I samband med renovering vill vi ordna matkällare i källaren. I praktiken ett litet förrådsrum som man försöker hålla svalt. Det blir en separat golvvärmeslinga för detta rum som kan hållas avstängd (men kopplas på om man i framtiden vill göra något annat med utrymmet). Kanske lite extra isolering i vägg mot intilliggande rum också.

Vi installerar även FTX och grundprincipen om jag fattat rätt är då att sätta ett frånluftsdon i matkällaren. Det känns inte helt optimalt eftersom man då suger in varmare luft från resten av källaren, men jag kan inte komma på något bättre sätt att göra det på. Rummet ligger så till att det vore svårt att ordna ventil till utsidan. Att inte ha någon ventilation alls i matkällaren kan knappast vara en god idé? Finns det någon annan variant?

Sedan vore det toppen att kunna ställa en extra kyl/frys i matkällaren... Skulle förstås värma upp utrymmet vilket är mindre bra. Men kanske kan man bygga in K/F så att varmluften samlas ovanför och sätta frånluftsdonet precis där. Är det rimligt att tänka sig att man kan "neutralisera" uppvärmningseffekten på det sättet? Normalt skulle man väl sätta ett ganska lågt frånluftsflöde i matkällaren och det kanske inte alls räcker för att ta hand om varmluften som K/F alstrar.

BirgitS
Jag växte upp med matkällare så jag kan berätta hur den fungerade. Den låg i källaren med två ytterväggar och de två innerväggarna var mot ett ouppvärmt förråd. Dörren mot förrådet hade inga ventilationsspringor. Det hade en ställbar ventil med utomhusluft. Vintertid var det kylskåpstemperatur.

Om matkällaren ska vara kallare än omgivande rum/jord måste den kylas ner. Isolering i väggarna gör bara att det tar längre tid innan matkällaren får samma temperatur som omgivningen.

Kylar och frysar är normalt bara gjorda för att fungera bra när det är t.ex. 15 - 25 grader runt dem. De kommer också att värma upp luften runt dem.

Jag tycker att ni behöver fundera mycket mer kring hur det ska kunna bli en matkällare och inte bara ett förråd.

• Gilla
ms2010
  • Laddar…
Tack Birgit för bra svar. Jo, det finns en liknande matkällare i mitt föräldrahem. Ventilen öppen vintertid för att kyla ned men stängd sommartid för att inte få in varm och fuktig luft.

Jag inser att vi inte kommer att få särskilt kallt utan att ta in utomhusluft. Tänker att bottenplatta utan golvvärme samt yttervägg/grundmur kommer att ge viss kyleffekt trots allt. Kan man få ned temperaturen till 15 i stället för 20 grader är alltid något vunnet.

(En av utrymmets fyra väggar är yttervägg. Anledningen till att det är svårt med friskluftsventil är att det ligger en gjuten förstubro precis utanför.)

Du har helt rätt i att om vi kan få kylskåpskallt i utrymmet på vintern (oklart hur) ska vi inte ha en kyl/frys igång samtidigt.

BirgitS
Vad ska ni förvara i matkällaren?
Det är väl inte så mycket som klarar förvaring nämnvärt bättre i 15 grader än i 20 grader.

Jag tänker att man får skilja mellan sånt som behöver stå kylskåpskallt, sånt där temperaturen spelar mindre roll (konserver, torrvaror) och sånt där varje grad lägre temperatur är en förbättring (till en viss gräns). Till exempel alla äpplen vi får från träden, de mår rimligtvis bättre av att förvaras i 15 grader än 20 grader, och 10 grader vore ännu bättre. Likaså dricka som man vill hålla någotsånär kyld.

Så om man med en rimlig insats kan få ner temperaturen "ett par grader till" tycker jag att det kan vara värt det. Men jag räknar inte med att kunna förvara julskinkan i matkällaren (som mamma gjorde).

Det är möjligt att det går att sätta en friskluftsventil på utsidan av förstubron och dra en kanal dit, men det blir en dragning på säkert 1,5 meter och kanske två 45 graders böjar. Det är oklart för mig hur mycket kyla man skulle få in på det sättet.

BirgitS
När det gäller torrvaror så kan de vara känsliga för fuktig luft så de skulle jag nog hellre vilja ha i rumstemperatur.

Kall luft sjunker så nog kommer det in kalluft även på det avståndet om kanalen sluttar lite hela vägen. Däremot kan ju luften bli lite uppvärmd på vägen.

Hmm. Vi kanske i stället borde göra ett större förråd som är ouppvärmt och FTX-ventilerat där vi kan ha kyl, frys, torrvaror och allt möjligt annat. Sedan gör vi en mycket liten matkällare inne i förrådet, mot ytterväggen, väl isolerad mot förrådet och med helt tät dörr. I bästa fall kan vi också få till en friskluftsventil där.

Då får vi maximal kyleffekt i det lilla utrymmet och ett torrt och ventilerat större förrådsutrymme. K/F värmer lite och ventilationen suger in varm luft i förrådet från övriga källaren.

På sommaren stänger man friskluftsventilen och ställer upp dörren mellan matkällare och förråd så slipper man fuktproblem i matkällaren.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M ms2010 skrev:
Hmm. Vi kanske i stället borde göra ett större förråd som är ouppvärmt och FTX-ventilerat där vi kan ha kyl, frys, torrvaror och allt möjligt annat. Sedan gör vi en mycket liten matkällare inne i förrådet, mot ytterväggen, väl isolerad mot förrådet och med helt tät dörr. I bästa fall kan vi också få till en friskluftsventil där.

Då får vi maximal kyleffekt i det lilla utrymmet och ett torrt och ventilerat större förrådsutrymme. K/F värmer lite och ventilationen suger in varm luft i förrådet från övriga källaren.

På sommaren stänger man friskluftsventilen och ställer upp dörren mellan matkällare och förråd så slipper man fuktproblem i matkällaren.
Hej, jag undrar hur gjorde ni till slut :)

Vi har inte skridit till verket än, men planen är den som jag beskrev i mitt förra inlägg. Fortsatt intresserad av tankar och synpunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.