Hej,
Ska göra om mitt badrum i brf med nytt tät- och ytskikt. Jag har idag ett fult element med rör genom hela badrummet.
Det önskar jag ta bort och proppa.
Proppningen måste vara synlig men det funkar för mig.
För att slippa tömma systemet nu i november skulle jag vilja frysa röret en bit från väggen och sätta propp.
Då kan jag genomföra renoveringen och sedan proppa ordentligt i sommar.

Har någon erfarenhet att av frysa rör och skulle det fungera i detta fall.
Tvårörssystem med 12mm rör.

• Ett hörn av ett rum med vita kakelväggar och en metallhandtag. Märkning med orange visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad är det på andra sidan väggen till vänster då? Tänker mest på de skarvar som sitter där........Vet inte om det är så lyckat att ha sånt där direkt. Kanske går att lösa på annat sätt även om det blir krångligare? Att frysa rör går ju såklart men lär kosta en slant........

Värmesystemet tillhör bostadsrättsföreningen.
För att få röra systemet så behövs tillstånd från föreningen.

Vad ska du ha för uppvärmning istället?

• Gilla
Knight
  • Laddar…
Om det inte finns ventiler längre bort så frys, kapa och sätt dit ballofixventiler

• Gilla
avven99
  • Laddar…
Har fåt
Demmpa Demmpa skrev:

Vad ska du ha för uppvärmning iställe
Demmpa Demmpa skrev:

Vad ska du ha för uppvärmning istället?
har fått tillstånd att proppa och ersätta med elektrisk golvvärme.

Har bara fryst rör med kolsyra men kanske denna apparat är säkrare.

• Gul maskin, REMS Frigo 2 F-Zero, elektrisk frysningsenhet, tillbehör, skärmar, dokumentlänkar, installationsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A avven99 skrev:
Har fått tillstånd att proppa och ersätta med elektrisk golvvärme.
Och du är då såklart medveten om att du byter bort "gratis" värme mot en som du själv får bekosta löpande?

F Fredrik Johansson2667 skrev:
Om det inte finns ventiler längre bort så frys, kapa och sätt dit ballofixventiler
Yes, det är vag jag landat i efter undersökning av systemet.
Tror du att det är en risk att frysa så nära kopplingarna i väggen?

Frysa rör går bra. Rems där är bra. Slippa klabba med kolsyra. Glöm inte stänga av cirkpumpen men trycket kan vara kvar.
Mer risky men funkar, bättre om ni är 2: Har du golvbrunn där i badrummet, alternativt är att stänga av pumpen, ta bort trycket i panrummet och sätta 2 propp där på dem kopplingen i hörnet.

Med de kopplingar där kommer det vara svårt att utföra tätskikt enligt säkervatten.

L lostinsweden skrev:
Frysa rör går bra. Rems där är bra. Slippa klabba med kolsyra. Glöm inte stänga av cirkpumpen men trycket kan vara kvar.
Mer risky men funkar, bättre om ni är 2: Har du golvbrunn där i badrummet, alternativt är att stänga av pumpen, ta bort trycket i panrummet och sätta 2 propp där på dem kopplingen i hörnet.

Med de kopplingar där kommer det vara svårt att utföra tätskikt enligt säkervatten.
Jag kan stänga ventil för hela min uppgång. Kan jag stänga den istället för att stänga cirkulation till hela byggnaden? Har golvbrunn och vi kommer vara 2st. Den andra har bra vvs erfarenhet så jag tror att vi kommer lösa det.

A avven99 skrev:
Jag kan stänga ventil för hela min uppgång. Kan jag stänga den istället för att stänga cirkulation till hela byggnaden? Har golvbrunn och vi kommer vara 2st. Den andra har bra vvs erfarenhet så jag tror att vi kommer lösa det.
Om du kan stänga av där behöver du inte stänga av pumpen. Vad är det för Kopplingar där i hörnet? Är det Vattete?

L lostinsweden skrev:
Om du kan stänga av där behöver du inte stänga av pumpen. Vad är det för Kopplingar där i hörnet? Är det Vattete?
Det är övermålat så jag ser inte varumärket. Men det är klämring av något slag. Tänker inte röra den i detta skede.

A avven99 skrev:
Det är övermålat så jag ser inte varumärket. Men det är klämring av något slag. Tänker inte röra den i detta skede.
Kör på då med frysmaskin och en liten rörkap. Kommer funkar bra. Kanske 2 ballofix istället för propp? Du får lätt tillbaka element om du ångrar dig sen.

• Gilla
avven99 och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Kör på då med frysmaskin och en liten rörkap. Kommer funkar bra. Kanske 2 ballofix istället för propp? Du får lätt tillbaka element om du ångrar dig sen.
Låter som en bra plan, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.