namnbyte
useless useless skrev:
Armaturerna är dubbelisolerade och ska inte skyddsjordas. Om någon kopplat något efter armaturen som kräver skyddsjord, men struntat i att ansluta den, så är det väl inte armaturen eller armaturtillverkaren det är fel på?
Jag säger inte att det är fel på armaturen, använder dessa själv i källaren och de är riktigt bra just där. Men de har ingen vidarekoppling utav skyddsjord och likt du säger blir det då problem om flera (av olika fabrikat/krav) kopplas in i följd, i sådant fall är det de dyrare man måste gå på.
 
S Stefan1972 skrev:
Finns det ingen elektriker här som kan förklara det jag skrev tidigare? Varför är kulturen sån att man vill använda armaturer som anslutningspunkt/ vidarekoppling ? Det är ju egentligen bara krångligt i framtiden. Måste ju vara enklare att ha en matning rakt på och en kopplingsdosa vid varje armatur. Då kan man ha massor med tändtrådar och matningar och jord precis som det ska vara ända till slutet och sen kan man ansluta armaturen i sig med nödvändig kabel för enbart armaturens behov.
Det kan ju finnas många anledningar men ofta kokar det ner till ekonomi. När person A bygger så jämför man olika alternativ. Firma B bygger enligt ditt förslag, det tar dubbelt så lång tid och kräver dubbelt så mycket kringmaterial och kabel som firma Cs förslag som kopplar i armaturen. Firma B innebär också ett antal dosor överallt som inte ser snyggt ut och som övriga discipliner såsom snickare och målare kommer ha extra jobb med (som fördyrar).

Kund A fattar inte heller skillnaden i Bs och Cs förslag och väljer då firma C och sparar ett antal tiotusen kronor. Om A har lite kunskap eller önskemål om att kunna fiffla själv i framtiden kanske B kan vara aktuellt ändå.

Om entreprenör D dessutom är inblandad som har sålt bygget till kund A till fastpris så är de tiotusentals kronorna vinst rakt ner i fickan och det är inte tal om något annat än billigaste man kommer undan med...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De är för dyra, för liten skillnad mot Jula. Det är helt förståeligt vad du anmärker på men det är för mycket pengar i förhållande till felet.
Ledsen, jag kan inte hjälpa dig där. Kanske har någon klämt o känt på de billiga armaturer som finns t.ex här
https://www.elbutik.se/category.html/lysrorsarmaturer
Kanske finns det en D-märkt bland dem som man vågar sätta i ett stall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De är för dyra, för liten skillnad mot Jula. Det är helt förståeligt vad du anmärker på men det är för mycket pengar i förhållande till felet.
Men om det faktiskt är ett stall (som det står i första inlägget), så är det fel armatur oavsett diskussionen om jordledaren. Armaturen saknar D-märkning, och skall då inte användas i stall. Handlar om brandsäkerhet (om jag uppfattat det rätt). Och ÄR det ett stall, så tror jag att även detta med vidarekoppling av jord blir ett reelt problem. Även om du vidarekopplar till samma typ av armatur, så tror jag (har aldrig detaljstuderat specialreglerna för stall), att metallflätan i kabeln måste vara jordad. Se det som att man skyddsjordar kabeln. Därmed behöver jord kopplas vidare i en vidarekoppling, även om ingen apparat där skall skyddjordas.

Sedan är de ju fullt möjligt att detta är ett stall som idag inte används som det, utan kanske vanlig boyta. I så fall är D-märkningen ett icke problem.

Jag tycker personligen att det kanske är lite väl hårt att skräpförklara armaturen i största allmänget bara för den saknade jordanslutningen. Det finns gott om tillämpningar där det inte blir något problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men du sätter lite fingret på problemet här. En person som Bo har just en stor erfarenhet och kunskap och kan ge exempel på vad som kan tänkas ligga BAKOM regler som för oss mindre erfarna kan tyckas löjliga ibland. Exempelvis varför i hela friden man ska behöva dra fram en jordtråd till något som inte ska jordas! Det låter ju helt knäppt, men om man hade haft den samlade erfarenheten som de som skrivit standarderna har så hade man kanske insett att exempelvis det är väldigt vanligt att det i framtiden utökas och om då jord FINNS framme så används den, annars fuskas det...

De gånger jag reagerar på att tonen blir lite hård från exempelvis Bo (men det finns fler på forumet) är när andra ger råd som ibland är rent livsfarliga och ibland bara lite grann farliga. Jag blir själv hyfsat upprörd när någon exempelvis med bestämdhet svarar att "den blåa är nolla och den röda är tändtråd, det är bara att koppla in o testa". Oftast beror ju rådet på att skribenten aldrig sett en blå tråd som inte var nolla eller en röd som var skyddsjord.

Det hade kanske inte skadat egentligen om det i folks profiler fanns utrymme för utbildningsnivåer, så att folk får reda på om den som svarar verkligen är kvalificerad att svara. Det gäller inte minst el-området men man ser lika ofta helt tokiga råd om VVS, bärande konstruktioner, tak osv.
Men nu dras det väl vanligtvis jord fram till den första armaturen. Den används bara inte. När man sen tar ner dessa armaturer, kommer alla sammankopplande kablar följa med. Det är ju bara kabelbitar, mer exakt rätt längd för dessa armaturer. De lär inte passa en annan typ av armatur. Vidare får man inte koppla något annat än likadana armaturer efter. Hur ska man någonsin kunna koppla in någonting, om du alltid måste säkerställa att ingen gör något fel med den i framtiden.
Vad gör du om du ska koppla in någonting, och upptäcker att det inte finns jord framdraget? Ja, om du inte vet det så ska du inte hålla på och koppla el. Precis som alltid gäller när outbildade människor kopplar el.

Hur ser du på datorer exempelvis. Det blir väldigt lätt fel och farligt om man vill vidarekoppla ström från den😉.
 
  • Gilla
Zevv
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men nu dras det väl vanligtvis jord fram till den första armaturen. Den används bara inte. När man sen tar ner dessa armaturer, kommer alla sammankopplande kablar följa med. Det är ju bara kabelbitar, mer exakt rätt längd för dessa armaturer. De lär inte passa en annan typ av armatur. Vidare får man inte koppla något annat än likadana armaturer efter. Hur ska man någonsin kunna koppla in någonting, om du alltid måste säkerställa att ingen gör något fel med den i framtiden.
Vad gör du om du ska koppla in någonting, och upptäcker att det inte finns jord framdraget? Ja, om du inte vet det så ska du inte hålla på och koppla el. Precis som alltid gäller när outbildade människor kopplar el.

Hur ser du på datorer exempelvis. Det blir väldigt lätt fel och farligt om man vill vidarekoppla ström från den😉.
Nu beter du dig ju själv som du anklagade Bo för tidigare. Tydligen viktigt att mala på för någon sorts sista ordet.

Det blir ju lätt en mängd olika infall och med tiden förvanskas innehållet lite och delar av TS missas som här då tex stall osv. Men oavsett är det inte mycket som läggs fram av värde både som allmänt belysande och vettig praxis vid olika installationer när det måste tas till missriktad formalia etc för att plåstra något man tidigt tappat.

Tyvärr ser jag många här med denna böjelse som ganska okunniga, oinsatta både praktiskt utförandemässigt som hur jobben normalt görs och även i de mer formella frågorna lagom ointresserade utom då den lilla käpphäst som kanske passar för stunden och som snappats upp och byggs på. Det gör mig själv inte så mycket men lite synd att inte ens raka enkla frågor som TS inledde med kan just besvaras någorlunda i samma riktning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nu beter du dig ju själv som du anklagade Bo för tidigare. Tydligen viktigt att mala på för någon sorts sista ordet.
Ja, jag köper det. Fel av mig.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Skyddsjord med vidarekoppling är ingen liten skillnad när den väl behöver göra sitt jobb, kan vara skillnaden på fortsatt gott liv eller skada för fortsatta livet. Eller död. Oavsett vad plånboken tycker vid anskaffning.
Ja om det är liv eller död som du bedömer att frågan handlar om så gissar jag att det är fri prissättning när man säljer armaturer till dig?
 
Har skrivit tidigare att det ska vara D-märkta armaturer i stall(ladugårdar och där finns det ingen tvekan om.
Bo och jag är inte riktigt sams i en del som skrivs här och har haft våra kontroverser i olika hänseenden, men nu efter att läst en hel del, så måste jag nog gå Bo en del till mötes
I dessa kategorier av installation så ska det användas skärmade kablar som ska förläggas på undersida balkar/tak eller min 20 cm upp från en s,k ståplats för möss. Det med skärmade kablar så räcker det med att ansluta skärm/biledare i ena ändan.
Sen det med att Bo förkastar dessa armaturer från varuhusen nästan som skrot, som inte har en jordplint är kanske att ta i för mycket. Om dom kopplas i serie, så jorden blir avbruten och kabeln mellan armaturerna inte skyddad mot gnag av möss. sen att ha dom i ett förråd eller garage är en annan sak. Där finns det nog inga möss i tak eller på balkar, bara på golvet.
I övrigt så har tonen varit lite upp och ner här, med ord som nästan är påhopp och det ska vi försöka undvika. Kan bli svårt när någon känner sig skriven på näsan och ska liksom ge igen.
No om detta nu, tror TS hr fått en hyfsad förklaring vilken sort armaturer som gäller enligt ovanstående lokaler. Med detta sagt går jag ur tråden och överlämnar allt till er andra som vill fortsätta skriva, men tänk till vad ni skriver

Ha en trevligt kväll och kommande dagar från mig

Jonaserik
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
När jag skulle köpa några armaturer till min stallbyggnad var dessa (eller liknande) de absolut billigaste med d-märkning jag hittade. Dock tolkade jag som de inte är godkända för vidarekoppling enligt brandskyddsföreningen och därmed försäkringsbolagen (i stall eller liknande). Köpte i stället Malmbergs Triton. Jag är nöjd med dem och de känns hyfsat stabila och lättjobbade. Dyrare men definitivt överkomliga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med skärmade kablar så räcker det med att ansluta skärm/biledare i ena ändan.
Men om man ska vidarekoppla så går det ju inte att ansluta biledaren i någon ände av efterkommande kablar eftersom jorden bara är med fram till första armaturen.
 
W Willmanh skrev:
Men om man ska vidarekoppla så går det ju inte att ansluta biledaren i någon ände av efterkommande kablar eftersom jorden bara är med fram till första armaturen.
Jepp svarade på det med om en D-armatur och kablar med manteljord, det ska då vara genomgång för jord eller dosor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.