useless useless skrev:
Vad har elsäkerhetsverkets tjänst "koppla säkert" med det hela att göra?
kan du inte länka till en lag eller förordning som stödjer dina påståenden?
Välj värmegolv eller solceller i koppla säkert eller de jobb som du själv vill utföra. Du kan väl göra nåt själv. Vill du utföra eljobb så ska du ta reda på reglerna själv men i koppla säkert så ser du om du ens får. De som skiter i lagar o regler brukar inte bry sig ändå. Fattar inte vilket eller vilka av mina påståenden du inte tror på
 
Redigerat:
K Kenta_S skrev:
Välj värmegolv eller solceller i koppla säkert eller de jobb som du själv vill utföra. Du kan väl göra nåt själv. Vill du utföra eljobb så ska du ta reda på reglerna själv men i koppla säkert så ser du om du ens får. De som skiter i lagar o regler brukar inte bry sig ändå. Fattar inte vilket eller vilka av mina påståenden du inte tror på
Nu fattar jag inte riktigt? Att en lekman inte får koppla golvvärme själv betyder alltså enligt dig att du som elektriker tar över ALLT ansvar om du kopplar in den??? Vart finns den juridiska kopplingen däremellan?

Kan du inte länka till en källa som styrker dina påståenden så kan du väl åtminstone erkänna att du hade fel istället för att kasta upp helt intetsägande länkar?
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Nej men detta borde räcka. Kolla elinstallatören, inlägg för ett litet tag sen om värmegolv

[länk]
Jag har inte diskuterat din prissättning eller var du köper ditt material. Det är nämligen totalt ointressant. Men du vill inte göra mer jobb en nödvändigt även om det innebär att du kan fakturera kunden mer. Däremot gör du gärna onödigt arbete. Du vill inte byta ut någonting som är trasigt. Gör du det så mäter du halvt ihjäl dig. Du verkar ha svårt att till dig information. Eftersom golvvärme diskuteras så är det ett bra tecken på att du inte riktigt kan ta till dig texten. Den text som tillverkaren har handlar om garantier
Men om du kopplar in en trasig slinga så går med största säkerhet säkringen. För att du som montör ska kunna få ersättning ifrån leverantören så måste du mäta så mycket. Då är det precis som du säger en massa mätande. Då är det före förlängning, efter förläggning, efter att allt är klart. Men det ända som händer om du inte mäter alls är att om det är fel slingan så får du själv stå för arbetet med att ta bort golv. Men om kunden vill att du kopplar in golvvärme som är redan ligger på plats, så får man gör klart för Kunden att du inte tar något garanti ansvar. Men det är vettigt att megga slingan innan driftsättning.
Där gör du enligt mig en helt klart vettig åtgärd.
När det gäller byte av termostat hos en kund ser jag inga problem. Problemet kan uppstå med givaren om du måste byta termostat.

Att det är behörighetskrav för att lägga golvvärme har inget med krav på hur man gör. Jag är övertygad om De flesta kan reglerna för var man får göra och inte. Dessa är väldigt enkla. Du får nästan inte göra någonting.

När det gäller fel som görs i en anläggning så är det em åklagare som tar upp det. Du behöver inte bevisa din oskuld det är åklagaren som ska bevisa din skuld. Så om du vet att du gjort rätt så behöver du inte oroa dig. Då kommer inga hus aty brinna eller några strömgenomgångar som dödar folk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu fattar jag inte riktigt? Att en lekman inte får koppla golvvärme själv betyder alltså enligt dig att du som elektriker tar över ALLT ansvar om du kopplar in den??? Vart finns den juridiska kopplingen däremellan?

Kan du inte länka till en källa som styrker dina påståenden så kan du väl åtminstone erkänna att du hade fel istället för att kasta upp helt intetsägande länkar?
Fattar du vad länken säger, nej det gör du inte! Det står att du som lekman inte får installera en värmekabel. Punkt jävla slut. Precis vad du behöver veta, du får inte koppla in, eller förlägga bara köpa ut den. Har du fler frågor köp föreskrifterna som jag får göra, kostar massor och är du inte trikare har du inte där att göra. Ring verket själv o säg att en elektriker sagt så så får de tala om för dig. Du är otroligt tröttande. Förlägga eller koppla in är samma för dig= no no. Precis vad du behöver veta
 
K Kenta_S skrev:
Fattar du vad länken säger, nej det gör du inte! Det står att du som lekman inte får installera en värmekabel. Punkt jävla slut. Precis vad du behöver veta, du får inte koppla in, eller förlägga bara köpa ut den. Har du fler frågor köp föreskrifterna som jag får göra, kostar massor och är du inte trikare har du inte där att göra. Ring verket själv o säg att en elektriker sagt så så får de tala om för dig. Du är otroligt tröttande
Men det visste vi ju redan sen lång tid tillbaka. Det vi vill veta är vilka regler som säger att du tar på dig ALLT ansvar om du kopplar in golvvärmen som någon annan har gjutit in.
 
  • Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men det visste vi ju redan sen lång tid tillbaka. Det vi vill veta är vilka regler som säger att du tar på dig ALLT ansvar om du kopplar in golvvärmen som någon annan har gjutit in.
Om du inte tror att mitt påstående gäller så verkar du inte lita på verket heller. Är man inte elektriker under EKP eller egen aukt. Så får man inte förlägga eller koppla in och i det motsatta om rätt person gör båda eller ena momentet så fixar dom allt och då inget för dig som står utanför detta. Ring verket som jag sa. Det är inte så enkelt uppdelat i föreskrifterna. Sen gissar jag att du inte tänker betala för informationen så behöver jag nu säga att nästen hela jävla dagen gått åt för att somliga här inte vill acceptera det regelverk som finns så nu får det räcka.

Vore det så enkelt som det var förr så hade det funnits en föreskrift jag kunnat länka till. Googla elinstallatören i nov där det togs upp igen o nämndes om verket så kolla med dem så får de som skrivit reglerna förklara som jag fått förklarat. Hittar du en elektriker som har en annan uppgift än jag sagt så be dem skriva här
 
K Kenta_S skrev:
Sen gissar jag att du inte tänker betala för informationen så behöver jag nu säga att nästen hela jävla dagen gått åt för att somliga här inte vill acceptera det regelverk som finns så nu får det räcka.
Föreskrifterna är gratis och jag äger flera av SEK's handböcker och har bläddrat i dom under dagen för att se om jag har missat något och du trots allt har rätt, men jag har inte hittat något.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Föreskrifterna är gratis och jag äger flera av SEK's handböcker och har bläddrat i dom under dagen för att se om jag har missat något och du trots allt har rätt, men jag har inte hittat något.
Gratis, jo eller hur
 
K Kenta_S skrev:
Om du inte tror att mitt påstående gäller så verkar du inte lita på verket heller. Är man inte elektriker under EKP eller egen aukt. Så får man inte förlägga eller koppla in och i det motsatta om rätt person gör båda eller ena momentet så fixar dom allt och då inget för dig som står utanför detta. Ring verket som jag sa. Det är inte så enkelt uppdelat i föreskrifterna. Sen gissar jag att du inte tänker betala för informationen så behöver jag nu säga att nästen hela jävla dagen gått åt för att somliga här inte vill acceptera det regelverk som finns så nu får det räcka.

Vore det så enkelt som det var förr så hade det funnits en föreskrift jag kunnat länka till. Googla elinstallatören i nov där det togs upp igen o nämndes om verket så kolla med dem så får de som skrivit reglerna förklara som jag fått förklarat. Hittar du en elektriker som har en annan uppgift än jag sagt så be dem skriva här
Fortfarande så har inte diskussionen handlat om vad man får göra eller inte får göra.
Det handlar om vad du får göra.

Alltså det är ingen diskussion om vad man får göra eller inte.

Jag undrar om någon har tagit upp frågan ens. Det skulle vara du.

Jag är övertygade om att alla här vet vad vi får och inte får. Jag behöver inte läsa det. Jag vet redan. Jag får knappt göra någonting.
Men det handlar om vad du får göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det du missar är att det finns en väldigt massa elektriker här, med egen auktorisation.

Ingen tvingar dig att ta över något som någon annan påbörjat och ingen här anser att någon icke-kunnig ska koppla (oavsett om de får eller inte).

Tråden har spretat ordentligt. Allt från att någon har satt en C13 till att någon påbörjar ett jobb utan att ha förmåga att färdigställa. Jag vet inte hur din vardag ser ut, men de gånger jag har haft en elektriker hemma är det inte för att koppla in något jag monterat. Däremot kan det vara för att koppla in något nytt, säg fläkt till ventilerat golv. Om då elektrikern väljer att koppla in på en befintligt grupp eller dra nytt är hans ansvar. Är huset från 60-tal så kan med största sannolikhet inte nuvarande ägare lämna några garantier för att allt är korrekt utfört tidigare, oavsett om bara varit behöriga firmor på plats.
jag förstår inte kommentaren. Om det nu finns så många elektriker här så borde väl någon kunna flika in och säga att jag har fel om det vore så. Att det spretar är ju kommentar jag fått som drar åt flera håll och då breddas det första inlägget. Har man egen auktorisation vad behöver man då hjälp med? Att du är en mönsterkund gör väl inte alla husägare till mönsterkunder så jag fattar inte din kommentar om du nu ville konkretisera något. Jag har flyttat till en kommun i Stockholm där man fixar mycket själv, inget jag sett i denna omfattning så kanske därför jag springer på så mycket skit. Vad har du problem med då i mina inlägg eller kommentarer. Säger du också att det är ok att förlägga en värmekabel som kakelgubbe och du står för det jobbet och elektrikern sedan bara står för golvtermostaten eller vart vill du komma någon stans?
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fortfarande så har inte diskussionen handlat om vad man får göra eller inte får göra.
Det handlar om vad du får göra.

Alltså det är ingen diskussion om vad man får göra eller inte.

Jag undrar om någon har tagit upp frågan ens. Det skulle vara du.

Jag är övertygade om att alla här vet vad vi får och inte får. Jag behöver inte läsa det. Jag vet redan. Jag får knappt göra någonting.
Men det handlar om vad du får göra.
Vad jag får göra? Vad har jag sagt som får dig att tveka ifall jag är elinstallatör
 
Det är du säkert. Men hur står det till med läsförståelsen?
 
B
Men @Kenta_S kan du inte länka till nån källa med högre trovärdighet än elinstallatören? Att upprepa ditt påstående med små variationer, utan trovärdig källa, gör ju inte ditt argument starkare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]

Bara att ladda ner och läsa.
Tror du missat en del
Jag arbetar efter Elinstallationsreglerna ss 436 40 00 utgåva tre. fyra finns men är ännu inte tvingande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.