O osc_kar skrev:
Brukar du få rensa snö då det kommit mkt?
Jo jag brukade skotta för hos oss drevade det nå enormt just mot det taket
 
Plannja 20-75 är godkänd ner till 5,7 grader.
 
O osc_kar skrev:
Jag skall bygga ett tak på sidan av mitt garage. Det skall bli skydd för släpvagn, gräsklippare m.m. taket kommer bli 3m långt och 7m brett. bifogar skiss.

Till frågan: De flesta takplåtar har en minimlutning på 14° men jag vill helst ha en lutning på 10. Jag misstänker att lutningen mest avser läckage och tänker då att på en sånt här tak så kanske det är ok, vad säger ni?
Det är din leverantör som anger minsta taklutning för godkänd funktion.
Gissningar I tråden är inte bindande för din leverantör.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
På ett platt tak lägger man svetsad duk (tjock "presenning"). Ovanpå detta så kan man sedan lägga plåt.

Om du inte skall ha något undertak så spelar det dock ingen större roll, då torkar eventuell fukt snabbt bort.

Det största problemet kommer dock att vara att undvika att vattnet läcker vid husväggen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O osc_kar skrev:
Jag skall bygga ett tak på sidan av mitt garage. Det skall bli skydd för släpvagn, gräsklippare m.m. taket kommer bli 3m långt och 7m brett. bifogar skiss.

Till frågan: De flesta takplåtar har en minimlutning på 14° men jag vill helst ha en lutning på 10. Jag misstänker att lutningen mest avser läckage och tänker då att på en sånt här tak så kanske det är ok, vad säger ni?
Jag funderar på exakt sån där lösning själv. Blir nog väldigt.
Jag byggde friggebod/bastu med 6 graders lutning med underlagspapp. Såklart inget inget problem. Inte hela världen om nått hade hänt. Har kollat in under plåten vid värsta tänkbara regnet och ser inte en droppe under.
Hade det handlat om huset hade jag följt tillverkarens anvisning såklart.

Blir nog fint det där.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag har så där låg lutning på mitt garagetak, men då har jag vattentät duk och för att kunna fungera bra under höststormarna så går den 60 cm upp på väggen under panelen på huvudbyggnaden (suterrängvilla).

Föregående tak fick jag aldrig tätt mot väggen. Därav mina kommentarer om hur man får det tätt i bakkant.
 
Rickard.
pacman42 pacman42 skrev:
På ett platt tak lägger man svetsad duk (tjock "presenning"). Ovanpå detta så kan man sedan lägga plåt.

Om du inte skall ha något undertak så spelar det dock ingen större roll, då torkar eventuell fukt snabbt bort.

Det största problemet kommer dock att vara att undvika att vattnet läcker vid husväggen.
Vem är man i detta exempel?

Att svetsa en duk är såklart en rimlig lösning men att sedan kompromissa den genom att spika/skruva genom den är minst sagt tveksamt, för att inte nämna att det är dyrt.

Jag tycker att om man vill ha plåt kör man på plåt "hela vägen" med underlagspapp/duk och vill man ha ett tätskikt så kör man bara på det.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vem är man i detta exempel?

Att svetsa en duk är såklart en rimlig lösning men att sedan kompromissa den genom att spika/skruva genom den är minst sagt tveksamt, för att inte nämna att det är dyrt.

Jag tycker att om man vill ha plåt kör man på plåt "hela vägen" med underlagspapp/duk och vill man ha ett tätskikt så kör man bara på det.
I mitt fall så finns ingenting skruvat igenom, det sitter fast genom "klämmor" runt takkanten. Däremot är det skruvat genom den där den går upp 60 cm på väggen, första skruvarna sitter dock runt 30 cm över taket.
 
Rickard.
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt fall så finns ingenting skruvat igenom, det sitter fast genom "klämmor" runt takkanten. Däremot är det skruvat genom den där den går upp 60 cm på väggen, första skruvarna sitter dock runt 30 cm över tataket.
Nu väckte du min nyfikenhet, har du duk som bara klammrats runt eller plåt på duk som bara sitter med klämmor?
 
Det klicktaket jag la på mitt förrådstak kan man ha ner till 8 graders lutning om man följer instruktionerna och där rekommenderar dom enligt instruktionerna att det ska vara råspont 23mm.
 
  • Monteringsanvisning, orange och grå design, Armat by ArcelorMittal, datum, enkelhet, renhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
V växelventil skrev:
Det klicktaket jag la på mitt förrådstak kan man ha ner till 8 graders lutning om man följer instruktionerna och där rekommenderar dom enligt instruktionerna att det ska vara råspont 23mm.
Minst 17mm råspont eller plywood står det…
 
Rickard. Rickard. skrev:
Nu väckte du min nyfikenhet, har du duk som bara klammrats runt eller plåt på duk som bara sitter med klämmor?
Jag har plåt på duken (på läkt) som fästs runt kanterna för att vara stabil (tänk dig en regel som ligger ovanpå och en under och dessa är sedan ihopskruvade från sidan med ytterligare virke) och sedan har jag en altan ovanpå detta paketet. Plåten täcker dock inte delen där jag har min inglasning som ligger rakt på duken. På detta sättet så är plåten ett slitlager/offerlager som bättre leder bort vatten och skyddar duken under. Efter att ha sett hur mycket läckor de har i dukarna på taken på mitt kontor (oftast mekanisk åverkan) så ville jag inte chansa...
 
R Rejäl skrev:
Minst 17mm råspont eller plywood står det…
Gäller inte det 14 graders lutning?Hur som helst så rekommenderade säljaren 23mm och har 9.62 graders lutning när jag ritade upp det i cad programmet.
 
R
V växelventil skrev:
Gäller inte det 14 graders lutning?Hur som helst så rekommenderade säljaren 23mm och har 9.62 graders lutning när jag ritade upp det i cad programmet.
Vart hittar du det? Läs montageansvisningen som du själv refererade till…
 
R Rejäl skrev:
Vart hittar du det? Läs montageansvisningen som du själv refererade till…
Det var vad säljaren sa om man följer instruktionerna sedan om det står annorlunda får jag kolla upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.