Moderator
· Stockholm
· 52 358 inlägg
Det blir ett brott mot reglerna. Men lite beroende på omständigheterna så kan det vara läge att ha det så och skriva en avvikelse.
Hur svårt/omöjligt vore det att kapa rören på andra sidan väggen vi ser?
Och vad skall det bli på platsen i det nya badrummet? Är detta i eller nära duschzonen så vore det väldigt olämpligt att behålla genomföringarna på nuvarande plats.
Räkna med att det kommer inte att bli helt fungerande tätskikt vid de här rören, de sitter för nära väggen. Är detta då långt ifrån rinnande vatten så kan det vara (nästan) OK. Men bara som nödlösning. Skulle det bli en vattenskada pga. den här avvikelsen så kommer försäkringsbolaget inte att gilla dig.
Och vad skall det bli på platsen i det nya badrummet? Är detta i eller nära duschzonen så vore det väldigt olämpligt att behålla genomföringarna på nuvarande plats.
Räkna med att det kommer inte att bli helt fungerande tätskikt vid de här rören, de sitter för nära väggen. Är detta då långt ifrån rinnande vatten så kan det vara (nästan) OK. Men bara som nödlösning. Skulle det bli en vattenskada pga. den här avvikelsen så kommer försäkringsbolaget inte att gilla dig.
Problemet med äldre lägenheter är att det är vanligtvis lödat på stammen som sitter i schakt intill badrummet och om man skulle göra det enligt reglerna så skulle det innebär stammbyte osv. Tror de flesta rörmokare är bekannt med den situation och bara gör jobbet så gott de kan med de förutsättninger.T Tobbe_C skrev:
Ja, det känns som grundkonstruktionen är problematisk. Öppnade inspektionsluckan och tog en bild på andra sidan nu.H hempularen skrev:Det blir ett brott mot reglerna. Men lite beroende på omständigheterna så kan det vara läge att ha det så och skriva en avvikelse.
Genomföringen är långt ifrån duschen så på den fronten är det lugnt.
Väggen är bara gips så ett alternativ är såklart att slå ner den och försöka komma åt bakifrån.
Föreningen har en inspektionsfirma som jag ska bolla allt med men i detta stadie vill jag bara kolla vad som är möjligt.
Värmekretsen får ha dolda skarvar.L lostinsweden skrev:Problemet med äldre lägenheter är att det är vanligtvis lödat på stammen som sitter i schakt intill badrummet och om man skulle göra det enligt reglerna så skulle det innebär stammbyte osv. Tror de flesta rörmokare är bekannt med den situation och bara gör jobbet så gott de kan med de förutsättninger.
Däremot ska tappvatten ha inspirationsbara skarvar.
Det ser ut som järnrör.A avven99 skrev:Ja, det känns som grundkonstruktionen är problematisk. Öppnade inspektionsluckan och tog en bild på andra sidan nu.
Väggen är bara gips så ett alternativ är såklart att slå ner den och försöka komma åt bakifrån.
Föreningen har en inspektionsfirma som jag ska bolla allt med men i detta stadie vill jag bara kolla vad som är möjligt.
Absolut bäst vore att komma åt de skarvar där och proppa. 2 mässings proppar R10 eller 15.A avven99 skrev:Ja, det känns som grundkonstruktionen är problematisk. Öppnade inspektionsluckan och tog en bild på andra sidan nu.