P pmd skrev:
Byta bank är ungefär som att byta kalsonger. Man behöver göra det regelbundet, och ofta av liknande anledning,

Nej, man behöver inte "byta bank". Det går alldeles utmärkt att vara kund hos flera banker samtidigt. Ungefär som att det går bra att handla matvaror av flera butiker "samtidigt". Man behöver inte byta från ICA till COOP. Man kan handla hos båda.
Är det ungefär som att att gå runt i många kalsonger samtidigt?
 
M MsTake skrev:
Är det ungefär som att att gå runt i många kalsonger samtidigt?
Du tänker typ en extra säkerhet om det skiter sig? 💩
 
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Läser du vad han skriver så är det inte bara en överföring utan ett bostadsköp skulle jag tro
M MsTake skrev:
TS skriver även: ”Bostaden ska betalas kontant via banköverföring till mäklarens konto"
Ni har helt rätt i att TS är tvetydig i sin beskrivning, vart ska exempelvis pengarna skickas, och då TS verkar ha tagit långsemester (kanske på Saltvik?) verkar vi inte få mer info från honom... Utan mer återkoppling kommer vi nog inte längre.
 
  • Gilla
hedet och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det handlar om proportioner. Vi måste alla ta hänsyn till att rättsvårdande myndigheter kan behöva inskränka vår frihet tillfälligt och i liten omfattning. Nyckelorden är "tillfälligt" och "liten omfattning".
Fall som trådens tycks snarare vara regel än undantag.
Ett litet tillägg till ovanstående:
Våra myndigheter har delvis delegerat bekämpning av ekonomisk brottslighet till privata bolag som saknar rättslig kompetens i den omfattning som skulle behövas.

Bankerna har fått sig delegerat uppgifter under hot om sanktioner, och har inte befogenheter att agera självständigt utan risk för negativ påverkan på sin egen verksamhet.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
B Boromirr skrev:
Insåg nu att jag har skrivit något dumt. Jag menade mer att jag kan göra banköverföring vart jag vill förutom säljarens konto. Banken hindrar min bostadsköp.
Vad har du kommit överens om med säljaren i det här fallet?
Står det någonting i ditt köpekontrakt i någon paragraf om hur en ev kostnad skall regleras mellan köpare och säljare i det fall din bank tar ut en kostnad för att hjälpa till med överföring av pengar till säljaren samt även lösa bort säljarens lån på tillträdesdagen?
 
Redigerat:
P
M MsTake skrev:
Är det ungefär som att att gå runt i många kalsonger samtidigt?
Nej, det var två olika metaforer.
 
J jonaserik skrev:
Ta ut var för att betala kontant. Slog mig inte det med att överföra elektroniskt, får ta ett varv till om det. Det med det övriga har jag inte kommit till ännu.
Man tar aldrig ut sedlar för att betala stora summor, betalningen görs ALLTID elektroniskt. Om du i den här tråden hela tiden har menat sedlar när det står kontant, då förstår jag problemet.

Som Zodde skriver betyder kontant när det gäller dyrare saker som hus eller bilar helt enkelt "inte kredit eller lån". Har betalat fyra bilar och två lägenheter kontant på olika sätt, antingen med banköverföring eller med kort.

De blev lite ställda när vi köpte vår V70 för 23 år sedan och ville betala med vårt bankkort. Visade sig att det maxade på 90 000, men det gick att "cleara" med banken, så med en banktjänsteman i telefon som godkände varje köp och tillät 90 000 till på en gång så gick det fint.

Tidigare har man ju även använt postväxel, som ju är nästan som reda pengar, men det används inte längre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Köpa hus.
Men vad är förklaringen till att säljaren vill ha sedlar?
 
D Dilato skrev:
[länk]

Kontanttillträde – när man betalar kontant & inte tar bolån​

Om köparen inte skall ta bolån tar köparens bank vanligtvis ut en kostnad för att hjälpa till med tillträdet. De tar betalt för jobbet deras personal får lägga ner helt enkelt. Detta är en kostnad som är svår att komma undan. Det behövs en bank som hjälper till med transaktionen och löser säljarens lån.

Bankerna brukar ta runt 3000 – 5000 kr för ett kontanttillträde.
Den avgiften får ju säljaren betala, det är ju inte köparens problem att säljaren har lån?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Den avgiften får ju säljaren betala, det är ju inte köparens problem att säljaren har lån?
"Tyvärr" är lånefinansiering så normaliserat att det i realiteten tvärtom inte är säljarens problem att inte köparen tar lån. 🙄
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Man tar aldrig ut sedlar för att betala stora summor, betalningen görs ALLTID elektroniskt.
Eller postväxel. Det har jag använt för bilköp och BRF-köp, men det kanske är fullständigt omodernt numera?
De blev lite ställda när vi köpte vår V70 för 23 år sedan och ville betala med vårt bankkort. Visade sig att det maxade på 90 000, men det gick att "cleara" med banken, så med en banktjänsteman i telefon som godkände varje köp och tillät 90 000 till på en gång så gick det fint.
Jag har en gnagande misstanke om att det kan vara besvärligare att göra så numera …
Den metoden fungerade dock för tio år sen, men då klarerade vi med banken i förväg så att hela summan kunde dras på kortet direkt.
Tidigare har man ju även använt postväxel, som ju är nästan som reda pengar, men det används inte längre.
Nä, det var väl det jag misstänkte. Vill ingen ta emot sådana numera, eller går det inte att få en postväxel utställd längre?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller postväxel. Det har jag använt för bilköp och BRF-köp, men det kanske är fullständigt omodernt numera?

Jag har en gnagande misstanke om att det kan vara besvärligare att göra så numera …
Den metoden fungerade dock för tio år sen, men då klarerade vi med banken i förväg så att hela summan kunde dras på kortet direkt.

Nä, det var väl det jag misstänkte. Vill ingen ta emot sådana numera, eller går det inte att få en postväxel utställd längre?
När jag köpte lägenhet åt dottern för 5 år sedan gick det inte på SEB eller Swedbank iallafall. Men banköverföring från SEB till Swedbank och därefter från Swedbank till säljarens bank, där mäklaren kollade med båda bankerna så att överföringen gått som den skulle (det tar ju någon dag att registrera överföring mellan banker). Inga avgifter. Vid de två andra köpen har både köpare och säljare haft samma bank, så då har det inte varit något bekymmer alls.

Problemet i den här trådens orginalfrågeställning verkar ju vara privata lån som inte är tillräckligt väl dokumenterade.
 
  • Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
P
Varför gjordes inte en överföring direkt från SEB till säljarens bank?
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
(det tar ju någon dag att registrera överföring mellan banker).
Det måste beror på att bankerna har väldigt gamla datorer, eller att de har riktigt långsamt nät.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
Köpet blir alltså ogiltigt om egendomen är pantsatt?
Då får väl säljaren se till att lösa lånet innan försäljningen. Det är dock fortfarande en sak mellan långivaren och låntagaren. Köparen av egendomen har inte med det att göra, men bör förstås förvissa sig om att egendomen inte är pantsatt innan den betalar köpeskillingen till säljaren.
Äganderätt och pant är två olika saker.
Du kan köpa och sälja saker som fastigheter eller bilar. Du kan också köpa och sälja panter. (Det senare sker mest när det gäller värdepapper).
Det viktiga att komma ihåg är att om något är pantsatt så är det ägaren till panten som har första tjing på slantarna om panten löses. Så om du köper ett hus eller en bil som är pantsatt, och ägaren till panten sedan vill ha sina slantar, då har han rätt att kräva att det pantade objektet kan behöva säljas. Att det nu är du som äger huset, men det är någon annan som pantsatt det har ingen betydelse.
Den som äger panten får pengarna, du får inget och den som sålt ett pantsatt hus får sig ett gott skratt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.