Hej!

Jag har ett stall med rör armatur belysning. En del lampor har slutat fungera och även de som fortfarande funkar lyser ganska dåligt. Så jag fick för mig att byta ut dem mot Biltemas led armatur (https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/taklampor/led-lampa-ip65-2000050032).

Så jag var nyss på väg att börja byta ut armaturen när jag inser att jag hittar inte hållet där jorden ska in. Jag skäms nästan att ställa frågan, men är det någon som vet? Det är urtydlig var L och N går in, men inte jorden.

Tacksamt för något hjälpande svar!
 
K
De kanske är dubbelisolerade och då behövs ingen jord. Ska finnas info om detta i monteringsanvisningen samt symbol på armaturen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
K Kirre2021 skrev:
De kanske är dubbelisolerade och då behövs ingen jord. Ska finnas info om detta i monteringsanvisningen samt symbol på armaturen.
Flesta armaturer har inte jord.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
De kanske är dubbelisolerade och då behövs ingen jord. Ska finnas info om detta i monteringsanvisningen samt symbol på armaturen.
Jag har läst bruksanvisningen flera gånger och hittat ingen info om jorden, och i armaturen finns det tydliga symboler för neutral och fas kablar men inte jord. Nu när du sa det kollade jag igenom lappen igen och märker att där står det 2 trådar bara. Så det är nog som du säger. Vad gör jag med jorden då?
 
  • Teknisk illustration; monteringsanvisning; elektriska komponenter; steg-för-steg-instruktioner; svart-vit; symboler och nummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
J Johanphilipsson skrev:
Vad gör jag med jorden då
Den kopplar man inte in helt enkelt. 🤗
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Den kopplar man inte in helt enkelt. 🤗
... men problemet blir om du måste ta den vidare till något. (Förutsatt nu att armaturerna är "dubbelkvadrat".)
 
K Kirre2021 skrev:
De kanske är dubbelisolerade och då behövs ingen jord. Ska finnas info om detta i monteringsanvisningen samt symbol på armaturen.
Jag ser ingen jordkabel symbol där 🤔
K Kirre2021 skrev:
Den kopplar man inte in helt enkelt. 🤗
Jag ser ingen jordkabel symbol där 🤔
 
  • Öppen vägguttag, smutsig, säkerhetsrisk, elinstallation, kablar saknas, underhåll behövs, omsorgsfull användning rekommenderas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas på L, nolla på N. Tryck sedan på strömbrytaren du kopplat kablarna till för att få den att lysa. Klart. Det är inte svårare än så att koppla in dessa lysen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Martin.M Martin.M skrev:
Fas på L, nolla på N. Tryck sedan på strömbrytaren du kopplat kablarna till för att få den att lysa. Klart. Det är inte svårare än så att koppla in dessa lysen.
Visst har du läst tråden?
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
Du bör lämna tillbaka dessa armaturer och köpa riktiga. Dessa skräparmaturer säljs av Jula, Biltema, Nordlux m.fl och stöder som du märker ingen skyddsledare. Det är ok för armaturen i sig, men det stöder ju heller inte vidarematning av en skyddsledare till andra armaturer längre bort i kedjan. Det är dåligt. Att det inte ens finns anvisad plats för att parkera en skyddsledare gör att jag avråder bestämt från att använda denna armatur. Vi tar ett 10-tal trådar om just denna armatur på forumet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör lämna tillbaka dessa armaturer och köpa riktiga. Dessa skräparmaturer säljs av Jula, Biltema, Nordlux m.fl och stöder som du märker ingen skyddsledare. Det är ok för armaturen i sig, men det stöder ju heller inte vidarematning av en skyddsledare till andra armaturer längre bort i kedjan. Det är dåligt. Att det inte ens finns anvisad plats för att parkera en skyddsledare gör att jag avråder bestämt från att använda denna armatur. Vi tar ett 10-tal trådar om just denna armatur på forumet.
Att kalla Nordlux skräparmatur är o ta i! Däremot Bitema o Jula håller jag med.
I mitt förra hus köpte jag hälften av armaturer och spotlights igenom en elfirma och resten just Nordlux under mina 15år hade jag inga problem med Nordlux men däremot med elektrikerns valda märken vet inte vad märket var dock men han handlade på StorEl i Göteborg.
Så jag skulle säga att Nordlux tillhör det pålitliga segmentet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om man mot förmodan behöver skyddsjord till andra armaturer kan man enkelt dra egen kabel till just de armaturerna, det betyder inte att man behöver döma ut dessa armaturer av den anledningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
J Johanphilipsson skrev:
Jag ser ingen jordkabel symbol där 🤔

Jag ser ingen jordkabel symbol där 🤔
Som ett svar på dina tankar om den armaturen, att montera i ett stall/ladugård/höloft eller liknande ska armaturen vara D-märkt för att vara godkänd. syns inget i produktbeskrivningen om det, ska finnas som märke på armaturen. Det med att det inte finns en jordplint är att inte bry sig, det är ju bara lyse och inget annat som ska vara och armaturen är av dubbelisolertyp och inte vidarematning till något. Det med att kalla den skit som en del framför, är nog att ta i en hel del och inte relevant för den typ av armaturer. Så det blir nog ett varv till Biltema och byta till en D-typ
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Om den är D-märkt spelar ingen eftersom den ändå inte är lämpligt i t.ex stallmiljö som kräver metallmantlade kablar enligt LBK-handboken. Och den bryter mot reglerna som säger att en skyddsledare ska finnas framdragen till varje kopplingspunkt. Det lär visserligen finnas plats för att lägga undan en skyddsledare i detta kopplingsutrymme, men man får nog tejpa änden då en U-båt kanske inte får plats.

Alternativet skulle då vara att armaturen ansluts med en anslutningsledning. Men hur ska det gå till i en bostad/stall? Sådan anslutning kan man finna på kontor med undertak.

Och i vilket fall stöder den inte vidarekoppling. Ett stall har knappast endast 1 armatur, utan flera på rad. Kopplingsdosor i all ära men blir det verkligen snyggt? Vilken kabel ska användas mellan denna typ av armatur? Får den innehålla en skyddsledare som inte är ansluten? Det kanske funkar så länge man använder just denna typ av armatur. Men dylikt billigt skräp brukar försvinna från marknaden så den dag en armatur behöver bytas kanske man inte längre finner en dubbelisolerad variant på marknaden. Det är här det kan gå fel, att en skyddsjordad armatur inte blir skyddsjordad även om man tror det. Den som gör bytet kan vara en annan person som tror att skyddsledaren är ansluten bakåt i ledet. Riktiga armaturer medger vidarekoppling av fem ledare. Det har varit en de facto standard i 50 år åtminstone.

Så denna armatur kräver att man tummar lite på reglerna. Det är t.ex in strikt nödvändigt med metallmantlad kabel i tak, men någonstans är den väl förlagd där möss kommer åt den. Den behöver tåla lite stryk i ett stall. EXLQ, EQLQ tillsammans med en JFB ger ett fint skydd. Andra typer av kablar behöver alltså något annat skydd. Inte ens EQLQ anses riktigt gnagarsäker... I nån tråd vill jag minnas att någon hade problem med grövre kablar i denna armatur.

Jag käkar upp mina tofflor ifall en besiktningsman godkänner dessa armaturer i ett stall. Men då måste han lyfta på locket och granska hur de är anslutna.

Den här armaturer verkar fin. Dock är det ju ett helt annat pris på den. Men hästar kostar också.
https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tak-vagg/linjara-industri/liteline-ip65-1200-_-672248
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Har den anslutningsmöjlighet i båda ändarna får man nog helt hålla med Bo att det är skräp i det utförandet. Sen kommer ju nästa steg in med totalbilden för tex livslängd och uppfyllande av lämpliga punkter i miljön som jonaserik nämner.

Det är nog svårt att sammanfattat någorlunda professionellt se dessa typer som vettiga.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.