Blev en liten pinne idag...
Metallkonstruktion i verkstad med verktyg och rörklämma på arbetsbänk. Säckar och oordning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En verkstad med metallkonstruktion, verktyg och rörmokarklämma. Oorganiserat, arbete pågår. Metallbjälkar, blå golv, träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Tömde en gammal telefon och hittade en film .. :)

 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag ägnat mig lite åt CAD...
Verkstadsarbetsplats, metallbearbetning med klämmor, verktyg, trähantverksbänk, oordnat, industriellt, manuell arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
F
Hur har det gått med ditt svetsbygge med nytt matarverk, ordning på den ännu?
 
F fsn skrev:
Hur har det gått med ditt svetsbygge med nytt matarverk, ordning på den ännu?
Tyvärr inte.. blev peppad att bygga mer på bilen när jag kom över den krockade Miatan.... 🫣

Det är som att det får bara plats ett projekt i taget i hjärnan och garaget....
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tyvärr inte.. blev peppad att bygga mer på bilen när jag kom över den krockade Miatan.... 🫣

Det är som att det får bara plats ett projekt i taget i hjärnan och garaget....
Såg att det var kylarbygge till TIG-torch i projekttråden nu.
 
F fsn skrev:
Såg att det var kylarbygge till TIG-torch i projekttråden nu.
Sponsra med ett gammalt matarverk? 😉
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sponsra med ett gammalt matarverk? 😉
Behövs nog inte, han verkar ha helt ok matarverk redan. Förvisso inte de jag tycker är de bästa på marknaden men ändå, det är ingen kinesisk skit det där.… Men jag kanske skulle sponsra med en tank?
 
F fsn skrev:
Såg att det var kylarbygge till TIG-torch i projekttråden nu.
Japp, har ju haft bevakningar på fläktar och vattenpump länge, och nu dök det upp en Pabst 230 volt 120 mm fläkt och nån vattenpump som verkar vettig.. 11 liter per minut.. 24 vdc, vet inte om den klarar att gå konstant dock... Tror den är till dricksvatten i husvagnar... För en hundring kan det vara värt att prova...

Behövs bara en tank nu, hade tänkt att bygga i rostfritt till bilen, blir säkert lite plåt över då...
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sponsra med ett gammalt matarverk? 😉
Har ett helt ok 4-hjulsdrivet, problemet nu ligger i att styra det.. provade att köpa en billig pwm-styrning från Wish, men den lade av rätt snabbt.... Försöken med att programmera en Arduino har börjat, ska väl köpa ett par mosfet-ar och försöka få dem till att styra både gasventilen och matningen....
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Japp, har ju haft bevakningar på fläktar och vattenpump länge, och nu dök det upp en Pabst 230 volt 120 mm fläkt och nån vattenpump som verkar vettig.. 11 liter per minut.. 24 vdc, vet inte om den klarar att gå konstant dock... Tror den är till dricksvatten i husvagnar... För en hundring kan det vara värt att prova...

Behövs bara en tank nu, hade tänkt att bygga i rostfritt till bilen, blir säkert lite plåt över då...
Har jobbat lite med pumpar i liknande system. Det där är väl en membranpump med ett bypass tryck? Det finns maxtryck på torchar och lägger man på för mycket tryck så läcker dom, det är rätt känsliga på det faktiskt (lite märkesberoende). Samtidigt är dom rätt knixiga och vissa har ett jäkligt stort tryckfall. Du behöver nog 3-4,5 bar ungefär skulle jag tro för en acceptabel kylning. Man brukar få igenom ca 2-2,5 liter/minut.

Tänk på att kopparledarna är extremt klena och underdimensionerade på vattenkylda torchar, tappar man cirkulationen så brinner dom upp ganska direkt, brukar börja tokläcka.

vissa membranpumpar pulserar en del också (beror lite på modeller och antal kammare). Vid just TIG så kan det kännas i handtaget. Man kan reducera det en hel del med en blindtarm på trycksidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bra info, det tackar vi för!

Tror det är en membranpump, ja.. 2,9 bar ska den ge som mest säger etiketten..
 
Sakta men säkert....
Metallramkonstruktion i verkstad, verktyg och material synliga, arbetsprocess förefaller pågående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsscenario med rostfritt stålkonstruktion, verktyg och träplattor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
Nån som följer denna tråd och har koll på lämpligaste sättet att skarva en kabelstam i ett sånt bygge. funderar på om presshylsa typ duraseal eller lödning är säkrast?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nån som följer denna tråd och har koll på lämpligaste sättet att skarva en kabelstam i ett sånt bygge. funderar på om presshylsa typ duraseal eller lödning är säkrast?
Normalt sett är presshylsor bättre i fordon eftersom lödningar kan vara känsliga för vibrationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.