av spistimer.
Gällande "före själva proppskåpet" tror jag faktiskt inte den ELEKTRISKT sitter före proppskåpet (mellan elmätare och proppskåp - eftersom det inte finns anledning att ha det så), utan man har bara, för att underlätta installationen av kontaktorn, gjort en liten "utstickare" från proppskåpet, men att det kommer styrsignal + 4 st FK till kontaktorn, och sedan 4 st FK från kontaktorn som återvänder i samma rör.
En annan variant skulle vara om detta 'är en undercentral, dvs ett "sub-proppskåp" till t.ex. en gäststuga, och kontaktorn används för att bryta strömmen till hela gäststugan remote med t.ex. en lamptryckknapp i boningshuset?
Aha, nu vet jag var jag ska börja kolla. Kontaktorn tystnar när grå stickpropp dras ur. Den boxen där på bilden användas när det ringdes via koppartråd alt ADSL för att slå på värmen remote. Drar jag ur stickproppen får elradiatorerna ingen ström...S sebastiannielsen skrev:Kan du få den att sluta brumma? Då menar jag, stänga av spis via en strömbrytare (om du har någon i närheten av spisen), eller om det finns något som styr denna, t.ex. om du kan ställa ner/upp en termostat för att få denna sluta brumma.
(Termostat då tänker jag ifall kontaktorn styr en värmeanläggning av något slag, och så är styrsignalen från en vanlig "bonna-230v-termostat")
Kolla om du har en "lampströmbrytare" som sitter långt inne i t.ex. ett köksskåp, då kan detta vara spis-avstängning.
enklaste vore att ha en medhjälpare som tittar när den lilla flaggan i fönstret - precis under 5-40 i texten "MCS25-40" (som är röd på din bild) ändrar färg till grön eller ofärgad.
Testa även att skruva ut lite random proppar eller slå ifrån lite automatbrytare. Om kontaktorn slår ifrån (o slutar brumma) så vet du att styrsignalen ligger på den proppen. Kolla sedan gruppförteckning vad som ligger på sagda propp.
Då bör du kunna sluta dig till vad kontaktorn (och dess styrsignal) är kopplad till. Vanligaste i de byggnader jag sett, är spisvakter. Dvs där t.ex. bara hemtjänst kan köra spisen via nyckelströmbrytare. Eller kopplat till någon form av spistimer.
Gällande "före själva proppskåpet" tror jag faktiskt inte den ELEKTRISKT sitter före proppskåpet (mellan elmätare och proppskåp - eftersom det inte finns anledning att ha det så), utan man har bara, för att underlätta installationen av kontaktorn, gjort en liten "utstickare" från proppskåpet, men att det kommer styrsignal + 4 st FK till kontaktorn, och sedan 4 st FK från kontaktorn som återvänder i samma rör.
En annan variant skulle vara om detta 'är en undercentral, dvs ett "sub-proppskåp" till t.ex. en gäststuga, och kontaktorn används för att bryta strömmen till hela gäststugan remote med t.ex. en lamptryckknapp i boningshuset?
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
aah då vet du vad det används till.E Erik We skrev:
En kontaktor som styrs med stickpropp.
Perfekt att använda ihop med t.ex. Shelly Plug S om du har internet idag med wifi för att fjärrstyra värmen. Samt att Shelly Plug S kan användas ihop med trådlösa rumsgivare (Shelly H&T) för att stänga av elementen när det är varmt nog.
Har du ingen internet, wifi, utan bara mobilt, så:
https://www.kjell.com/se/produkter/...-yoyopower-4g-switch-fjarrstrombrytare-p52040
Den kan du styra med termostat också, så går elradiatorerna på när det är kallt o stänger när det är varmt nog.
Fördelen med att bara kontaktorns spolström går genom stickproppen är dessutom att det inte blir någon värmeutveckling i det du styr kontaktorn med.
Redigerat:
Jo, fast helst av allt skulle jag bli av med både kontaktor och lådan med stickproppen då de inte används längre. Vi hade tidigare en Ontech gsm-enhet mellan stickproppen och uttaget och styrde till- och frånslag på så vis men den lösningen används alltså inte längre. Ontechen agerade då termostat och slog till vid 8gr eller 20 gr för den delen om vi ville värma mer innan framkomst. Vid någon tid så började det dock skjutas säkringar av oklar anledning genom denna lösning och upphovsmakaren till lösningen hade då vikit hädan så jag kunde inte fråga vederbörande om råd. Vid det tillfället så verkar röda knappen på gråa lådan slutat fungera också (snarare att använde jag den likt tidigare så gick säkringarna).S sebastiannielsen skrev:aah då vet du vad det används till.
En kontaktor som styrs med stickpropp.
Perfekt att använda ihop med t.ex. Shelly Plug S om du har internet idag med wifi för att fjärrstyra värmen. Samt att Shelly Plug S kan användas ihop med trådlösa rumsgivare (Shelly H&T) för att stänga av elementen när det är varmt nog.
Har du ingen internet, wifi, utan bara mobilt, så:
[länk]
Den kan du styra med termostat också, så går elradiatorerna på när det är kallt o stänger när det är varmt nog.
Fördelen med att bara kontaktorns spolström går genom stickproppen är dessutom att det inte blir någon värmeutveckling i det du styr kontaktorn med.
Hur som haver, för mig gäller att om något obsolet brummar ska det helst bort! (hehe)
Vill tro att bilden är något slags schema på 'anläggningen'.
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
aah då är det bara att låta elektriker ta bort hela kontaktorn och hela lådan med styrledningen.E Erik We skrev:
Du behöver inte ersätta kontaktorn med en brumfri, utan utgående ledning (från kontaktorn till element) kan din elektriker koppla rakt på elementsystemets säkring och sedan tar man bort de 4 ledningar som går mellan säkring och kontaktor.
Sedan plugga hålet i proppskåpet med något.
så försvinner hela den där normkapslingen med kontaktorn.
Jag tänkte ifall du ville ha kvar styrningen så att du kunde fjärrstyra elementen men om du inte kommer använda styrningen mer så bara att låta elektriker koppla bort allt.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Troligen för att fas o nolla kortsluts eftersom det beror på hur du vänder stickkontakten i vägguttaget.E Erik We skrev:
Om du tittar på kopplingsschemat, så ser du att manuell brytare, termostat och "ontech-styrning" är kopplat till samma ingång.
Om stickkontakten då vänds fel, så hamnar nollan på "andra sidan brytaren" (dvs du har nolla+nolla in i kontaktorn nu). Slår du sedan på "Manuellt" så sammankopplas fas+nolla = pang i säkringen. Samma hade hänt om det varit kallt i huset och termostaten sluter, då blir det också fas+nolla ihop = pang.
Kanske också därför kontaktorn brummar, för att kontakten är vänd 180 grader fel i vägguttaget och kontaktorn "drivs" på returströmmen från nollan så den får inte helt tillräckligt med ström för att vara dragen helt.
Dvs du får "bakmatning" av nollan (baserat på vad för övriga prylar som ligger på den gruppen som vägguttaget ligger på är inkopplade) i vägguttaget in i stickkontakten, sedan in i kontaktorn, varav den drar av nollströmmen och sedan in i elskåpets nolla.
Så troligtvis börjades det skjutas säkringar vid det tillfälle då du vände stickkontakten 180 grader fel. Då skjuter både den inbyggda termostaten och manuell-brytare säkringarna när ontech-brytaren är dragen (eller inte, beroende på om ontech bryter enpoligt eller tvåpoligt).
Redigerat:
Jag gillar engagemanget.S sebastiannielsen skrev:Troligen för att fas o nolla kortsluts eftersom det beror på hur du vänder stickkontakten i vägguttaget.
Om du tittar på kopplingsschemat, så ser du att manuell brytare, termostat och "ontech-styrning" är kopplat till samma ingång.
Om stickkontakten då vänds fel, så hamnar nollan på "andra sidan brytaren" (dvs du har nolla+nolla in i kontaktorn nu). Slår du sedan på "Manuellt" så sammankopplas fas+nolla = pang i säkringen. Samma hade hänt om det varit kallt i huset och termostaten sluter, då blir det också fas+nolla ihop = pang.
Kanske också därför kontaktorn brummar, för att kontakten är vänd 180 grader fel i vägguttaget och kontaktorn "drivs" på returströmmen från nollan så den får inte helt tillräckligt med ström för att vara dragen helt.
Dvs du får "bakmatning" av nollan (baserat på vad för övriga prylar som ligger på den gruppen som vägguttaget ligger på är inkopplade) i vägguttaget in i stickkontakten, sedan in i kontaktorn, varav den drar av nollströmmen och sedan in i elskåpets nolla.
Så troligtvis börjades det skjutas säkringar vid det tillfälle då du vände stickkontakten 180 grader fel. Då skjuter både den inbyggda termostaten och manuell-brytare säkringarna när ontech-brytaren är dragen (eller inte, beroende på om ontech bryter enpoligt eller tvåpoligt).
Det som måhända talar emot den teorin skulle vara att den gråa stickproppen bara har ett sätt att sättas i naturligt (den svarta stickproppen går bara till en lampa ovanför och har varit urdragen när säkringar skjutits). Det blir onaturligt att vända på den upp och ner, så att säga.
Min gissning är att hela arrangemanget med kontaktor mm bara är kopplat till den grupp som styr radiatorerna, dvs det borde inte finnas någon annan last än just värmen till säkringen som tidigare löste ut. Men vem vet.
El är INTE min starka sida.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Tänker mer, att när man haft en stor ontechdosa i uttaget så kanske den satts i uppochnedpå. De dosorna är ju rätt brutalt stora och då kanske det varit naturligt att ha den "uppochnedpå".E Erik We skrev:
Dessutom en rätt farlig installation, för om manuell-brytaren är påslagen med stickkontakten urdragen så har du strömförande stift på stickkontakten.
Jag tror inte styrledningen ligger på elementgruppen, utan styrledningen ligger med största sannolikhet på samma grupp som vägguttaget vid dosan. Dvs den gruppen som "rummet normalt är inom" - och det är väl den säkringen som pangat när du använt manuell-brytaren förut?E Erik We skrev: