R
D DonAnte skrev:
Skrämmande att läsa en tråd full av katthatare. Katten som husdjur har funnits lika länge om inte längre än hundar och ingen här hade skjutit grannes hund, eller?
Mina djur är mina familjemedlemmar som jag värderar och älskar högt. Jag mår illa av att läsa allt hat. En katt gör inget för att de är elaka på något sätt. Gör de sina behov i er rabatt, lägg ut barkflis. I sandlådan, lägg på ett lock (håller myrorna och annat borta med). Jag tycker det är jättebra att ha katter runt huset som håller borta möss och sork som förstör rejält mycket mer än katterna. Mer kärlek, mindre hat. Over and out!
Alla älskar inte katter det är någ orsaken😉

D DonAnte skrev:
Skrämmande att läsa en tråd full av katthatare. Katten som husdjur har funnits lika länge om inte längre än hundar och ingen här hade skjutit grannes hund, eller?
Mina djur är mina familjemedlemmar som jag värderar och älskar högt. Jag mår illa av att läsa allt hat. En katt gör inget för att de är elaka på något sätt. Gör de sina behov i er rabatt, lägg ut barkflis. I sandlådan, lägg på ett lock (håller myrorna och annat borta med). Jag tycker det är jättebra att ha katter runt huset som håller borta möss och sork som förstör rejält mycket mer än katterna. Mer kärlek, mindre hat. Over and out!
Och om katten pissar i ens utemöbler? Jag vettifan vad jag hade gjort. Nu tror jag verkligen på att prata med sina grannar och tror det är få saker man inte löser på det viset. Men ett kattproblem som fortsätter ohämmat... En katt är en katt. Hade jag haft en egen katt som fått knäppen och pissat i möbler hos mig själv hade jag avlivat den. Antar att mina grannar skulle resonera likadant om deras katt utsätter grannar för sådant.

A aggplanta skrev:
Det finns numera vetenskapliga bevis för att lösgående katter bör (skall) bort från tätbebyggda områden. Lyssna gärna på SRs Besserwisser [1] eller läs den vetenskapliga rapporten direkt [2].

[1] [länk]
[2] [länk]
Du tror inte människors aktiviteter dödar fler fåglar och utrotat flertalet djurarter för nöjes skull?

Hur många fåglar har du boende i ditt hem? Det var säkert några fåglars hem innan du flyttade dit.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Detta med att döda andras husdjur är verkligen ett brott där allmänheten ser helt annorlunda på det än juridiken.

Jag vet inte om jag träffat någon som tycker det borde vara samma straff för att krossa en ruta som att döda ett husdjur.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
För det första får katter absolut gå fritt över andras tomter och pissa på altaner bilar möbler o dörrmattor utan att ägaren behöver hålla koll på den eller ha den inne. Mottagaren av dessa små överraskningar får heller inte på något sätt skada katten men skrämma den går bra. Dock är man som ägare fortfarande ansvarig för vad katten tar sig för. Dvs du är ersättningsskyldig för skada som katten orsakar. Passar den på altanen är det kanske inte en skada värd ersättning men om den klöser sönder dynor för en granne är det bara slanta upp.
Hade någon i berott mod skjutit ihjäl en katt för mig hade den personen nog haft svårt att sova.
Punktering på slangen till gasolgrillen kan vara tråkigt, åka bort? Hur vet man att man inte kommer tillbaka till några hundra kilo cementbruk över gräsmattan. Gäller bara att gå för långt innan grannen sätter upp övervakningskameror så inget går att bevisa.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Punktering på slangen till gasolgrillen kan vara tråkigt, åka bort? Hur vet man att man inte kommer tillbaka till några hundra kilo cementbruk över gräsmattan. Gäller bara att gå för långt innan grannen sätter upp övervakningskameror så inget går att bevisa.
En favorit är annars att slå igång grannens infravärme just efter att denne rest iväg på en fyra veckors semester... 😉😂

• Haha
  • Gilla
bodda olsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Vilka fåglar har katter utrotat i Sverige? Sverige har inte etablerade stammar med vildkatter i naturen. Det är mest tamkatter som finns vid bebyggelse. Där tar de främst vanliga fåglar och gnagare som söker sig till bebyggelse.
Att kattägare låter sina katter plåga ihjäl 17 miljoner småfåglar i Sverige varje år är helt oförsvarligt.

Med enkla medel kan man minska djurplågeriet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expertens-tips-for-att-hindra-kattens-jakt

https://www.tyrantfarms.com/5-ways-to-stop-your-cat-from-killing-birds-and-other-wildlife/

Ämnet katter är en sådan het potatis att jag vill inte kommentera någonting nästan,,, har själv 2st och älskar dom högt. Jag har inga råttor eller möss i huset men visst är det äckligt när ena katten släpar in en död sork på 25cm och äter den utanför sovrummet och lämnar dess inälvor på golvet och den andra katten tittar på :)

Men som sagt, de är katter, en del jagar och äter råttor, googla digerdöden och råttloppor, de gör oss en tjänst enligt mig.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Grannosämja mynnade ut i att en husägare sköt grannens katt med en hagelbössa.

Du kan läsa artikeln här: 54-åring sköt grannens katt
Jag har katt och har precis fått köpa en ny för att en katt på gatan har jagat min. Han har kommit hem flera gånger sönderbiten och förra månaden blev han ihjälbiten av katten. Hade jag inte bott i detaljplanerat område så hade jag gjort exakt samma som ”54-åringen”.

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att kattägare låter sina katter plåga ihjäl 17 miljoner småfåglar i Sverige varje år är helt oförsvarligt.

Med enkla medel kan man minska djurplågeriet.

[länk]

[länk]
17... miljoner småfåglar?
Artikeln du länkar till nämner 10.

Våra fönster när de är nyputsade har fler fåglar på sitt samvete än våra två katter.

Men skjuter inte någons husdjur som för många är en familjemedlem oavsett.
Finns andra sätt att jaga bort oönskade katter från egna tomt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
17... miljoner småfåglar?
Artikeln du länkar till nämner 10.

Våra fönster när de är nyputsade har fler fåglar på sitt samvete än våra två katter.

Men skjuter inte någons husdjur som för många är en familjemedlem oavsett.
Finns andra sätt att jaga bort oönskade katter från egna tomt.
Här har du en länk som säger 16 miljoner, de jag länkade till tidigare visade hur man med enkla medel kan minska djurplågeriet. Som kattägare borde man tycka att plågeriet är väldigt onödigt, speciellt när det är så enkelt att minska det.

Om det ligger drivor med fåglar nedanför era fönster så får du väl sätta upp något som minskar fågeldöden. Hos mig har det väl hänt typ 2 ggr på 20 år…

Sannolikheten att just dina katter inte är som alla andra katter är väldigt liten.

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/katter-dodar-16-miljoner-smafaglar-varje-ar/

Redigerat:
Det kanske finns någon stackars kattägare som får 9.8miljoner döda fåglar utanför dörren som present men att se döda fåglar som inte ligger direkt under ett fönster eller sitter mosade i grillen på en bil hör väl ändå till ovanligheterna. Jag tänker att de fåglar som då med störst sannolikhet stryker med är de gamla o svaga. (I bland är det säkert även de unga och nyfikna) Dvs det är inte de mest livskraftiga individerna som katterna främst tar utan det kanske ska stå 9miljoner fåglar dör lite i förtid?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Hans Kj skrev:
Jag har katt och har precis fått köpa en ny för att en katt på gatan har jagat min. Han har kommit hem flera gånger sönderbiten och förra månaden blev han ihjälbiten av katten. Hade jag inte bott i detaljplanerat område så hade jag gjort exakt samma som ”54-åringen”.
Vad sa grannen om allt detta? Är deras katt sjuk i huvudet? Oftast låter det högt om machomännen, men de flesta klarar inte av att klubba ihjäl en katt med ett vedträ...

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
1. Gör han?
2. Om han inte gör det, är det då ok att skjuta?
Om någon nära mig i en oprovocerad vardagssituation lyfter ett skjutvapen och börjar skjuta i min riktning skulle jag faktiskt frukta för mitt liv.

Eftersom jag inte själv jagar eller är kriminell så har jag inget vapen. Men OM jag hade det så skulle jag givetvis överväga att försvara mig.

I ett villaområde eller by så börjar man absolut inte skjuta. Gör man det ska man nog räkna med att någon försvarar sig och att denne sannolikt har nödvärnsrätten på sin sida.

Vad säger att han skjuter/bara skjuter på en katt? Nästa skott kan sitta i dig eller din familj. Vådaskott eller skott från en galning.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T TypRätt skrev:
Det kanske finns någon stackars kattägare som får 9.8miljoner döda fåglar utanför dörren som present men att se döda fåglar som inte ligger direkt under ett fönster eller sitter mosade i grillen på en bil hör väl ändå till ovanligheterna. Jag tänker att de fåglar som då med störst sannolikhet stryker med är de gamla o svaga. (I bland är det säkert även de unga och nyfikna) Dvs det är inte de mest livskraftiga individerna som katterna främst tar utan det kanske ska stå 9miljoner fåglar dör lite i förtid?
Jodå, katterna tar självklart även friska fåglar, extra tråkigt är det när de har ungar i boet som svälter ihjäl när katten plågat ihjäl föräldern.

Som tur är finns det ju enkla sätt att minska problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.