3 357 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Söker konstruktör i uppsala
Om det gäller sättningar, instabilitet i mark så har jag nog inte kompetensen.J jamstorp skrev:
Huset kan jag kolla på utan kostnad tills jag ser vad det handlar om.
Om det är intressant, skicka nåt underlag.
Tack för erbjudandet! Befinner du dig i Uppsalaregionen? Jag har en teori kring hur sättningen kan ha gått till och i dagsläget söker jag nog mest råd för hur jag bör gå vidare. Enklast förklara vid hembesök.T ToreJ01 skrev:
Om markförhållandena inte är kända kan det bli en del jobb att reda ut detta.J jamstorp skrev:
Ta dit en grävmaskin och göra några provgropar och låta nån kunnig bedöma skikten låter billigast.
Är huskroppen med källare?
Trästomme ełler murat?
Tack för tipsen! Huset är ritat av en arkitekt utefter sluttningstomten och är byggt 1952 i lättbetong med fasadtegel och är med källare. Ena delen av huset står på berg emedan den andra troligtvis står på glacial lera. Jag tror det har gett upphov till skillnader i sättningar och de sprickor vi observerar i mitten av huset. Garaget som är byggt bredvid på fristående platta uppvisar inte alls några tecken på sättningar. Förra ägaren fyllde i och putsade till nästintill samtliga tecken på rörelser innan försäljning, men vi har nu efter ett halvår i huset förstått vad som måste ha hänt. Nu vill vi ändå investera i huset, t.ex. genom en ombyggnad, men vill först förstå vad som behöver göras åt bärighet i termer av mark och konstruktion.T ToreJ01 skrev:
Om du vill kan jag göra en 3d skiss på huset. Den kan man sen använda för förändring/utbyggnad.J jamstorp skrev:Tack för tipsen! Huset är ritat av en arkitekt utefter sluttningstomten och är byggt 1952 i lättbetong med fasadtegel och är med källare. Ena delen av huset står på berg emedan den andra troligtvis står på glacial lera. Jag tror det har gett upphov till skillnader i sättningar och de sprickor vi observerar i mitten av huset. Garaget som är byggt bredvid på fristående platta uppvisar inte alls några tecken på sättningar. Förra ägaren fyllde i och putsade till nästintill samtliga tecken på rörelser innan försäljning, men vi har nu efter ett halvår i huset förstått vad som måste ha hänt. Nu vill vi ändå investera i huset, t.ex. genom en ombyggnad, men vill först förstå vad som behöver göras åt bärighet i termer av mark och konstruktion.
Tobbe på http://www.geostatik.se/ håller till i Uppsala och kan både mark och konstruktion.J jamstorp skrev:
Liknande trådar
-
Söker Takstolskonstruktör
Tak & Vind -
Söker konstruktör för hjälp med K-ritning
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Söker konstruktör för hjälp med avväxling bärande vägg.
Byggmaterial & Byggteknik -
Söker byggnadskonstruktör för besiktning
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Söker tomt i Uppsala.
Tomter